واکنش روحانی به قتل جمال خاشقچی

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه(2 آبان) در جلسه هیئت دولت، قتل جمال خاشقچی را واقعه‌ای تکان‌دهنده توصیف کرد و گفت: کسی تصور نمی‌کرد که در دنیای امروز و در قرن جدید شاهد این چنین قتل سازمان یافته‌ای بوده و دستگاهی برای انجام یک قتل فجیع برنامه‌ریزی بکند و فکر نمی‌کنم بدون حمایت آمریکا کشوری جرأت ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد.

وی تصریح کرد: گویا یک جمع قبیله‌ای که بر کشوری حکومت دارد، از حاشیه امنیتی برخوردار است و ارتکاب چنین جنایتی با اتکاء به ابرقدرتی است که از آنها حمایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دادگاه هایی که علیه جنایت بشری در جهان وجود دارند، علیه آنها هم وارد عمل شود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: چگونه است که ملت بزرگی مانند یمن چندین سال است اسیر بمباران شدید قرار دارند و جهان در مقابل آن سکوت کرده است؟ آیا اگر حمایت آمریکا نبود، باز هم مردم یمن اینگونه زیر بمباران وحشیانه قرار می‌گرفتند.

روحانی، دولت ترکیه را به تحقیقات بی‌طرفانه و دقیق در خصوص قتل فجیع خبرنگار منتقد سعودی توصیه کرد و گفت: از دولت برادر و دوست ترکیه می‌خواهم که روند تحقیقات در این موضوع را دقیق و بی‌طرفانه ادامه دهد تا کاملاً تمام ابعاد و زوایای این جنایت که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و در قرن‌های گذشته انجام می‌شد، برای جهانیان آشکار شود.

وی گفت: ارتکاب چنین جنایتی نشان می‌دهد که یک تفکر غلط چطور می‌تواند انحراف ایجاد کند و این همان تفکری است که گروه‌های تروریستی مانند داعش را در منطقه بوجود آورده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در کشوری که حرمین شرفین در آن واقع شده است و مسلمانان جهان به این اماکن مقدس احترام می‌گذارند، این جنایت نمونه‌ای است که ماهیت و واقعیت گروهی که در آن حضور دارند را روشن می‌سازد.

** موضع‌گیری در قتل خبرنگار منتقد امتحان بزرگی برای کشورها است

روحانی موضع‌گیری در قبال قتل این خبرنگار منتقد را آزمایش و امتحان بزرگی برای همه کشورهای جهان دانست و گفت: بدون تردید موضع‌گیری آمریکا، اروپا و دیگر کشورهای جهان در این مسأله نشان می‌دهد که آنها چقدر در زمینه حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی حساسیت دارند.

وی افزود: از دیدگاه فرهنگ اسلامی مواجهه با چنین جنایت‌هایی کاملاً روشن است و بر این اساس اگر یک نفر کشته شود، از نظر ما انسانیت کشته شده است. باید ببینیم که کشورهای مدعی حقوق بشر در این زمینه چه واکنشی خواهند داشت. امروز مردم جهان شعارهای شما را که ادعای حقوق بشر می‌کنید باور کنند یا اینکه اعلام می‌نمایید که بخاطر 450 میلیارد دلار حاضر نیستید در این زمینه اظهار نظر کنید. با چنین واکنش‌هایی ماهیت خود را به صراحت برای جهانیان آشکار می‌سازید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بدون تردید محکوم‌تر از این جنایت و مرتکبین آن، قدرتی است که جرأت این جنایت را به آنها داده است. امروز برای همگان در جهان آشکار شده که شما طرفدار چه رژیم‌هایی هستید و در 13 آبان هم می‌خواهید جنایت دیگری را مرتکب شده و بر ملتی آزاد، استقلال خواه و بزرگ که دست شما را قطع کرده و خواسته تا نوکر شما نباشد، فشار وارد کنید.

روحانی گفت: امیدوارم کشورها و ملت‌های جهان، واقعیت‌های موجود را هر چه بهتر لمس کنند و این فرصتی است که مظلومیت مردم یمن، عراق، سوریه و افغانستان که با پول آن جنایتکاران تحت فشار هستند، روشن‌تر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی، اظهار داشت: مردم با حضور با شکوه و گسترده خود در راهپیمایی اربعین حسینی می‌خواهند خاطره زیارت امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) و سایر عزیزانی که بعد از 40 روز از حادثه کربلا توانستند به سرزمین کربلا بازگشته و قبور سروران و عزیزان خود را زیارت کنند، جاودانه سازند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر به مناسبت این ایام پربرکت، مردم از سراسر کشور با پای پیاده در راهپیمایی عظیم و باشکوه، حضور یافته و به زیارت ابا عبدالله الحسین(ع) رهسپار می‌شوند تا فرهنگ عاشورا را زنده نگه دارند.

روحانی گفت: راهپیمایی باشکوه اربعین علاوه بر ابعاد معنوی و استحکام روابط مردم با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پاسخی هم به دشمنان اسلام و ایران است و آن اینکه روز به روز، عشق و علاقه مردم به اسلام و خاندان رسالت و امام حسین(ع) بیشتر می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ابعاد فرهنگی و سیاسی راهپیمایی اربعین حسینی، گفت: این اجتماع عظیم که در سطح جهان کم‌نظیر است، نشانگر عظمت مکتب اسلام و اهل بیت(ع) است که بعد از گذشت 14 قرن هیچگاه عشق این خاندان از دل مردم خارج نمی‌شود و مردم در هر شرایطی عاشق پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بوده و برای آن فداکاری کرده و در برابر بدخواهان به خوبی ایستادگی می‌کنند.

رئیس‌جمهور با قدردانی از دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادهایی که در زمینه تسهیل سفر زوار امام‌حسین(ع) فعالیت و همکاری می‌کنند، همچنین از ملت عراق برای استقبال، همراهی و پذیرایی صمیمانه از زائران اربعین حسینی، تشکر و سپاسگزاری کرد.

** قدردانی از دولت عراق برای همکاری در برگزاری اربعین

روحانی از دولت عراق نیز بخاطر همکاری و ایجاد تسهیلات و برقراری امنیت برای زوار قدردانی کرد و گفت: سال گذشته هماهنگی لازم بین دولت ایران و عراق برای تکمیل خط راه‌آهن خرمشهر به بصره به منظور تسهیل در رفت و آمد زوار انجام گرفت و امیدواریم این طرح در سال جاری و سال آینده به بهره برداری برسد که می‌تواند اقدام بزرگی در زمینه تسهیل و رفاه بیشتر زائران باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود روز 13 آبان را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت آمریکا به دنبال آن بود که 13 آبان را به روز تلخ و سخت برای مردم ایران تبدیل کند، اما در یک طرف روز 13 آبان، ایام اربعین امام حسین(ع) قرار دارد و در آن طرف هم ایام شهادت امام حسن مجتبی(ع)، امام رضا(ع) و روز رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) قرار دارد و همه این ایام، روزهای شور و معنویت مردم بزرگ ایران نسبت به خاندان رسالت است و در این زمینه می‌توان گفت که آمریکا بدبیاری بزرگی آورده است و روزی را برای فشار به مردم ایران انتخاب کرده که مردم در آن ایام برای پیامبر اسلام و خاندان رسالت در اوج معنویت و فداکاری قرار دارند. بنابراین حربه آنها در اعمال فشار به ایران در این ایام از همیشه کندتر است.

رئیس‌جمهور از تلاش مضاعف و همه جانبه دولت در مسیر به خدمت بیشتر به مردم خبر داد و گفت: از همه مسئولین و مدیران می‌خواهم که خودشان را برای سال‌های آینده و خدمات بیشتر و بهتر برای مردم مهیا سازند و به  همه دستگاه‌های اجرایی، وزرا و معاونین تأکید می‌کنم که در این ایام باید برای رفع مشکلات مردم، تحرک و فعالیت بیشتری انجام دهند.

روحانی گفت: بی‌تردید دولت با کمک سایر دستگاه‌ها قادر است، مشکلات را برطرف کند و به کمک هم می‌توانیم ابتکارات جدیدی را برای تولید و اشتغال اجرایی کنیم و از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که وجود دارد، تحرکات جدیدی را در تولید بیشتر، افزایش صادرات و تسهیل زندگی مردم ایجاد کنیم و همه این موارد شدنی است.

وی اظهار داشت: با ترمیمی که در کابینه انجام خواهد گرفت و امیدواریم مجلس شورای اسلامی در هفته آینده  به وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، صنعت و راه و شهرسازی، رأی اعتماد بدهد تا بتوانیم با تکمیل کابینه و با نیروهای تازه نفس اقدامات بهتر و بیشتری را برای مردم انجام دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در روزهای اخیر دو جلسه با اقتصاددانان و اساتید علوم اجتماعی داشته است، گفت: شنیدن نظرات این اساتید، بسیار مغتنم بود و این روند را ادامه خواهم داد و به همه وزرا توصیه می‌کنم، رابطه خود را با نخبگان و اساتید دانشگاه به عنوان سرمایه‌های معنوی و فکری کشور بیشتر کنند و اینگونه تعاملات برای شنیدن نقدهای دلسوزانه و برنامه‌های پیشنهادی اساتید به منظور رفع مشکلات می‌تواند بسیار مفید باشد و امیدوارم همه مسئولین و وزرا برنامه منظمی برای دیدار با فرهیختگان و دانشگاهیان داشته باشند و این ارتباط رو در رو و چهره به چهره بین مقامات اجرایی و دانشگاهی کشور، به نفع دولت، دانشگاهیان و مردم است.