ظریف: حمایت آمریکا آل سعود را گستاخ کرده است

«محمد جواد ظریف» در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» بار دیگر از سیاست‌های ایالات متحده در غرب آسیا انتقاد کرد و گفت به واسطه حمایت‌های بی‌چون و چرای واشنگتن از رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، این دو رژیم توانسته‌اند دست به جنایت بزنند.
ظریف درباره ائتلاف میان آمریکا و عربستان سعودی، گفت: «انتخاب‌هایی که در این منطقه صورت گرفته، اشتباه بوده و این چیز تازه‌ای نیست.»
او در تشریح این انتخاب‌ها، گفت: «این انتخاب که از "صدام حسین" حمایت شود، این انتخاب که از القاعده حمایت شود، این انتخاب که از طالبان حمایت شود. سعودی‌ها با پشتیبانی کامل ایالات متحده، این حمایت‌ها را انجام دادند.»

مجری سی‌بی‌اس پرسید آیا منظور ظریف این است که آمریکا با ایجاد ائتلاف با عربستان دچار اشتباه شده و باید با ایران ائتلاف می‌کرد؟ وزیر امور خارجه ایران، در پاسخ گفت: «نه، من این را نمی‌گویم. من می‌گویم انتخاب‌های ایالات متحده در خاورمیانه اشتباه هستند و این انتخاب‌های اشتباه به وقوع فاجعه در منطقه ما منجر می‌شوند.»

ظریف افزود: «با وجود آنکه صدام حسین دشمن ما بود، ما می‌دانستیم که تجاوز به عراق انتخابی اشتباه است. می‌دانستیم که حمله به افغانستان انتخاب اشتباهی است، با وجود آنکه طالبان دشمن ما بود. ما می‌دانیم که حمله و بمباران یمن انتخاب اشتباهی است. اما ایالات متحده به صورت مداوم و مستمر در جهت نادرست ایستاده است. چه در یمن، چه در [مسئله] زندانی کردن نخست‌وزیر یک کشور دیگر و چه در حادثه بسیار ناگواری که اخیرا در استانبول رخ داد.»

در ادامه این مصاحبه، مجری از ظریف پرسید که آیا او اعتقاد دارد که حمایت‌های آمریکا موجب تشجیع و جسور کردن «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی شده است؟
وزیر امور خارجه ایران در این مورد گفت: «فکر می‌کنم حمایت بی‌چون و چرای ایالات متحده از عربستان سعودی و اسرائیل، به آن‌ها این امکان را داده که جنایاتی را مرتکب شوند که در نبود این حمایت بی‌چون و چرا و این حمایت کور، اتفاق نمی‌افتاد.