کدام موشک‌های سپاه پاسداران تروریست‌ها را گوشمالی داد؟

 بامداد دوشنبه 9 مهرماه بود که روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از هدف قرار دادن مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات در کشور سوریه با چندین فروند موشک بالستیک زمین به زمین، از سوی یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه خبر داد.

بر اساس اطلاعات اولیه دریافتی شمار زیادی از تروریست‌های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در این حمله موشکی به هلاکت رسیده و یا مجروح شدند.  روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این اطلاعیه‌ تاکید کرد: امنیت ملت ایران خط قرمز نیرو‌های مسلح بوده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صیانت از میهن اسلامی و تامین امنیت و آرامش مردم عزیز از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و مشت آهنین خود را همچنان مهیای پاسخ قاطع و کوبنده به هر گونه شرارت و شیطنت دشمنان قرار خواهد داد.

کدام موشک‌های سپاه پاسداران تروریست‌ها را گوشمالی داد؟

طی این عملیات که با نام "ضربت محرم" و با رمز مقدس" یا حسین (ع) " انجام شد، تعداد ۶ فروند موشک بالستیک میان برد از پایگاه‌های موشکی نیروی هوا فضای سپاه در غرب کشور شلیک و تروریست‌های مزدور و جنایتکار از فاصله ۵۷۰ کیلومتری هدف ضربات مهلک و مرگبار قرار گرفتند.

متعاقبا ۷ فروند پهپاد رزمی این نیرو مواضع و مقر‌های تجمع و پشتیبانی تروریست‌های مزدور استکبار جهانی را بمباران کردند.

شواهد نشان می دهد که موشک های استفاده شده در عملیات ضربت محرم  از نوع ذوالفقار 750 کیلومتری و قیام 800 کیلومتری بودند. در این عملیات تعدادی از سرکردگان و عناصر موثر جنایت اخیر  تروریست ها به هلاکت رسیده و یا مجروح شده اند، همچنین زیرساخت های آمادی و انبار ذخیره مهمات آنان منهدم گردید.

موشک قیام

 موشک بالستیک میان برد «قیام» در 29 مرداد ماه سال 89 همزمان با راه اندازی نیروگاه بوشهر برای اولین با موفقیت تست و شلیک شد. موشک قیام از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است، به طوریکه آن را را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک می دانند. این موشک خلاصه‌ای از تجربه 25 ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا است که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد.

کدام موشک‌های سپاه پاسداران تروریست‌ها را گوشمالی داد؟

از ویژگی‌های مهم موشک"قیام" این است که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم های ضد موشک به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذاب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک 3 تکه MIRV به شدت کاهش یافته است.

یکی از مهم ترین ویژگی‌های این موشک زمین به زمین، عدم وجود بالک است که از لحاظ فنی، نداشتن بالک برای یک موشک بلند برد بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است، به طوری که در دنیا کشوری که توانایی طراحی و ساخت موشکی بدون بالک با برد بالای هزار کیلومتر را دارا باشد، در زمره کشورهای دارای تکنولوژی بسیار بالا قرار می گیرد. این ویژگی همچنین علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص (پرتابگر ها) را به آن می‌دهد.

در فناوری موشک، بالک به عنوان عامل اصلی تعادل در هدایت مسیر است و معمولا پرتاب موفقیت آمیز موشک بدون بالک به سختی صورت می گیرد، بنابراین نداشتن بالک در موشک "قیام" ، پیشرفت شگرف جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیستم های هدایتی موشک را نشان می دهد.

کدام موشک‌های سپاه پاسداران تروریست‌ها را گوشمالی داد؟

مهم ترین ویژگی موشک قیام که بیشتر مورد توجه همگان قرار گرفته، نداشتن بالک است که قابلیت پرتاب از سیلو های مخصوص، پرتاب از پرتابگر، پرتاب از زیر دریایی و ... را به این موشک می بخشد. تکنولوژی­ های به کار رفته در موشک قیام به حدی پیشرفته و مهم بود که رئیس وقت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در آن زمان درباره این موشک گفته بود: "تجربه 25 ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا، در این موشک خلاصه شده است."

این موشک در سال ­های اخیر علاوه بر اینکه می‌توانست با کلاهک جنگی بلاست یا شدید الانفجار به اهداف حمله‌ور شود، به کلاهک‌های بارانی نیز مجهز شده است.کلاهک‌های شدیدالانفجار قابلیت این را دارند که برای هدف قراردادن نقاط تجمع و یا مکان‌های ضدحریق همچون آشیانه جنگنده‌ها، مورد استفاده قرار گیرند و کلاهک‌های بارانی نیز قادرند بارانی از موشک‌های کوچک چند کیلویی را بر سر اهداف پهن شده‌ای مثل مواضع پهن شده در یک منطقه وسیع، باندهای فرودگاه‌ها، پایگاه‌های وسیع دشمن ریخته و آنها را با دقت بالا هدف قرار دهند.
کدام موشک‌های سپاه پاسداران تروریست‌ها را گوشمالی داد؟

موشک ذوالفقار

موشک بالستیک ذوالفقار، اولین بار در جریان رژه نیروهای مسلح در 31 شهریورماه سال 95 در بندرعباس رونمایی شده بود که در آن رونمایی، موشک‌ها صرفا روی خودرو حامل قرار گرفته بودند و لانچری (پرتابگر) نداشتند. چند روز بعد و در چهارم مهر ماه سال 95، خط تولید انبوه موشک بالستیک ذوالفقار توسط سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وقت، رونمایی شد تا این موشک، به عنوان یکی از پایه‌های اصلی توان موشکی جمهوری اسلامی ایران شود.

"ذوالفقار" یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ساخت ایران است که حدود  دو سال است که به جمع موشک‌های بالستیک ایران اضافه شده است. موشک "ذوالفقار"، سر جنگی بارانی دارد و می‌تواند پایگاه های نظامی، باندهای فرودگاهی و . . . را با دقت بالا هدف قرار دهد. منابع رسانه ای غربی درباره موشک ذوالفقار می گویند: این موشک در ارتفاعی پایین هدف خود را مورد اصابت قرار می دهد و بردی در حدود 700 کیلومتر دارد.

کدام موشک‌های سپاه پاسداران تروریست‌ها را گوشمالی داد؟

کدام موشک‌های سپاه پاسداران تروریست‌ها را گوشمالی داد؟

موشک ذوالفقار در کلاس موشک فاتح قرار دارد که دقیق ترین موشک ایرانی است. موشک فاتح در انواع مختلف با بردهای 300 تا 500 کیلومتر ساخته شد. از این مدل موشک، انواع دریایی نیز به نام های «خلیج فارس» و «هرمز» با برد 300 کیلومتر ساخته شده است.جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه 1380  با نسل اول موشک های فاتح 110 صاحب موشکی بالستیک کوتاه بردی با برد حدود 200 کیلومتر شد. در آغاز راه، دقت و جزییات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود، اما در طول سال های بعد، نسل های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به 300 کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.

این موشک، موشکی زمین به زمین، مایل‌پرتاب و تک‌مرحله‌ای است که می‌تواند اهداف را در فاصله 700 کیلومتری مورد اصابت قرار داده و منهدم کند. ذوالفقار همچنین از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی بهره جسته و موشکی رادارگریز، نقطه‌زن و سبک است.

کدام موشک‌های سپاه پاسداران تروریست‌ها را گوشمالی داد؟

اما بعد از حمله تلافی جویانه پاسداران انقلاب به مواضع تروریست ها رسانه های دوست و دشمن در مورد این جمله واکنش نشان دادند. شبکه المیادین گزارش داد: سپاه پاسداران ایران از هدف قرار دادن مقر فرماندهان عملیاتی گروه تروریستی در شرق رودخانه فرات در سوریه خبر داد.

روزنامه ­نیویورک‌تایمز نیز در این‌باره نوشت: سپاه پاسداران ایران روز دوشنبه از شلیک موشک‌های بالستیک به منطقه‌ای در شرق سوریه و هدف قرار دادن مواضع تروریست‌هایی خبر داد که عامل حمله تروریستی اخیر به یک رژه نظامی در اهواز بودند. این حمله موشکی دومین حمله موشکی ایران به مواضع تروریست‌ها در سوریه در طول یک سال اخیر به شمار می‌رود. ­

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی العربیه روز دوشنبه با انتشار تصاویری از حملات موشکی سپاه پاسداران به مواضع تروریست‌ها در شرق سوریه نوشت ایران اعلام کرد در این حملات ده‌ها تن از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه از حمله موشکی به ساحل شرقی فرات در سوریه خبر داد. این خبرگزاری در گزارش خود در این‌باره آورده است: ایران می‌گوید بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده است، سازمان‌دهندگان حمله تروریستی شنبه گذشته به یک رژه نظامی در شهر اهواز در جنوب غرب این کشور که به کشته شدن ۲۵ نظامی و غیرنظامی منجر شد، در این ناحیه مستقر هستند.

روزنامه تایم نوشت ایران در واکنش به حمله تروریستی به رژه نظامی این کشور در اهواز موشک‌هایی را به سوریه شلیک کرد.

شبکه بی بی سی نیز در توئیتی نوشت ایران در واکنش به حمله مرگبار به رژه نظامی اهواز موشک‌هایی را به سوی سوریه شلیک کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در پیامی نوشت رسانه رسمی ایران از شلیک موشک‌هایی به شرق سوریه در واکنش به حمله اخیر به رژه نظامی در اهواز خبر داد.

کدام موشک‌های سپاه پاسداران تروریست‌ها را گوشمالی داد؟

پس از حوادث تروریستی اهواز، مجلس، مرقد مطهر امام خمینی و شهادت سربازان پیرانشهری توسط تروریست‌ها مقامات کشوری و لشکری کشورمان بارها اعلام کردند که تروریست ها با حمایت ایادی منطقه ای و آمریکا دست به چنین جنایتی زده اند و به زودی انتقام سختی از آنها خواهیم گرفت. حالا با هدف گرفتن مقر تروریست ها در آن سوی مرزها در دیرالزور،کوت و نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در البوکمالِ سوریه، این وعده تحقق یافته تا حساب کار دست جنایتکاران و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آنها بیاید که ایران سوریه و عراق نیست تا هر چه بخواهند بتازند و کسی کاری با آنها نداشته باشد.

با توجه به نزدیکی ایران به پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه، عربستان و امارات و رسیدن تا بلندی های جولان یعنی بیخ گوش رژیم صهیونیستی ادامه این بازی احمقانه برای آمریکایی ها بسیار خطرناک است، زیرا جمهوری اسلامی ایران موشک هایی با برد دوهزار کیلومتر دارد، در حالی که طبق گفته فرماندهان لشکری ظرفیت افزایش برد در متخصصان کشورمان هست، اما فعلا نیازی به این کار نیست. این موضوع یعنی در صورت لزوم هر لحظه امکا ن دارد که موشک های سپاه پاسداران روی سر دار و دسته آمریکا خراب شوند.