به گزارش ايسنا، غلامحسين الهام كه جمعهشب در مسجد امام صادق (ع) سخن ميگفت، با بيان اينكه انقلاب چالشهاي سنگيني را پشت سر گذاشته است با بيان اينكه منشاء پيدايش و داوم انقلاب، اسلام است اظهار كرد: اگر بخواهيم اين شجره طيبه پايدار بماند و هر روز بر شاخ و برگ آن افزوده شود بايد اين محور اساسي يعني اسلام را بشناسيم و از آن حفاظت كنيم. هرگونه انحراف از اين مسير، انحراف از اصل و اساس انقلاب است.

مشاور حقوقی رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «امام(ره) آمد تا انسان‌ها را نجات دهد» ادامه داد: وفاداری مردم نیز به امام(ره) در همین نگاه ریشه دارد. امام رسول الهی بود به این معنا که آمده بود تا فریاد زند که ای مردم گوش به فرمان الهی دهید و مردم وقتی دیدند که این مرد از خود نمی‌گوید و به خود نمی‌خواند، به سمت او حرکت کردند.

وی تاکید کرد: هدف امام(ره)، نجات انسان‌ها بود و جز این داعیه‌ای نداشت. سرتاسر صداقت بود و یک کلمه هم به مردم دروغ نگفت، چه در جنگ و چه در صلح. ‌حتی زمانی که مجبور شد جام زهر را بنوشد صادقانه با مردم سخن گفت و هیچ از دنیا رهبری به این حد از صداقت و راستی وجود نداشت.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری همچنین گفت: همه باورها این بود که امام(ره) تجلی اسلامی ناب است. مردم ما هرگز خمینی را نیازردند و چه در صلح، چه در جنگ و چه در سختی و رفاه، امت وفاداریش را به امام این‌گونه راسخ نشان داد و با ثبات قول و قدم، با امام همراهی کرد.

وی با تاکید بر این‌که «تداوم انقلاب در حفظ اسلام است» ‌ گفت: باید از این مبنا حفاظت کنیم و الا از انقلاب چیزی نخواهد ماند. تداوم انقلاب به عوض کردن حکومت‌ها نیست، چراکه تغییر دائمی حکومت‌ها هرج و مرج است، ‌ تداوم انقلاب به حفظ ارزش‌هایی است که حکومت با آن تشکیل شده است. اگر اسلام ناب به انحراف برود مطمئنا انقلاب نیز به انحراف خواهد رفت.

الهام افزود: نقطه‌ چالشی ما با جهان استکبار، اسلام است و جنگ میان اسلام علوی و اسلام اموی است که آمریکا مظهر اسلام اموی بوده و امام تلاش داشته این مساله را تبیین کند.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ادامه داد: آمریکا در دو سو در جهت برخورد با انقلاب اسلامی حرکت می‌کند؛ یک نقطه تهاجم آمریکا، تهاجم بر اساس اسلام است و مراکز تحقیقاتی آمریکا و اتاق‌های فکر آن‌ها به دنبال اسلام میانه‌رو هستند، اسلام میانه‌رو به این معنا که غرب را بپذیرد و خدای او شخصی بوده و در عرصه سیاست‌ سکولار و کاری به شریعت نداشته باشد، لذا اسلام انقلاب را، اسلام تندرو و رادیکال می‌دانند.

وی تصریح کرد: آمریکا به دنبال اسلام میانه‌رو می‌گردد و در مصر، تونس، لیبی و حتی در همه جهان اسلام با توجه به خطری که از سوی اسلام ناب احساس می‌کند در پی این است. در کشور ما نیز آمریکا به دنبال چنین اشخاصی بود که نهضت آزادی را می‌توان نمونه آن خواند. نمی‌خواهم بگویم که نهضت آزادی وابسته به آمریکا بود، اما با وجود آن، آمریکا نگرانی نداشت، ولی نتوانست در کشور ما موفق شود چون بالای سر آن، ‌ امام(ره) و ولایت وجود داشت.

الهام با بیان این‌که «ما با همه کفر در چالش نرم قرار داریم» اظهار کرد: امروز دو اسلام روبروی هم قرار گرفته‌اند و مقام معظم رهبری به دنبال آن است که موج بیداری شکل گرفته در منطقه به مسیرهای انحرافی کشیده نشود. جهان اسلام باید با تجارب ما راهش را پید اکند، چرا که همه‌ شرق و غرب سابق امروز در مقابل اسلام قرار گرفته‌اند و این مهم‌ترین روی سکه‌ برخورد آمریکا با ماست.

مشاور حقوقی رییس‌جمهور، برخورد علنی آمریکا را روی سکه‌ دیگر برخوردها خواند و افزود: در برخورد علنی آمریکا با اسلام ناب به پیامبر(ص) توهین می‌کند، موج اسلام‌هراسی به راه می‌اندازند و یک اسلام طالبانی و رادیکال را تلاش می‌کند تا در مقابل اسلام ناب قرار دهد، لذا ما ماموریت خطیری در حفظ اسلام ناب داریم، اسلامی که با شریعت اداره می‌شود، نه با طریقت.

وی با بیان این‌که «همواره انحراف، اسلام را تهدید کرده است» گفت: در دوران سازندگی و دوران اصلاحات این خطر وجود داشت و در دوران عدالت نیز به صورت خفیف این خطر وجود دارد، لذا باید مراقبت کرد اگر ببازیم و کم بیاوریم و مسوولان در رفتار عملی خود کم بگذارند و رفتارشان قدرت‌طلبانه باشد مطمئنا به اسلام ضربه خواهد زد.

الهام خاطرنشان کرد: ما این ماموریت را با همه‌ تهدیدها پیش برده‌ایم. نقطه قوت ما این بوده است که انقلاب‌ها تا زمانی که رهبرشان هست، در مسیر قرار دارند، اما پس از آن به انحراف کشیده می‌شوند اما ما تنها ۱۰ سال با آن رهبر بی‌مانند - امام خمینی(ره) - بودیم و ۲۳ سال را با جانشین‌اش ادامه دادیم که این تنها یک طرف قضیه است و از طرف دوم، ما تغییر مداوم دولت‌ها را داشته‌ایم که هر دولتی نیز با تهدیداتی همراه بوده اما اساس همچنان حفظ شده است و هنر مقام معظم رهبری همین‌جاست و اگر انحرافات خفیف را هم نداشتیم اکنون در اوج به سر می‌بردیم.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان این‌که «در هر انتخابات با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم» تصریح کرد: حقیقتا در این کشور آزادی وجود دارد. در هر کشوری در چارچوب قوانین، محدودیت‌هایی وجود دارد. از این آزادی باید مسوولانه استفاده کرد و استفاده مسوولانه امروز این است که در انتخابات شرکت کنیم.

وی افزود: بازی انتخابات سرنوشت اسلام را تعیین می‌کند و من احساس می‌کنم که انتخابات پیش‌ رو از هر انتخابات دیگری حساس‌تر است. این انتخابات به این خاطر خطیر است که اولین آزمون بعد از فتنه سال ۸۸ است. پس از تلاش‌هایی که دشمن انجام داد و چهره‌های شاخص را مقابل انقلاب قرار دهند، اما مردم این موج را کنار زدند.

الهام گفت: مجلس آینده با دولتی قرار است کار کند که تبلور آرمان‌های مردم بوده و هست. این دولت احیاگر گفتمان عدالت و انقلاب بود و مردم با این تصور به سمت آن آمدند و فتنه ۸۸ را خاموش کردند. این دولت پرچمدار گفتمانی است که در سال ۸۴ احیا شد، لذا این نقطه امید باید حفاظت شود.

وی با بیان این‌که «دولت دچار مشکلاتی شد، اما باید از آن مراقبت کرد» افزود: انحرافاتی پیش آمد که نفی نمی‌کنم، اما بر تمام گفتمان انقلاب غلبه نکرد.

وی تصریح کرد: باید به سمت مجلسی حرکت کنیم که با این گفتمان که توسط این دولت احیا شد، مطابقت کند. عدالت‌محوری، مبارزه با اشرافیت و فساد، رفع تبعیض‌ها، سفرهای استانی و پرکاری، ضعف‌های این دولت نیست، برخی این مسائل را ضعف دولت عنوان می‌کنند چراکه می‌خواهند انتقام سال ۸۴ را بگیرند. استکبارستیزی از نقاط قوت دولت است. حال مجلس آینده با ‌چنین دولتی چه نسبتی باید داشته باشد. کسانی باید در مجلس باشند که گفتمان دولت را تبیین کنند.

الهام با بیان این‌که «ما نظام پارلمانی را به ریاستی تغییر دادیم، اما لوازمش را تهیه نکردیم و اختیارات مجلس همچنان به صورت سابق باقی مانده است» افزود: مجلس اختیارات وسیعی دارد، به‌طوری‌که می‌تواند در عرض تصمیمات دولت تصمیم بگیرد و هیچ محدودیتی در ورود به مسائل اجرایی ندارد. با این وجود اگر مجلس آینده از نظر گفتمانی با دولت همگرا نباشد، دولت آسیب می‌بیند.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری همچنین گفت: در مجلس هشتم چالش‌هایی داشتیم به طوری‌ که یک کمیته‌ به این منظور تشکیل شد و بعد نیز مقام معظم رهبری یک مسوولیت جداگانه به نام مسوول حل اختلاف و تنظیم روابط قوا تشکیل دادند. علت آن این بود که مجلس اصولگرا و دولت اصولگرا پاپیچ هم شدند.

وی افزود: انرژی دولت فوق‌العاده بود و می‌خواست پرشتاب جلو برود، اما مجلس به طور مرتب جلوی آن را سد کرد. دعواها بالا گرفت و اگر تعامل مجلس و دولت، تعاملی مبتنی بر ارزش‌ها بود، معارضه نمی‌کردند.

الهام گفت: دولت هاشمی با اقتدار مجلس را زیر سلطه داشت. هاشمی چپ‌های آن دوره را پشتیبانی می‌کرد و مجلس چهارم حتی شعارشان حمایت از هاشمی بود و با همین شعار به مجلس رفتند، مجلسی بود که کارگزاران آن را ساخت و آقای هاشمی به مجلس نفوذ داشت. در مجلس پنجم نیز با آقای خاتمی خوب شروع کرد. مجلس ششم نیز تماما دست‌ ساخته‌ دولت اصلاحات بود و خیال خاتمی از این بابت راحت بود. مجلس هفتم هم که مدتی با دوران ریاست‌جمهوری خاتمی مقارن شد، با او تسامح کرد.

مشاور حقوقی رییس‌جمهور افزود: اما در مجلس هفتم بجای مماشات با دولتی که با آن همه ظرفیت روی کار آمده بود، ‌ با هم کل انداختیم. باید از این دولت حمایت می‌شد، نه مچ‌گیری. تعداد سوالاتی که از این دولت شد بی‌سابقه بود. آقای لنکرانی مرتب در کمیسیون‌ها به سوال کشیده می‌شد. من نیز که وزیر دادگستری بودم سه بار برای سوال به مجلس دعوت شدم.

الهام با بیان این‌که «سوال از رییس‌جمهور در نظام ریاستی مطرح نیست» گفت: اما در این مجلس دائما به دنبال سوال از رییس‌جمهور بودند. اکنون نیز آن را متهم و همه ارزش‌ها را زیر سوال می‌برند. باید یک نسبت معقول، قانون‌مند و نظارتی بر اساس گفتمان امام(ره) و رهبری میان مجلس آینده و دولت وجود داشته باشد. اگر مجلس آینده مخالف دولت باشد چالش‌های سختی پیش‌رو خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: دعوای قدرت برای کشور زهر مهلکی است و مردم را مایوس می‌کند. اگر بنا شود مجلس رقیب باشد و نه رفیق، دعوا خواهیم داشت. رقابت جای خودش، اما وقت مردم را نباید به رقابت گرفت، چراکه این موضوع خطرساز است و باید در این انتخابات همگرایی گفتمانی ایجاد شود.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: من نمی‌گوییم که مجلس دست ساخته باشد، اما یک گفتمان ناب می‌خواهیم که عدالت، صداقت، پوزه استکبار را به خاک مالیدن و جهان اسلام را سر پا نگه داشتن را دنبال کرده و حفاظت کند. تعارض بین گفتمان مجلس و دولت مناسب نیست. ما ادبیات همگرایی می‌خواهیم.

الهام در پايان گفت: اگر عقلانيت مبتني بر شريعت و ولايت در مجلس حاكم شود اين موج عدالتخواهي و كمال به سرعت به پيش خواهد رفت.