تضمینی برای خروج ایران از فهرست سیاه وجود ندارد+ فیلم

دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی همزمان با آغاز اجلاس ۶ روزه این سازمان در پاریس در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرد که با وجود تلاش‌های انجام‌شده، هیچ تضمینی برای خروج ایران از فهرست سیاه این سازمان وجود ندارد.

دیوید لوئیس در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که از او پرسید آیا تضمینی وجود دارد که ایران با اجرای خواسته‌های FATF از فهرست سیاه آن خارج شود، گفت: «هیچ تضمینی در کار نیست اما این اقدام می‌تواند شرایطی را برای این کشورها فراهم کند تا وارد داد و ستد با سایر کشورها شوند؛ چرا که می‌تواند نشان دهد که این کشورها محل‌های امنی برای سرمایه‌گذاری هستند!»

مجری بی‌بی‌سی سپس خطاب به دبیر اجرایی FATF گفت: «مشکل ایرانی‌ها هم دقیقا همین است. آنها می‌گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر ما تمام خواسته‌های FATF را اجرا کنیم، کشوری مانند آمریکا مانع از خروج ما از فهرست سیاه نشود. نظر شما در این باره چیست؟»

لوئیس پاسخ داد: «ما نمی‌توانیم هیچ کشوری را وادار به داد و ستد با کشور دیگری بکنیم اما می‌توانیم یک برآورد عینی از شرایط موجود در آن کشور ارائه دهیم که نشان می‌دهد آیا این کشور محل امنی برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار است یا نه. استانداردهایی که ما در نظر می‌گیریم، معیارهایی کاملا فنی هستند که هدفشان این است که نشان دهند آیا آن کشور تدابیر لازم را برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی گروه‌های تروریستی در نظر گرفته است یا نه.»

 

ادامه گفتگوی اختصاصی بی‌بی‌سی با دبیر اجرایی FATF را در زیر بخوانید.

مجری: چه گروه‌هایی را شما تروریستی می‌دانید؟

دیوید لوئیس: «ما درمورد اینکه کدام گروه‌ها تروریستی هستند، تصمیم نمی‌گیریم. این موضوعی است که سازمان ملل درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند. حرف ما این است که زمانیکه سازمان ملل یک گروه را تروریستی قلمداد می‌کند همه کشورها باید قطعنامه این سازمان را در رابطه با تامین مالی تروریسم اجرا کنند.»

مجری: اما برخی گروه‌ها هستند که برخی کشورها آنها را تروریستی می‌دانند و برخی دیگر، نه. درمورد آنها چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دیوید لوئیس: «ما از تمام کشورها می‌خواهیم که تامین مالی تروریسم را عملی مجرمانه معرفی کنند. در مورد ایران هم چیزی که ما منتظر آن هستیم و امیدواریم انجام دهد، غیرقانونی اعلام کردن تامین مالی تروریسم است و اینکه استثناهایی که برای گروه‌های مشخصی در نظر گرفته است را بردارد!»

مجری: ایران برخی گروه‌ها را تروریستی نمی‌داند ولی برخی دیگر از کشورها آنها را تروریستی می‌دانند. با این حساب، اگر آن کشورها به FATF فشار بیاورند، آیا شما هم ایران را مجبور خواهید کرد که از این گروه‌ها حمایت نکند؟

دیوید لوئیس: «ما درباره اینکه این گروه‌ها کدام هستند با ایرانی‌ها حرفی نخواهیم زد. کاری که می‌کنیم این است که مطمئن شویم ایران ساختار قانونی قدرتمندی برقرار کرده است که به آنها اجازه نخواهد داد برخی گروه‌ها را مستثنی کنند.»

مجری: چطور پیروی ایران را از این چارچوب می‌سنجید؟

دیوید لوئیس: «درمورد کشورهای عضو FATF روال این است که سالانه نظارت کنیم. ۳۷ کشور عضو مستقیم ما هستند. ما تیمی را برای سه هفته به آن کشور می‌فرستیم تا سازوکارهای آن کشور را بازرسی کنند. ما ۹ نهاد منطقه‌ای هم داریم که عضو FATF هستند که آنها وظیفه بازرسی حوزه‌های زیر نظر خود را برعهده دارند. با این نهادهای منطقه‌ای، ۲۰۴ حوزه قضایی به طور مستقیم و غیرمستقیم زیر نظر ما هستند و تنها نقاط انگشت‌شماری در جهان مانند ایران خارج از این نظارت، فعالیت می‌کنند. ما در سال ۲۰۱۶ همکاری خود را با ایران آغاز کردیم. آنها تعهد داده‌اند که با تمام توان استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند. اکنون سه بار در سال با ایران ملاقات رو در رو داریم. این ملاقات‌ها در رُم بوده است. آنها مدارکشان را درباره قدم‌هایی که می‌گویند برای شفاف‌سازی مالی برداشته‌اند، ارائه کردند و ما هم به دقت آنها را بررسی کردیم. وقتی از صحت و دقت ادله آنها راضی شویم، آن‌وقت به ایران سفر می‌کنیم و تیمی را به تهران می‌فرستیم.»

مجری: چقدر امیدوار هستید که در پایان بررسی‌های این دوره (اشاره به اجلاس FATF در پاریس) ایران از فهرست سیاه خارج شود؟

دیوید لوئیس: «این یک سوال کلیدی است. ایران از ژوئن ۲۰۱۶ با قول همکاری در سطح بالا کار خود را با ما آغاز و برنامه عملی به همراه ضرب‌الاجل برای جبران کاستی‌های خود ارائه کرد. البته ایران به هیچ‌یک از ضرب‌الاجل‌ها نرسید. همه ضرب‌الاجل‌ها ۱۰ ماه پیش به پایان رسیدند و ایران نتوانست خیلی از برنامه‌های تدوین‌شده را اجرایی کند. البته این به این معنا نیست که ایران نتوانسته پیشرفتی در این ارتباط داشته باشد؛ چراکه آنها توانستند اعضای FATF را قانع کنند که پیشرفت‌هایی داشته‌اند و در حال آماده‌سازی برنامه‌ها و قوانین هستند. به همین دلیل ما مهلت‌های جدیدی به آنها دادیم. در نشست این هفته در پاریس مشخص خواهد شد که آیا ایران به اندازه کافی اقدامات لازم را در راستای همراهی با FATF انجام داده است یا خیر.»