باید بپذیریم نرخ ارز دیگر نرخ سابق نیست

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های گذشته توسعه قابل توجهی داشته و سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در بخش ارتباطات با نسبت ۳۰ به ۷۰ درصد توسط دولت و بخش خصوصی انجام شده است.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری سبب شد تا بازاری که در سال ۱۳۹۲ اندازه آن به میزان ۱۸ هزار میلیارد تومان بود، به ۴۰ هزار میلیارد تومان برسد.

آذری جهرمی ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات بخشی است که علیرغم اینکه سایر بخش ها با رکود مواجه بوده اند، رشد قابل توجهی داشته است. توسعه زیرساختهای ارتباطی، زیرساخت توسعه سایر بخش‌هاست و نقش پیشران آن‌ها را دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این بخش بر اثر تحریم‌های ظالمانه و اثرات رشد نرخ ارز در برنامه‌های توسعه با تلاطماتی مواجه شده است، تصریح کرد: در جلسه امروز اثرات این تلاطمات و نحوه مدیریت آن‌ها برای رشد بررسی شد و در نهایت مصوباتی داشتیم که به شرط اجرای آن‌ها خواهیم توانست این فضا را مدیریت کنیم.

وی گفت: حجم بازار در سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد بوده و پیش‌بینی ما برای امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان است. در بخش بودجه بنا بود دولت امسال بصورت مستقیم ۶۴۰۰ میلیارد تومان از ۴۰ هزار میلیارد را برای تامین هزینه ها تامین کند. برای سال جاری پیش‌بینی ما رسیدن به این میزان است اما طبیعتا تلاطمات پیش روی بازار ارز حوزه توسعه را کند می‌کند و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ششم با این نرخ رشد ارز قابل دستیابی نیست.

آذری جهرمی با بیان اینکه درآمد حوزه ارتباطات و فناوری ارتباطات صد درصد ریالی اما بخش اعظم هزینه‌های آن ارزی است، خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به ورود بخش دولتی برای تسهیلات دارد. بخش اول این است که هزینه‌های توسعه را در کشور کم کنیم که شامل مالیات اپراتورها و هزینه‌های گمرکی می شود. دولت و شرکت مخابرات ایران سهم‌هایی دارد که لازم است به خود مخابرات برگشته شود.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه باید این مفهوم را که نرخ ارز دیگر نرخ سابق نیست بپذیریم، عنوان کرد: در جلسه امروز بسته‌ای ۱۴ بندی به تصویب رسید که البته همه آن در حوزه ارتباطات نبود و بخشی از آن به موضوع فضایی و فناوری اطلاعات در زمینه تسهیل کسب و کارهای نوپا مربوط بود.

وی اظهار داشت: طرح نوآفرین نزدیک به ۳ ماه است که در کمیسیون اقتصادی دولت مانده و هنوز به تصویب نرسیده است. در این جلسه صحبت شد که این طرح سریعا در دولت تصویب شود.

آذری جهرمی تصریح کرد: جمع‌بندی این بود که فضای بسیار امیدبخشی در فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد و هم می تواند در زمینه اشتغال مفید باشد و هم پیشران سایر حوزه ها برای توسعه باشد.

وزیر ارتباطات در پایان گفت: امیدواریم مصوبات امروز به انجام برسد چراکه صرفا مصوبه اثرگذار نخواهد بود و باید اجرایی شوند.