ایران در تشکیل دولت لبنان دخالت نمی‌کند

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان  در سخنانی به مناسبت سالگرد تاسیس موسسه اسلامی آموزش و پرورش(مدارس المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) با اشاره به اهمیت فعالیت این موسسه و نقش شیخ مصطفی قصیر در ارتقای فعالیت آن خاطر نشان کرد با وجود تمام شرط‌بندی‌ها و محاسبات دشمنان و تحریم‌ها، تمام موسسات و برنامه‌ها و تشکیلات آن در مسیر رو به جلو حرکت می‌کند.
وی تصریح کرد ما در تمام زمینه‌های سیاسی، امنیتی، روحی، مالی، مردمی، اجتماعی، محلی و منطقه‌ای بهتر از هر زمانی در گذشته هستیم.

دبیرکل حزب الله به تلاش‌ها و توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت آمریکا و اسرائیل از علم و پیشرفت فناوری برای به ذلت کشاندن و تحقیر ملت‌ها استفاده می‌کند و برخی حاکمان امروز به جای اینکه پول‌ها را برای آموزش و بیمارستان‌ها و فرصت‌های کاری هزینه کنند، صدها میلیارد دلار را برای جنگ‌های بیهوده و از بین بردن جوامع در راستای خدمت به اسرائیل هزینه می‌کنند و امروز صدها میلیارد دلار را برای جلب رضایت ارباب آمریکایی برای رساندن فلان شخص به تاج و تخت پادشاهی یا باقی ماندن فلان شخص در تاج و تخت هزینه می‌کنند.

نصرالله به موضوع فلسطین اشاره و تاکید کرد: مردم غزه هیچ گزینه‌ای جز مقاومت و ایستادگی ندارند و امروز دشمن آنها را میان دو گزینه قرار داده  است یا جنگ یا مرگ بر اثر گرسنگی، آنچه طی ساعات و روزهای آینده رخ خواهد داد، برای نوار غزه و منطقه بسیار مهم خواهد بود.

دبیرکل حزب  الله لبنان خاطر نشان کرد هیچ کس نباید اسلام را مسئول جهل و عقب‌ماندگی موجود در بخش‌هایی از جهان عرب بداند.

وی افزود امروز شاهد تشدید تنش و اقدامات رژیم اسرائیل علیه نوار غزه هستیم که مردم آن بر ادامه راهپیمایی‌هایی بزرگ بازگشت و مقاومت پافشاری می‌کنند.

بر  اساس گزارش المنار، دبیرکل حزب الله خاطر نشان کرد آنچه در منطقه جریان دارد، در اصل یک طرح آمریکایی سعودی  است و تمام کسانی که در این رخدادها مشارکت کرده‌‌ اند،ابزاری بیش نیستند.

نصرالله به حادثه ناپدید شدن جمال خاشقجی و قتل وی اشاره کرد و با بیان اینکه این مسئله را تا روشن شدن آن پیگیری می‌‌کند، گفت حادثه ناپدید شدن جمال خاشقجی به یک حادثه بزرگ جهانی تبدیل شده و آمریکایی‌ها در وضعیت بغرنجی قرار گرفته‌‌اند و حاکمان سعودی هم در تنگنای بسیار شدیدی قرار گرفته‌اند و با یک  بحران بین‌المللی و شکلی از اشکال تحریم روبرو شده‌اند.

وی خطاب به حاکمان عربستان گفت امروز زمان مناسبی است تا موضع جسورانه و شجاعانه‌ای برای توقف جنگ علیه یمن اتخاذ کنید.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره تحولات داخلی لبنان به مسئله تشکیل دولت جدید اشاره کرد و در واکنش به اتهام‌زنی برخی طرف‌ها به جمهوری اسلامی  ایران تصریح کرد ایران در مسائل مربوط به دولت لبنان دخالت نمی‌کند و این مسئله را ما از زمانی که سعدالحریری مامور تشکیل  دولت شد، مطرح کردیم، تشکیل دولت یک مسئله لبنانی است.

سید حسن نصرالله خاطر نشان کرد کسانی که مدعی دخالت ایران در مسئله تشکیل دولت لبنان هستند برای اینکه پیش از آغاز تحریم‌ها علیه ایران به سرانجام برسد، کودن و احمق هستند.

وی افزود هرچند در زمینه تشکیل دولت، خوش بینی و پیشرفت وجود دارد، اما برخی مسائل مربوط به پست‌های وزارتی وجود دارد.

دبیرکل حزب الله خاطر نشان کرد هیچ کسی را توصیه نمی‌کنیم که مهلت زمانی تعیین کند، همه باید در این زمینه همکاری و تواضع داشته باشند.