به گزارش ایسنا، حجتالاسلام حميد رسايي در نخستين دوره "بصيرت افزايي و نخبه پروري سياسي" كه توسط بسيج دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، با اشاره به زمان پيدايش واژههاي اصولگرايي و اصلاحطلبي اظهار كرد: واژه اصلاحطلبي توسط استراتژيستهاي جنگ رواني دوم خرداد متداول شد، اين واژه حتي توسط آقاي خاتمي هم از سال ۷۶ به كار گرفته نميشد و ايشان از واژه قانونگرايي استفاده ميكرد و نه كلمه اصلاحات. اما بعدها منظور آنها از اصلاحات، اصلاح ساختارهاي اصلي نظام و مباني قانوني و ديني بود. لذا در مقابل آن اصطلاح اصولگرايي پيدا شد.

وی افزود: اصولگرایی و اصلاح طلبی از جمله مفاهیمی نیستند که حسن و قبح عقلی داشته باشند بلکه بستگی دارد که منظور از اصلاح، اصلاح چه چیز و منظور از اصولگرایی کدام اصول‌ها باشد.

وی اصولگرایی را تکلیف‌گرایی خواند و تاکید کرد: هیچ کس و نه هیچ حزب و گروهی و نه حتی اکثریت مردم نمی‌توانند این تکلیف را مشخص کنند بلکه تنها منبع تعیین تکلیف خدا است که این رسالت را به پیامبر داده و پیامبر نیز پس از خود معصوم را انتخاب کرده است. در زمان غیبت معصوم نیز تنها منبع تعیین تکلیف ولی فقیه است و این طور نیست که ولی فقیه تنها در زمان غیبت حق تعیین تکلیف داشته باشد بلکه در زمان حضور معصوم نیز مانند زمانی که امام صادق(ع) مردم را به برخی از اشخاص ارجاع می‌دادند می‌تواند مسیر را مشخص کند.

رسایی ادامه داد: در مسایل مختلف، رهبری یا زمینه اجتماعی برای بیان صریح مواضع خود دارند و یا نه. در مواردی که زمینه فراهم باشد کمترین حد اختلاف میان اصولگرایان وجود دارد اما در مواردی که زمینه اجتماعی برای بیان صریح مواضع از سوی رهبری وجود نداشته باشد رهبری تنها به بیان شاخص‌ها می‌پردازند، لذا هر کسی یک برداشت از سخنان مقام معظم رهبری داشت.

وی با بیان این‌که «عقل می‌گوید که وحدت کنید» گفت: دعوا بر سر مکانیزمی است که برای وحدت ۷ + ۸ است، که ما می‌گوییم این مکانیزم درست نیست چراکه در اصول‌گرایی اصلا سهم‌گرایی حاکم نیست.

وی توضیح داد: اگر این گونه باشد شما دو نفر به یک گروه سهمیه می‌دهید، دو نفر به گروه دیگر و گروه سومی پیدا می‌شود که می‌گوید پس ما چی و این حد وسط ندارد و مشخص می‌شود که مبتنی بر قاعده نیست؛ اگر مکانیزم درستی طراحی نشود، پای صندوق رای، وحدتی درست نخواهد شد. حالا فردا به ما می‌گویند چون بر خلاف وحدت حرف زدی، خونت مباح است.

وی انتخابات مجلس پیش رو را رقابت درون خانواده نظام خواند و گفت: در جبهه پایداری چهره‌های خوبی مانند آقای حدادعادل وجود دارد. افراد، برخی معدل ۱۲ و برخی معدل ۱۸ هستند، اما به طور کلی معدل‌هایشان خوب است. ما ساکتین فتنه را قبول می‌کنیم اما دیگر نباید آن‌ها را در راس قرار دهیم تا برای حزب‌الله تعیین تکلیف کنند. برند ما ولایتمداری است و با کسانی که مقابل جانشین معصوم بایستند تعارف نداریم.

وی خاطرنشان کرد: استراتژی مقام معظم رهبری در مورد انتخابات پیش رو مشارکت حداکثری و راهیابی نیروهای آرمانگرا و اصلح به مجلس است و باید انتخاباتی رقابتی داشته باشیم. باید کاری کرد که مشارکت حداکثری شود.

وی ادامه داد: کسانی که به نام اصلاح‌طلب در این انتخابات شرکت کرده‌اند، این‌ها را اسب تراوای نظام می‌دانند. اصلاح‌طلب در نظر آنان کسی است که بگوید من نظام را قبول ندارم. اگر از ۶ ماه قبل وحدت کرده بودیم، می‌گفتند این وحدت در مقابل چه کسی است، آیت‌الله مصباح می‌گفتند که یک ماه مانده به انتخابات هم می‌شود وحدت کرد، اما شما با فساد و فتنه و… مبارزه کنید.

نماینده تهران در مجلس همچنین گفت: در مورد ساکتین فتنه باید گفت که این‌ها نباید در مسیر اصلی اصول‌گرایی تصمیم‌گیر شوند. آن‌ها باید در چند صحنه از امتحانات مختلف قرار بگیرند و هر وقت قبول شدند، بگوییم که دوباره می‌شود وارد شوید.

وی در پاسخ به سوالی اظهار کرد: مهم نیست جبهه پایداری رای بیاورد یا نه. مهم این است که روی اصول، بمانیم. انتخابات یوم‌العمل خواص و چهره‌هاست. نزدیک انتخابات که شده است می‌بینید که چقدر ۹ دی طرفدار پیدا کرده است.

این عضو جبهه پایداری در پاسخ به سوالی درباره وحدت با جبهه متحد نیز گفت: ما یکی هستیم هرچند برخی دوستان، نامهربانی می‌کنند.

وی در مورد سوال دیگری مبنی بر این‌که هزینه‌های جبهه پایداری را چه کسی تامین می‌کند؟ گفت: قرار شده است هر یک از آقایان ۵ میلیون شخصا بیاورند بقیه‌اش را هم مردم به فضل خدا کمک خواهند کرد.

رسایی در مورد رد صلاحیت برخی افراد و تایید دوباره‌شان از سوی شورای نگهبان نیز گفت: نمی‌توانم شورا را متهم کنم که تحت فشار قرار گرفته یا دیمی رد کرده است ما به شورای نگهبان اعتماد داریم، اما قانون ما در برخی موارد مانند این‌که وقتی شخصی تایید صلاحیت شد، پس از احراز مسوولیت صلاحیت خود را از دست داد، چه کار باید بکنیم دچار ضعف است و ما باید این را قبول کنیم.

وی افزود: ما می‌خواهیم لیست جبهه پایداری، یقین آور باشد.

رسایی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان، انتخابات را تحریم کرده‌اند و به جای آن‌که حرکت‌شان چراغ‌ خاموش باشد، تحریم‌شان چراغ‌خاموش است. در مورد ساکتین فتنه دو تفکر وجود دارد که یکی می‌گوید سخت نگیر، ولش کن اما تفکر دیگر می‌گوید که اتفاقا الان وقتش است. تا کی باید اجازه دهیم که نظام هزینه کند؟

وي در پايان نيز گفت: دشمنان به دنبال كاهش مشاركت در انتخابات و بردن نمايندههاي اهل معامله به مجلس هستند.