مراکش با موضع‌گیری‌های ضدایرانی دل کنگره آمریکا را به دست آورد

موضع‌گیری‌های ضدایرانی مراکش و لابی‌گران محافظه‌کاری که در آمریکا به خدمت گرفته سرانجام نتایجی ملموس به بار آورده و باعث شده برای اولین بار قطعنامه‌ای در کنگره آمریکا به این کشور و حمایت از روایت‌هایش در  مناقشه ارضی با ا اعضای جبهه  «پولیساریو» بر سر صحرای غربی اختصاص داده شود. 

طبق گزارش المانیتور دو نماینده جمهوری‌خواه و یک نماینده دموکرات اخیراً قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور در مجلس نمایندگان آمریکا معرفی کرده‌اند که همنوا با ادعاهای مراکش آنچه «اقدامات تحریک‌آمیز اخیر جبهه پولیسارو و حامیان خارجی آنها» خوانده شده را محکوم می‌کند.

«جو ویلسون»، یکی از تهیه‌کنندگان این قطعنامه در بیانیه‌ای بعد از معرفی آن، عیناً ادعاهایی که مراکش علیه ایران گفته را تکرار کرد و گفت: «حکومت ایران، جبهه پولیسارو را برای هدایت حملاتی علیه مراکش تأمین مالی کرده و اکنون وقت آن است که سازمان ملل راه حلی مسالمت‌آمیز برای درگیری‌های صحرای غربی پیشنهاد دهد.»

  المانیتور ماه گذشته گزارش داده بود دولت مراکش در صدد است از سیاست‌های افراطی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران برای پیشبرد طرح خود در مناقشه ارضی در صحرای غربی با اعضای جبهه  «پولیساریو» استفاده کند. 

این رسانه در گزارشی روز سه‌شنبه هم به مرور فرم مربوط به ثبت فعالیت‌های لابی‌گری دو گروه از لابی‌گران مراکشی پرداخته و نوشته اعضای این دو گروه چندین بار در سال جاری با دفتر «جو ویلسون»، تهیه‌کننده قطعنامه مزبور دیدار کرده‌اند. 

مطابق این گزارش، لابی‌گران دولت مراکش چند بار هم با دفتر «گری کانولی»، یکی دیگر از تهیه‌کنندگان قطعنامه یاد شده مراوده داشته‌اند و در ماه مارس هم ۱۵۰۰ دلار به مبارزه انتخاباتی او کمک کرده‌اند. 

این قطعنامه، همنوا با روایت مراکش هر گونه اقدام از سوی ایران یا حزب‌الله که به بی‌ثباتی در شمال آفریقا دامن می‌زند را محکوم کرده و از موضع مراکش در خصوص صحرای غربی حمایت می‌کند. با آنکه این قطعنامه غیرالزام‌آور است، تصویب آن به معنی حمایت کنگره از ادعاهای مراکش در خصوص ایران و مواضع این کشور در خصوص صحرای غربی است.  

«ناصر بوریتا»، وزیر امور خارجه مراکش ماه قبل، پیش از سفر به واشنگتن در مصاحبه‌‌ای گفته بود با مقام‌های آمریکایی درباره ارتباط ادعایی میان گروه حزب‌الله لبنان و «جنبش‌های جدایی‌طلبی» در صحرای غربی رایزنی خواهد کرد. «رباط» ابراز امیدواری کرده بود حمایت‌های آمریکا از مواضع خود در خصوص این منطقه ثروتمند را تقویت کند. 

«بوریتا» در مصاحبه با رسانه راست افراطی «بریت‌بارت» گفت: «ما در این دولت، فرصت داریم. باید کاری کنیم که این اتفاق بیفتد. ااینکه آنها در مواضعشان در خصوص ایران صریح هستند برای ما فرصت است.»

مراکش در ماه اردیبهشت با متهم کردن ایران به حمایت از جبهه «پولیساریو»، روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع کرد. این اتفاق، اندکی بعد از آن رخ داد که وزیر خارجه مراکش در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز حزب‌الله را به ارسال موشک برای جبهه پولیساریو متهم کرد. ایران، حزب‌الله و پولیساریو، هر سه اتهامات مراکش را رد کرده‌اند.

«مولود سد»، نماینده جبهه پولیساریو در واشنگتن ماه پیش در مصاحبه با المانیتور گفت مراکش این اتهامات جعلی را مطرح ساخته تا از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام منتفع شده و «کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس را خشنود کند.»

المانیتور نوشته افزایش ارتباطات میان مراکش با رسانه‌های دست راست اسرائیلی که مورد علاقه ترامپ و حلقه معتمدان او هستند از تلاش‌های تعمدی این کشور برای اثرگذاری بر واشنگتن خبر می‌دهند.