فرید زکریا: بن سلمان به هیچکس به اندازه شاه سابق ایران شبیه نیست

فرید زکریا، تحلیلگر و صاحبنظر آمریکایی، گفت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، فردی است که به شدت ضدایران است. اما نکته جالب توجه این است که محمد بن سلمان در کارهایش به هیچکس به اندازه شاه (سابق) ایران شبیه نیست. شاه (سابق) ایران نیز ظاهرا اصلاح‌طلب بود، اما در عین حال مستبد بود و در عین حال، نخبگان سیاسی حاکم بر غرب او را هم به اندازه محمد بن سلمان بسیار دوست داشتند.

او افزود: محمد بن سلمان فردی پیچیده است. او عربستان سعودی را در برخی جهات پیش برده است، اما در برخی حوزه‌های دیگر مردم این کشور را سرکوب کرده است. اما مسئله اصلی برای آمریکا این است که سیاست خارجی آمریکا نباید مبتنی بر روابط با اشخاص باشد. به نظر می‌رسد سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره رهبران کشور‌های دیگر از کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) گرفته تا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و یا محمد بن سلمان به صورت عمیقی در نظرات مثبت یا منفی او ریشه دارد. چنین رویکردی سبب می‌شود که در منطقه خاورمیانه، سیاست خارجی آمریکا به منزله واگذار کردن قرارداد کار‌ها به منافع عربستان سعودی باشد.

این تحلیلگر و مجری سی‌ان‌ان افزود: واشنگتن عملا نظاره‌گر و حامی اقدامات پادشاهی سعودی در تشدید جنگ خونینش در یمن یا محاصره قطر یا درگیری با ترکیه و ربایش عملی نخست وزیر لبنان، رفیق حریری، بوده است. همه این کار‌ها نیز تاحدود زیادی شکست خورده است. سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه باید مبتنی بر منافع و ارزش‌های خودش در این منطقه و مناطق دیگر باشد و طبیعی است که این منافع و ارزش‌های آمریکا هرگز با سیاست‌های هیچ کشوری همسویی کامل نخواهد داشت.