نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره روند صلح سوریه در مسکو برگزار شد

نشست سه جانبه مذاکره کنندگان ارشد روند صلح سوریه (روند آستانه) با حضور «حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و «سدات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه و نمایندگان این دو کشور در روند آستانه عصر دیروز (سه‌شنبه) در تالار تشریفات وزارت خارجه روسیه در مسکو برگزار شد.

 

 

طرفین در پایان توافق کردند که دور بعدی نشست مذاکره کنندگان ارشد سه کشور در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.

 

 

«سرگئی ورشینین»، معاون وزیر خارجه روسیه در این باره به خبرنگاران گفت: «قصد داریم از رایزنی‌هایمان در این چارچوب برای هماهنگ کردن زمان‌بندی‌هایمان و بررسی اوضاع میدانی سوریه استفاده کرده و همکاری‌های موفقیت‌آمیزمان را در چارچوب آستانه ادامه بدهیم و سازمان‌دهی‌های لازم را برای برگزاری دور بعدی گفت‌‌وگوهای سطح بالا در آستانه انجام دهیم.»

جابر‌ی‌انصاری دیروز قبل از شرکت در این نشست درباره اینکه چه اتفاقی قرار است در ادلب بیفتد؟ نیز خاطرنشان کرد: بعد از اینکه بخش‌های عمده اراضی سوریه به خصوص در جنوب و  جنوب غرب این کشور، تحت حاکمیت دولت مرکزی قرار گرفت، همه توجهات به سمت شمال سوریه متوجه شد.

وی توضیح داد: در شمال سوریه دو منطقه یکی در شرق و شمال فرات است و یکی در استان ادلب و مناطق همجوار که به طور طبیعی بعد از تحولات مناطق دیگر کشور سوریه، نگاه‌ها به این سمت متوجه شد.

جابری‌انصاری به حساسیت ادلب و پیچیدگی‌های آن و تراکم گروه‌های مسلح و گروه‌های تروریستی شناخته شده بین‌المللی در این منطقه، جمعیت گسترده‌ای که به خاطر مهاجرت و زندگی طبیعی در این منطقه زندگی می‌کنند که حدود سه میلیون نفر هستند اشاره کرد و گفت: این در هم تنیدگی جمعیت بسیار و تعداد نیروهای مسلح از گروه‌های معارضه مسلح سوریه و تعداد زیادی از نیروهای گروه‌های تروریستی شناخته شده شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده است.

به گفته وی درهم تنیدگی، جمعیت زیاد و تعداد زیادی نیروهای مسلح  و تعداد زیادی از گروه‌های تروریستی شناخته شده وضعیت خاصی را در ادلب ایجاد کرده است.

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران با بیان اینکه در نشست سه جانبه سران در تهران موضوع اصلی گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه سران سه کشور روند آستانه، موضوع ادلب بود، گفت: اختلاف نظری بین شرکای ما در زمینه اولویت‌ها در ادلب و روش حل مسئله ادلب وجود داشت که در نهایت براساس راه‌حل سومی که ما (ایران) ارائه می‌کردیم که یک راه‌حل میانه بود که همه شرایط ضروری مرتبط با ادلب را در برمی‌گرفت - هم اعاده حاکمیت دولت در این منطقه و هم عدم کشتار و درگیری گسترده که منجر به صدمات انسانی زیاد خواهد شد - راه‌حل وسط مبنای توافق بین دو شریک ما یعنی روسیه و ترکیه که در ارتباط با حل مسئله ادلب تفاوت نظر داشتند، قرار گرفت.

جابری‌انصاری اضافه کرد:‌این توافق (ادلب) زمانبندی‌هایی دارد، در حال پیگیری و اجراست و بخش‌هایی از آن اجرا شده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما در نشست سه جانبه و رایزنی‌‌های دوجانبه با روسیه و ترکیه در سفر جاری به مسکو، بررسی آخرین وضعیت ادلب، تکمیل روند توافق و روند اجرای آن و ارزیابی مشکلات احتمالی موجود است برای اینکه پروسه پیش بینی شده در توافق با نظارت سه کشور ناظر روند آستانه، نهایی شود.

جابری انصاری گفت: امیدواریم بدون تلفات و ایجاد مشکلات بزرگ در این منطقه، امکان حل مرحله‌ای و گام به گام مسئله در ادلب فراهم شود، به نحوی که ادلب بدون هزینه‌های گسترده انسانی به حاکمیت دولت سوریه بازگردد.

به گزارش فارس، حسین جابری‌انصاری مذاکره کننده ارشد ایران در روند صلح سوریه (روند آستانه) امروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی وارد مسکو شد و رایزنی‌های دوجانبه با مقامات روسیه درباره تحولات منطقه به خصوص اوضاع سوریه و یمن و همچنین مذاکره کننده ارشد ترکیه داشت.