اقتدار نظامی یکی از ارکان اصلی بازدارندگی و استقلال کشور است

امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در همایش معاونین و مسئولان سیاسی نیروهای مسلح با تسلیت ایام اربعین حسینی(ع) گفت: امروز سازمان های تابعه وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نماد عینی اقتصاد مقاومتی هستن؛ چرا که سیاست گزاری ها، دکترین ها، هدف گزاری ها، راهبردها و اقدامات با نیروهای کارآمد درونی و با دانش روز دنبال می شود.

رستگاری افزود: استراتژیست ها  معتقد اند که صنایع دفاعی هر کشوری به لحاظ برخورداری از متخصص ترین افراد و پیچیده ترین فناوری ها به عنوان صنایع راهبردی کشورها به شمار می آید.

وی با بیان اینکه صنایع راهبردی کشورها  با همراهی نیروهای مسلح کشورهای متبوع به دنبال دستیابی به  ۴ هدف عالی هستند گفت:  استقلال و توسعه سیاسی، اقتدار نظامی، تولید علم، دانش وفناوری و در نهایت استقلال و توسعه اقتصادی از مولفه های اساسی و راهبردی کشورها در بحث توسعه است.

امیر رستگاری در ادامه با تقسیم بندی حوزه سیاسی به دو بخش داخلی و بین الملل با تشریح نقش صنایع دفاعی در سیاست داخلی اظهار داشت: صنایع دفاعی و نیروهای مسلح در سیاست داخلی عزت ملی، انسجام ملی، قدرت ملی و غرور ملی می آفرینند.

وی در همین زمینه با ذکر مصادیق نقش صنعت دفاعی در ایجاد غرور ملی افزود: توانمندی هدف گیری مقر دشمن در فاصله چندصد کیلومتری و یا ایجاد امنیت و مقابله با پدیده شوم دزدان دریایی در فاصله حدود  دوهزارکیلومتری خطوط مواصلاتی کشور و یا به طور مثال استمداد کشتی های خارجی از نیروی دریایی ارتش ج. ا.ا در اقیانوس هند جهت مقابله با دزدان دریایی و از این دست اقدامات موجب عزت، غرور و قدرت ملی است که در یک عرصه واقعی به منصه ظهور رسید.

رئیس سازمان صنایع دریایی با اشاره به نقش نیروهای مسلح و قدرت بازدارنگی دفاعی در سیاست خارجه گفت: به میزانی که قدرت دفاعی و بازدارنگی افزایش یابد دیپلمات ها می توانند قدرت گفتگو و چانه زنی داشته باشند. چون در دنیای امروز در گفتگوها اخلاق و منطق تاثیرگذار نیست و زور حاکم است؛ وقتی درجایی در میز مذاکره به بن بست میرسید، طرف مقابل از گزینه نظامی روی میز همیشه صحبت می نماید.  بنابراین اقتدار نظامی و دفاعی  یکی از ارکان اصلی بازدارندگی، حفظ تمامیت سرزمینی و استقلال کشور است.

وی درادامه گفت: در حوزه تولید علم، دانش و فناوری اگر ما به ریشه علوم و فناوری در طول تاریخ بشر توجه کنیم خواهیم دید بسیار زیادی از علوم، دانش ها و فناوری ها ابتدا در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی نیروهای مسلح کشورها شکل گرفته اند؛ فناوری موتور جتی که امروز در همه هواپیماها در حال استفاده است در اواخر جنگ جهانی دوم توسط آلمان ها اختراع شد. در انرژی هسته ای که امروزه در حوزه های نیروگاهی، کشاورزی، رادیو داروها و رادیو درمانها در حال استفاده است، در بدترین حالت ممکن یعنی در ساخت بمب اتم توسط آمریکاهایی ها در هیروشیما و ناکازاکی مورد استفاده قرار گرفت.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در پایان با اشاره به  نفوذ اقتصادی به عنوان یکی از دکترین های نفوذ در کشورها بیان کرد: در  نفوذ نظامی به هرحال جو کشور مورد نفوذ را به هم میریزد و با ایجاد حالت ناسیونالیستی مردم آن کشور به مقابله بر می خیزند. در حالیکه در  نفوذ اقتصادی که  اثرات آن  نسبت به نفوذ نظامی بیشتر است  مردم کشور مورد نفوذ حساسیتی به آن نشان نمی دهند و در این حالت تقریبا تمامی ارکان کشور مورد نفوذ تحت تاثیر نفوذ اقتصادی کشور صاحب صنعت قرار میگیرد.