اوپک نباید اسیر اتفاقات مقطعی و زودگذر باشد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اعلام برخی کشورها برای جبران سهم نفت ایران در اوپک،گفت: اوپک یک سازمان رسمی است و نباید اسیر اتفاقات مقطعی و زودگذر باشد.

آمریکا نظم جهانی را به هم زده است

نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید براینکه آمریکا نظم جهانی را به هم زده است،ادامه داد:در شرایطی قرار گرفتیم که زودگذر است و آمریکا بدون شک شکست خواهد خورد و متحدانش را از دست می دهد؛چرا که دارد یک نظم جهانی را به هم می زند. الان آمریکا  با زورگویی درخواست غیرمنطقی دارد که این درخواست به زودی شکسته خواهد شد و دنیا با آن همراهی نخواهد کرد.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اعلام برخی کشورها برای جبران سهم نفت ایران در اوپک،تاکید کرد:برای هر کشوری که الان بخواهد کمبود سهمیه نفت ایران را جبران کند دو اتفاق می‌افتد؛یکی اینکه به اوپک و نظم جهانی اوپک ضربه می‌زند،دوم اعلام دشمنی با ایران می‌کند.

کشورهای همسایه با درخواست غیرمنطقی،قلدرمآبانه و زورگویانه آمریکا همراهی نکنند

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس،ادامه داد:به دلیل درخواست غیرمنطقی،قلدرمآبانه و زورگویانه آمریکا از کشورهای همسایه انتظار داریم به هیچ عنوان با او همراهی نکنند؛اوپک هم نباید در این مقطع حساس یکی از سهامداران بزرگ خود را تنها بگذارد.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از بنیانگذاران اوپک است،تصریح کرد: اعضای اوپک باید سهمیه جهانی را مشخص کنند،سایر اعضای اوپک هم باید با ایران همراهی کنند؛چرا که ایران کشوری بوده که همیشه تابع نظم جهانی و قوانین و قواعد بین‌المللی بوده و همیشه یک یار و رفیق خوبی برای اوپک بوده است.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس،تاکید کرد:عربستان و دیگران باید بدانند که اگر بخواهند در جهت تضعیف یک کشور عضو اوپک اقدام کنند،این چرخه می چرخد و یک روزی هم قرعه به نام آنها خواهد افتاد.

گفتنی است؛طبق بیانیه ۱۷۴ اوپک و توافق پس از آن، کشورهای اوپک و غیراوپک توافق کردند تا پایبندی کشورهایشان به «توافق جهانی کاهش تولید نفت» را از ۱۵۲ درصد آن زمان به ۱۰۰ درصد برسانند و این یعنی یک میلیون بشکه بیشتر از سوی اوپک و غیر اوپک به بازار نفت عرضه شود.

این در شرایطی است که ایران معتقد است کشورها باید به سهمیه‌های تعیین شده در اجلاس ۱۷۱ پایبند باشند و بیشتر از سهمیه‌شان تولید نکنند، اما عربستان و برخی کشورها معتقدند که اگر کشوری نتوانست سهمیه‌اش را تولید کند، جلسه JMMC می‌تواند آن را بین کشورهای دیگری که توان تولید دارند تقسیم کند.اما بر این اساسنادیده گرفتن سهمیه‌ها در حقیقت چراغ سبز به تحریم ایران است،همچنین آمریکا به دنبال این است که برای تحریم ایران دیگر کشورهای تولیدکننده نفت را با خود همراه کند.