ایران به دنبال استقلال رأی و کیفیت رسیدگی در دیوان لاهه است

مسعود گودرزی ، در توضیح اعلام رأی دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در مورد شکایت ایران از آمریکا، گفت:دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه پیش از صدور رأی نسبت به احراز صلاحیت برای رسیدگی پرونده اقدام می‌کند و در صورتی که از صدور رأی استنکاف ورزند، موضوع به شورای امنیت ارجاع و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دیوان ابتدا باید درباره اهلیت موضوع شکایت اطمینان پیدا کند سپس نسبت به رسیدگی شکایت اقدام می‌کند، همانگونه که این روال در تمامی دادگاه‌ها طی می‌شود.

ورود دیوان لاهه به رسیدگی و بررسی ادله‌های طرف شکایت بعد از احراز صلاحیت

وی افزود: روال رسیدگی به شکایت ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه قابل پیش‌بینی نیست، طرف‌های دعوا باید اَدله‌های خود را مطرح و اسناد مبتنی بر شکایت را به دیوان ارایه دهند و به موجب احراز صلاحیت، این مدارک بررسی می‌شود.

فرایند طولانی مدت صدور رأی در دیوان لاهه نکته منفی رسیدگی به شکایت ایران است

گودرزی با بیان اینکه صلاحیت رسیدگی موضوعی شکلی است و نه محتوایی، گفت: در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه بازه زمانی مشخص برای صدور رأی وجود ندارد لذا یکی از ایرادات وارد به این دیوان فرایند طولانی رسیدگی و صدور رأی است. حال آنکه صدور هرچه سریعتر رأی می‌تواند در این شرایط به ایران کمک شایانی کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در صورت محکومیت آمریکا نیز به لحاظ عملیاتی مجبور کردن آمریکا به اجرای رأی سخت است اما این حکم در افکار عمومی دنیا می‌تواند تاثیرات خوبی به نفع ایران بگذارد، این فرایند و صدور حکم به لحاظ سیاسی هم برای جمهوری اسلامی از اهمیت بسیار برخوردار است.

مقامات آمریکایی‌ نمی‌توانند قضات مستقل دیوان لاهه را محدود کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مقامات آمریکایی علی‌رغم تبلیغات منفی گسترده نمی‌توانند نسبت به محدودیت قضات دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه اقدامی انجام دهند زیرا این دیوان کاملا به صورت مستقل پرونده‌ها را رسیدگی و رأی صادر می‌کنند، برای ایران نیز کیفیت رسیدگی و استقلال در رأی مهم است.

خبرگزاری آناتولی نوشت که دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رای خود در خصوص شکایت ایران از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه این کشور را در روز سوم اکتبر (۱۱ مهر) اعلام خواهد کرد. لذا براساس این بیانیه دو طرف تا روز ۸ اکتبر فرصت دارند تا اعتراض خود به حکم صادره را اعلام کنند.