همه چیز درباره ماجرای شنود تلفن حسن روحانی

یک جمله جنجالی سبب شد تا هم ستاد پدافند غیرعامل و هم مسئولان دولتی ناچار به تکذیب یک برداشت اشتباه و خبر نادرست شوند.

«سردار جلالی درباره تولید گوشی‌های غیرقابل شنود برای مسئولین نظام، گفت: پس از شنود اخیری که از تلفن همراه رئیس جمهور روحانی انجام گرفت تصمیم گرفتیم تا گوشی غیر قابل شنودی از طریق تلفن های موجود ایجاد کنیم البته این اتفاق هنوز در دست اقدام است.»

این خبری بود که ساعاتی پس از پخش مصاحبه سردار جلالی رئیس پدافند غیرعامل در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو ، این گفته از دل حرف های او بازتاب های زیادی داشت.

ماجرا اما این نبود. ویدئوی آن گفته ها به وضوح نشان می داد در زمان پیاده کردن متن ، دقت لازم به خرج داده نشده و خبری که درباره نفر اول کشور بوده است ، منتشر شده که جنجال خبری بزرگی به پا کرده است.

اینکه مکالمات نفر اول اجرایی کشور به سادگی در جدی ترین مذاکرات تحریف شود اما واقعیت اصلا این جملات نبوده است. با انتشار این خبر ، ابتدا ستاد پدافند غیرعامل ناچار به انتشار بیانیه ای شد که در آن آمده است:« اخیرا برخی از رسانه ها اقدام به انتشار اخبار مقطوع از سخنان سردار جلالی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور تحت عنوان شنود گوشی تلفن همراه رئیس جمهور کرده اند که قویاً تکذیب می گردد. در این مصاحبه تاکید شده بود تماس های مسوولان در سفرهای خارجی که بدون رمزگذاری باشند می توانند مورد استراق سمع قرار بگیرند و همین مساله ضرورت اقدام برای تولید گوشی های ویژه ای را برای مسوولان پدید آورده است.در شرایط فعلی نیز با روش های خاصی امنیت مکالمات مسوولان کشور در سفرهای خارجی تامین می شود.»

اما روابط عمومی پدافند غیرعامل تنها نهادی نبود که این خبر را تکذیب کرد

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در کانال تلگرامی خود نوشت:

«برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها، به استناد گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته (۶ آبان ۹۷) شبکه دو سیما با رئیس سازمان پدافند غیر عامل، اخباری با این مضمون منتشر کرده اند که "سردار جلالی: پس از شنود از تلفن روحانی (رئیس جمهور)  به دنبال تولید گوشی غیر قابل شنود هستیم"؛ این در حالی است که سردار جلالی چنین سخنی نگفته است، بلکه مجری (با اشاره به مطلبی که اخیرا درباره مکالمات آقای ظریف در مذاکرات هسته‌ای منتشر شده بود) به این موضوع اشاره کرده است.

جهت اطلاع و اصلاح، متن و فیلم پرسش مجری و پاسخ سردار جلالی منتشر می‌شود.

مجری: مطلبی نقل شده راجع به استراق سمع گوشی مسئولان مذاکرات در قضیه برجام که گفته بودن ده دوازده دست چرخیده تا از وزیر خارجه به رئیس جمهور حرف منتقل بشه. با توجه به اینکه قرار بود گوشی تلفن همراهی برای مسئولان طراحی بشه و ملزم به استفاده از اون بشوند این بحث به کجا رسید؟

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل: اول من اصلاحی بکنم . من دیدم نشریات و جراید و خبرگزاری‌ها روی موضوع طوری مطرح شده که شنود و جاسوسی شده. به صورت طبیعی اگر ما موبایلی داشته باشیم و برویم به یک کشور دیگر و از آنجا بخواهیم با کشور خودمان ارتباط برقرار کنیم طبیعتا تماس از زیر ساخت‌های آنها عبور می کند تا به زیرساخت خودمان برسد و اگر رمز شده نباشد آنها می‌توانند استفاده کنند و ...»