باقری: برخی نهاد‌ها و دانشگاه‌ها با اجرای FATF دچار تحریم می‌شوند

علی باقری معاون پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای عصر امروز (پنجشنبه، ۲۶ مهر) در همایش مردمی نه به CFT در سخنانی، گفت: هر جا از تفکر امام راحل در مسیر انقلاب دور شدیم، ضربه خوردیم.

وی افزود: در کشور به اندازه کافی سرمایه و نیروی انسانی نداریم که باید از خارج کشور وارد کنیم، در برجام توسعه در گروی خدشه به مرز‌های استقلال صورت گرفت و طرف مقابل خواهان محدودیت در فناوری‌های هسته‌ای ما شد.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای اضافه کرد: دولتمردان معتقد بودند که باید در برجام محدودیت ایجاد کنیم تا آن‌ها در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند. ما پیشرفت‌های زیادی در عرصه موشکی و هسته‌ای به دست آوردیم که این از زمان سال‌های ابتدایی انقلاب و حتی پیش از تسخیر لانه جاسوسی صورت گرفت.

باقری با بیان اینکه ما برای این پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی هیچ نیروی متخصص و حتی سرمایه‌گذاری‌هایی را از خارج وارد نکردیم، اظهار داشت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب موشک بالستیک نقطه زن درست کردیم که در دنیا همتا ندارد و فقط ایران آن را تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: موشک‌هایی که پس از حمله داعش به مجلس و حرم امام راحل از سوی سپاه به دیرالزور شلیک شد، دیدیم که یکی از موشک‌ها دقیقا به مدخل ورودی یکی از تونل‌های تروریست‌ها اصابت کرده بود که این محصول توانمندی داخلی است، از خارج هم وارد نشده است.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تأکید بر اینکه ما انقلابی‌ها مخالف رابطه نیستیم، ادامه داد: ما مخالف اتکا به خارج هستیم.

باقری با اشاره به صحبت‌های وزیر امور خارجه در مجلس که گفته بود با پیوستن به FATF فقط بهانه از دست آمریکایی‌ها خارج می‌شود، گفت: چرا همیشه دیپلماسی ما باید ضعف از خود نشان دهد؟ آیا این توافقی که حتی اوباما نتوانست برای آن کاری بکند و ترامپ هم در نهایت آن را قبول نکرد و از آن خارج شد، توافق درست و تدبیر است که آقای روحانی می‌گوید ما تدبیر کردیم که از آن خارج نشدیم.

وی ادامه داد: با اجرای FATF دچار خود تحریمی می‌شویم و نهاد‌هایی مانند سپاه و برخی دانشگاه دچار تحریم می‌شوند. دولتی‌ها هم خودشان اعتراف کرده‌اند که این کنوانسیون هیچ حق شرطی برای ما ایجاد نمی‌کند. توافقی با FATF امضا کرده اند که حتی متن آن را نیز در داخل شفاف نکرده‌اند، نمایندگان مخالف شفافیت همه چیز را در اختیار بیگانه قرار دادند. شفافیت برای خارج است نه داخلی ها.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: برجام برای ما هیچ حاصلی نداشته، اروپایی‌ها هم رسما گفتند که تحریم‌های ثانویه آمریکا را اجرا می‌کنیم، البته یک وعده‌های کوچکی داده‌اند که کانال‌هایی را برای برخی مبادلات ایجاد کنند، این هم نسیه است و هنوز هیچ چیزی معلوم نیست.

باقری افزود: آیا اینکه تحریم‌ها برقرار باشد و ما هم همچنان با آن‌ها مذاکره کنیم و زیر پرچم آمریکا عکس بگیرند، با منافع ملی سازگار است؟ مگر حضرت آقا بار‌ها خط قرمز‌ها را مشخص نکرده‌اند؟ چرا نمایندگان مجلس FATF را تصویب کردند؟ نمایندگان مدعی شفافیت پاسخگو باشند.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: دولت و تیم مذاکره کننده مسئول حفظ خطوط قرمز و مرز‌ها هستند، نه تعیین خطوط قرمز. برجام یک سیلی برای ملت بود، برای این بود که مشی و منش امام کنار گذاشته شد.