حضور ظریف در مراسم افتتاح فرودگاه جدید استانبول

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان صبح امروز (دوشنبه)‌راهی استانبول شد، قرار است امروز در مراسم افتتاح فرودگاه جدید استانبول حضور یابد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، اولین فاز فرودگاه جدید استانبول امروز (دوشنبه)‌ طی مراسمی با حضور «رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مقاماتی از دیگر کشورها برگزار می‌شود. قرار است این فرودگاه که سومین فرودگاه شهر استانبول است، جایگزین فرودگاه بین‌المللی آتاتورک شود.

 

 

این مراسم همزمان با سالگرد تشکیل جمهوری ترکیه با حضور بیش از 50 مهمان عالیرتبه از حداقل 18 کشور جهان شامل رئیس جمهور قبرس شمالی، امیر قطر و وزیر امور خارجه ایران برگزار خواهد شد.

روسای جمهور سودان، صربستان، قرقیزستان، نخست‌‌وزیر بلغارستان، وزیر خارجه گرجستان و رئیس جمهور مولداوی نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

این فرودگاه توسط کنسرسیومی از پنج پیمانکار و با بودجه‌ 26 میلیارد یورویی در زمینی به مساحت بیش از 76 میلیون متر مربع ساخته می‌شود و اولین فاز این فرودگاه قرار است به 90 میلیون مسافر خدمات ارانه کند. اولین فاز این فرودگاه در حدود 6 میلیارد یورو هزینه داشته است.

تا پایان سال انتظار می‌رود دو هزار هواپیما روزانه از طریق این فرودگاه به 350 مقصد در سراسر دنیا پرواز کند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین قرار است فردا (سه‌شنبه) در ششمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در استانبول شرکت کند.

براساس اعلام وزارت خارجه ترکیه، وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در این نشست درباره فرصت‌های پیش روی گسترش همکاری‌ها بین سه کشور گفت‌وگو کرده و نقطه نظرات خود درباره تحولات جاری منطقه را با یکدیگر مبادله می‌کنند.

محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و المار محمد یاروف وزیران امور خارجه سه کشور در این نشست حضور خواهند داشت.