ولایتی: ترامپ چهره بدون نقاب آمریکا است

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل روز دوشنبه ۹ مهرماه در دیدار مجددبا هیات عالی موسسه مطالعات بین الملل و استراتژیک دانشگاه پکن و هیئت عالی علمی و دانشگاهی همراه ضمن خوش آمد گویی، بر لزوم توجه به توسعه همکاری‌های چند جانبه ایران و چین به ویژه در زمینه مطالعات راهبردی و استراتژیک تاکید کرد.

پروفسور وانگ جی سی هم که روز گذشته با ولایتی در خصوص تبادلات علمی و دانشگاهی مذاکره کرده بود ضمن تشکر از فرصت دوباره تصریح کرد: روز گذشته در مورد روابط دو کشور و اهداف استراتژیک و شیوه اجرای این اهداف مباحث ارزشمندی مطرح شد و علاقه‌مند هستیم در این زمینه بیشتر گفتگو داشته باشیم و دیدگاه‌های شما در خصوص روابط ایران و چین بسیار مهم بوده و علاقه مندیم تا این ایده‌ها را در چین مطرح و در این جهت گام برداریم.

ولایتی خاطرنشان کرد: روابط استراتژیک بین دو کشور ضرورتی است که ما به سوی آن پیش می‌رویم و با توجه به شرایط بین المللی باید همبستگی بیشتری ایجاد شود.

وی به مواضع رئیس جمهور آمریکا هم اشاره و تصریح کرد: ترامپ چهره بدون نقاب آمریکاست و احساس می‌کنند که ابر قدرت بودن آن‌ها بعد از جنگ جهانی در حال رکود است و این در حالی است که کشور‌هایی مثل چین در شرق آسیا، ایران در غرب و روسیه در شمال آسیا حضور دارند و لذا پیش بینی می‌کنند که محور دنیا شرق آسیا باشد و هر پیشرفتی که کشور‌های روسیه، چین و ایران دارند مانند خاری در چشمان آنان است.

رئیس هئیت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع منطقه هم اشاره کرد و گفت: همان طور که شما در مورد سرنوشت کره و تایوان و نفود امریکایی‌ها نگران هستید، ما هم از نفوذ آمریکایی‌ها و دشمنی و تنش آفرینی‌های انان در منطقه خودمان با هدف تجزیه و تضعیف کشور‌های اسلامی نگران هستیم. بی تردید اگر بر عراق مسلط می‌شدند جنگ‌های پی در پی راه می‌انداختند و باید دانست که سرنوشت عراق، سوریه و ایران به هم پیوسته است و این در حالی است که تمام طرح‌های ضد استقلال کشور‌ها را آمریکا و اسرائیل با حمایت برخی کشور‌های غربی و همچنین مرتجع منطقه برای برهم زدن امنیت و آرامش منطقه طراحی می‌کنند.

ولایتی اضافه کرد: سوریه و عراق از ما کمک خواستند و ما هم حمایت کردیم و بدون حضور ما گروه‌های تروریستی مانند داعش و النصره در بغداد و دمشق مسلط می‌شدند و این در حالی است که آمریکایی‌ها می‌گویند ما از منطقه‌ای که به ما تعلق دارد بیرون برویم تا آن‌ها آنجا باشند و این غیر ممکن است چرا که آن‌ها باید جواب بدهند که در منطقه ما چه میخواهند.

ولایتی در ادامه افزود: چین می‌تواند نقش موثرترین را به ویژه در بازسازی منطقه داشته باشد و باید این رفت و آمد‌ها بیشتر باشد و می‌تواند در قالب همکاری‌های سه جانبه نیز محقق شود.

رییس موسسه مطالعات بین المللی و استراتژیک دانشگاه پکن هم افزود: شما شناخت دقیق و موثری از منطقه و همچنین موضوعات بین المللی دارید و از موفقیت ایران در ایجاد امنیت در عراق و کشور‌های منطقه خوشحال هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ضمن آن که در این سفر به مفهوم و معنای نگاه به شرق از سوی جمهوری اسلامی ایران که مطرح کردید بیشتر آشنا شدیم که نشان از شناخت دقیق ایران از منطقه و تاثیر گزاری ایران دارد و ایران و چین فضای زیادی برای همکاری دارند.