در حاشیه پذیرش لایحه CFT چه گذشت؟

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز (یک شنبه، 15مهرماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 40دقیقه با حضور  اکثریت نمایندگان قوه مقننه آغاز شد.

قرائت قرآن توسط قاری برجسته نیروی انتظامی

طبق آیین همیشگی شروع صحن علنی با قرائت قرآن کریم آغاز شد اما اینبار در هفته نیروی انتظامی یکی از قاریان برجسته ناجا قرآن را قرائت کرد.

حضور وزراء دولت همزمان با بررسی لایحه  CFTدر مجلس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی 15 مهرماه به دلیل در دستور کار قرار گرفتن لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» موسوم به CFT شرایط خاصی داشت چرا که علاوه بر حضور پررنگ خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه های داخلی و خارجی برای پوشش لحظه به لحظه، افرادی همچون سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و رحمت الله اکرمی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی را به صحن علنی قوه مقننه کشانده بود. البته جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز همزمان با شروع مباحث خودش را به صحن علنی رساند.

نمایندگان مجلس میزبان افسران نیروی انتظامی بودند

در این بین یادآور می شود که نمایندگان مجلس امروز  در هفته ناجا ، میزبان نیروهای انتظامی کشور نیز بودند و جایگاه سراسر به سبزپوشان نیروی انتظامی اختصاص داشت.

التهاب و شور خاصی در جایگاه خبرنگاران

در جایگاه خبرنگاران نیز التهاب و شور خاصی به چشم می خورد. ده‌ها خبرنگار، عکاس و تصویربردار در مجلس حاضر شدند که برخی از آنها را از رسانه های خارجی بودند.

درخواست نمایندگان برای رای گیری علنی و آشکار

ابتدای جلسه با تبریک هفته نیروی انتظامی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی خیلی آرام شروع شد اما به دنبال پیشنهاد نمایندگان مبنی بر اینکه رأی گیری در خصوص "لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم" به صورت آشکار و با کاغذ باشد، تصمیم‌گیری در خصوص این مهم را به رأی گذاشته شد التهابات کلید خورد.

سخنرانی دو موافق و مخالف لایحه CFT 

در ادامه با حضور محمد دهقانی نقندر، نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس به عنوان اولین مخالف لایحه CFT  همه توجهات به جایگاه سخنرانی جلب شد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در اظهاراتش تاکید کرد از سال 95 افرادی که الزامات FATF را پذیرفتند قبل از تصویب آن شروع به اجرایی کردن تعهدات کردند؛ بر این اساس این الزامات موجب شد در زمینه اقتصادی دچار مشکل شویم.

در ادامه بهروز نعمتی ، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس به عنوان اولین موافق لایحه مذکور در جایگاه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه همین امروز نمی توانیم نفتی را که صادر می کنیم، پول آن را به داخل کشور وارد کنیم، تصریح کرد: اگر مبادلات مادی خارج از CFTانجام شود، باید بپذیریم که بابک زنجانی های جدیدی ایجاد شود و پول کشور را به حراج بگذاریم.

سخنان بهروز نعمتی با اعتراضات دهقانی نقدر مواجه شد .

سید حسین نقوی حسینی ، نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس نیز دومین نماینده مخالفان لایحه CFT بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید داشت که پذیرفتن CFT برگشت به عقب و صرف نظر از ادعاهای انقلابی است.

محمد فیضی، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نیز آخرین نفر و البته دومین موافق پذیرفتن CFT بود.

وی ابتدا به برخی مواردی که نمایندگان به عنوان مخالف مطرح کردند، پاسخ داد و گفت که مجلس از ابتدا به صورت غیرعلنی و علنی با منطق و آرامش در حال پیش رفتن بود، اما برخی رفتارها سبب برهم ریختن این آرامش شد. لذا باید تاکید کنم هیچکس در مجلس سخنگوی حضرت آقا نیست. چرا برخی نمایندگان را متهم به دروغگویی کرده و در فضای مجازی و رسانه ها و مجلس موافقان با این لایحه را در صف یزید و مخالفانش را یاران امام حسین (ع) می نامید؟ چرا از خون شهدا خرج می کنید؟

دست نوشته های موافقان و مخالفان سوژه عکاسان شد

در این حین برگه های چاپ شده و همچنین دستنویس نمایندگانی که هر کدام در موافقت و مخالفت با لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» در بالای سر گرفته و سوژه عکاسان شده بودند قابل توجه بود.

از تهدیدهای پیامکی تا امضا طیب نیا در خصوص تعهدات FATF در تذکرات نمایندگان

پس از پایان سخنان موافقان و مخالفان لایحه CFT، فریاد تذکر از صحن به گوش می رسید که در این بین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خطاب به دکتر لاریجانی با انتقاد از اینکه چرا مردم را نامحرم تلقی می‌کنید، افزود: دیروز شما جلسه غیرعلنی تشکیل دادید؛ در جلسات غیرعلنی خیلی از مسائل مطرح می‌شود و حق مردم است که در جریان امور و تصمیمات مجلس قرار گیرند.

همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر پژمانفر مبنی بر تهدید و ترساندن مردم، گفت: تهدید پیام‌هایی است که از بیرون از طریق پیامک به نمایندگان فرستاده می‌شود.

در این بین حسینعلی حاجی دلیگانی ، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در اخطار اصول 125، 77، 152 و 153 قانون اساسی، تاکید کرد  باید پاسخ داده شود که تعهدنامه ای که آقای طیب نیا در 25 خرداد سال 95 داده آیا یک تعهدنامه است یا خیر و آیا باید براساس اصل 125 اختلاف از مجلس مجوز می گرفت و سپس این تعهدنامه را امضا می کرد یا خیر.

دکتر لاریجانی در پاسخ به اخطار نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در خصوص امضای تعهد توسط آقای طیب نیا، گفت: همان زمان اعلام شد که تا زمانی که مجلس در این باره تصمیم گیری و آن را مصوب نکند این تعهدنامه قابلیت اجرا ندارد و امضای اولیه که توسط وزیر انجام شده و قابلیت نفاذ نداشته است.

قرائت نامه دفتر رهبر معظم انقلاب به رئیس مجلس در خصوص CFT و FATF

همچنین در ادامه در نشست علنی دیروز مجلس در جریان بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم رییس قوه مقننه در پاسخ به اخطار قانون اساسی نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، نامه دفتر رهبر انقلاب در خصوص کنوانسیون‌ها را قرائت کرد.

دفاع تمام قد ظریف از لایحه CFT

پس از این اظهارات نوبت به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای توضیح در خصوص "لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم" رسید.

وی در اظهاراتش تاکید کرد که از قول بنده نکاتی مطرح شده که مایلم توضیحاتی درباره آن ارائه کنم. بنده و آقای رئیس جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به لایحه عدم حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

تجمع نمایندگان موافق و مخالف با دست نوشته هایی در مورد CFT و FATF

پیش از آغاز رای گیری نمایندگان موافق و مخالف با دردست داشتن برگه های دست نوشته جلوی جایگاه تجمع کردند که در این بین  محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس ضمن ابراز نارضایتی از لایحه، متن آن را پاره کرد.

موافقت نمایندگان با الحاق ایران به CFT پس از بحث و بررسی

در ادامه عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی متن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را قرائت کرد و این لایحه با 143 رأی موافق، 120 رأی مخالف و 5  رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

اقناع دهمرده از توضیحات وزیر نیرو در خصوص رسوب‌گذاری سدهای ایران

همچنین در نشست علنی دیروز خانه ملت سوال حبیب الله دهمرده ، نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه وزارت نیرو در رابطه با تبخیر و رسوب‌گذاری سدهای ایران چه اقدام موثری انجام داده است؟ نیز مطرح شد که وی پس از استماع توضیحات رضا اردکانیان وزیر نیرو از توضیحات وزیر با شرط پیگیری مشکل فوق و رفع آن در کوتاه‌ترین زمان، قانع شد.

پایان نشست علنی قوه مقننه راس ساعت 12

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 12 زنگ پایان نشست علنی دیروز (یکشنبه 15 مهر) مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد.