واشنگتن تایمز: ایران از قتل خاشقچی برای شرمسارکردن سعودی ها بهره برد

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان بعد از سه هفته سکوت در حالی قتل «جمال خاشقچی» را «جنایتی وحشیانه» توصیف کرد که ایران از این اتفاق برای حمله به رقیب منطقه ای اش و شرمسار کردن آن بهره گرفت.

این روزنامه آمریکایی نوشت: ایران مدعی شد که ریاض می تواند به دلیل روابط نزدیک با دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، خود را از این قتل مبری کند. 
«گی تیلور» نویسنده واشنگتن تایمز با اشاره به سخنان روز چهارشنبه ولیعهد عربستان در کنفرانس اقتصادی در ریاض نوشت: وی در این سخنرانی از پرداختن به اتهاماتی که برخی از نزدیک ترین مشاوران امنیتی اش در ماجرای قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول با آن مواجه هستند، خودداری کرد و در مقابل گفت که این اتفاق به اختلاف دیپلماتیک بین عربستان و ترکیه منجر نخواهد شد.
در این گزارش آمده است: با این حال شوک ناشی از قتل خاشقچی -که مقیم آمریکا بود- همچنان در خاورمیانه ادامه دارد و چالش بزرگی را برای دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ایجاد کرده که عربستان و ولیعهد جاه طلب آن را به عنوان یک متحد مهم قلمداد می کند.
ولیعهد 33 ساله عربستان که در تماس تلفنی با ترامپ مدعی شده که ارتباطی با این اتفاق ندارد، روز چهارشنبه تلاش کرد بیش از پیش از اتهامات فاصله بگیرد. وی وعده داد عدالت را برای عاملان این قتل وحشیانه اجرا کند.
بن سلمان یک روز بعد از این که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه یک «گروه ضربت» از مقامات ارشد سعودی را در قتل خاشقچی مقصر دانست به روش خود سعی در آرام کردن ترکیه داشت. مقامات ترکیه ای نتایج تحقیقات خود را به تدریج ارائه کرده اند واردوغان روز چهارشنبه از طرح اتهام علیه دخالت مستقیم ولیعهد عربستان و ملک سلمان 82 ساله خودداری کرد.
رسانه های ترکیه روز چهارشنبه تصاویر دوربین مداربسته از یک خودروی متعلق به کنسولگری عربستان را در اطراف یک منطقه جنگلی در حومه استانبول منتشر کردند. خبرگزاری های دولتی ترکیه و عربستان گزارش داده اند که اردوغان و بن سلمان درباره خاشقچی روز چهارشنبه تلفنی گفت وگو کردند؛ تماسی که به ظاهر از سوی بن سلمان برقرار شده است.
با این حال هنوز چشم انداز اختلافات عربستان و ترکیه نامعلوم است. اردوغان در اظهارات روز سه شنبه خود از مقامات سعودی خواست برای روشن شدن اسامی افراد دخیل در این قتل، از مقامات پایین رتبه تا بالارتبه همکاری کنند.
واشنگتن تایمز با اشاره به اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان در روز چهارشنبه نوشت: ایران از قتل خاشقچی برای تضعیف ائتلاف آمریکا و عربستان استفاده کرد. دولت ترامپ بشدت برای مهار ایران به سعودی ها متکی است. واشنگتن تهران را به حمایت از گروه های تروریستی و استفاده از نیروهای نیابتی خود برای بی ثبات کردن منطقه و تهدید اسرائیل و کشورهای خلیج (فارس) متهم می کند.
این روزنامه آمریکایی نوشت: در حالی که تهران، نخست واکنش ملایمی در قبال مرگ خاشقچی نشان داد، حسن روحانی روز چهارشنبه گفت که سعودی ها احتمالا فکر می کردند می توانند از قتل وحشیانه این نویسنده (عرب) جان سالم بدر ببرند، زیرا مجازاتی از سوی دولت آمریکا در کار نخواهد بود.
روحانی، این مساله را با اقدام نظامی عربستان در یمن مقایسه کرد؛ کشوری که ائتلاف تحت امر سعودی ها با حمایت آمریکا در حال جنگ با نیروهای یمنی است. 
واشنگتن تایمز افزود: با افزایش عصبانیت از مرگ خاشقچی، برخی گمانه زنی ها درباره توقف حمایت دولت آمریکا از کمپین عربستان در یمن افزایش یافته است اما ترامپ در برابر نتیجه گیری فوری در این زمینه مقاومت کرده و گفته است که برای دستیابی به واکنشی مناسب با کنگره همکاری می کند. 
رئیس جمهوری آمریکا در عین حال شخصا از مرگ خاشقچی ابراز خشم کرده و وعده داده که آمریکا «مجازات شدیدی» را –احتمالا در قالب تحریم- علیه هر فرد سعودی مسئول این قتل بکار خواهد بست.