رسانه‌های اسرائیلی در یک نگاه/ باقی‌ماندن شکاف‌های وسیع در تحریم‌های ایران

عقب نشینی های پیاپی ترامپ در برابر تهدیدهای خود برای تحریم ایران ، غائله ساختگی موساد برای روابط ایران و دانمارک ، ادعاها درباره نقش عمان برای حل و فصل بحران های منطقه ای و درخواست کمک عربستان از اسرائیل از جمله مهمترین مطالبی است که رسانه های عبری زبان رژیم صهیونیستی را طی هفته گذشته به خود مشغول داشتند.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در یکی از آخرین گزارش های خود در این هفته به عقب نشینی و تناقض گویی های واشنگتن درباره تحریم های ایران پرداخت و نوشت : با وجود آنکه ترامپ در توئیتر خود با انتشار تصویرش تهدیدهای خود را درباره تحریم های پیش رو علیه ایران تکرار کرد، اما پامپئو وزیر امور خارجه این کشور خبر داد هشت کشور جهان امکان ادامه همکاری تجاری با ایران را بدون مجازات پیدا کرده اند.

این روزنامه عبری زبان همچنین به نقل از مقامات ایرانی خبر داد ، تهران هیچ نگرانی از بابت تحریم های اعمال شده بر صنایع انرژی وبرخی دیگر از شاخه های اقتصادی اش از سوی واشنگتن نداشته و ایالات متحده قادر به تحقق اقدامات خود علیه ملت ایران نیست.

یدیعوت آحارانوت در گزارش دیگری اما تلاش کرد تا با سوء استفاده از سخنان دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران تیتر : روحانی : ماه های سختی را پیش رو داریم، را مورد استفاده قرار داده و بنویسد : رئیس جمهور حسن روحانی به شهروندان ایرانی هشدار داد ، روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت.

آحارانوت با این حال نتوانست جمله رئیس جمهور ایران خطاب به آمریکا که در تحقق اهدافش در توقف صادرات نفت ایران موفق نخواهد شد را سانسور کرده و در ادامه تاکید کند رئیس جمهور ایران تلاش های واشنگتن برای خشمگین کردن مردم از دولت را به باد تمسخر گرفت.

این روزنامه عبری زبان همچنین در گزارشی با اشاره به رزمایش بزرگ ارتش های شش کشور عربی در مصر آن را به زعم خود پیش زمینه تشکیل ناتوی عربی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد.

به نوشته آحارانوت ، دولت دونالد ترامپ به آرامی و در سکوت کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس ، مصر و اردن را به سوی شکل گیری ناتوی عربی و اسلامی یا همان ناتوی سنی برای مقابله با ایران شیعه سوق می دهد.

به گفته این روزنامه عبری زبان ، این رزمایش قرار است از روز 3 نوامبر (12 آبان) با حضور کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی ، کویت ، بحرین ، اردن و مصر و ناظرانی از کشورهای لبنان و مغرب تحت عنوان " سپر عربی 1" برای 2 هفته در مصر برگزار شود.

به اعتقاد نویسنده این گزارش این رزمایش در چارچوب ایده ای است که کاخ سفید جولای گذشته به کشورهای عربی پیشنهاد کرده بود.

ایتمار آینشر هم در گزارشی در این روزنامه به نقش موساد در برهم زدن روابط تهران و کپنهاک اشاره و اعتراف می کند، اطلاعات مربوط به مسئله ترور را موساد در اختیار مسئولین دانمارکی و سوئدی قرار داده است.

به اعتراف این نویسنده تمام اطلاعات در مورد اقدام ترور (ادعایی) را موساد در اختیار مسئولین دانمارکی قرار داده است.

این مسئله در روزنامه یسرائیل هیوم هم بازتاب خاص به خود را داشت و این روزنامه عبری زبان به نقل از توئیت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ، این غائله را توطئه ای از سوی موساد توصیف کرده و آن را در چارچوب سلسله اقداماتی دانست که با هدف آسیب رساندن به روابط ایران واروپا انجام می شود.

این روزنامه عبری زبان همچنین درباره تحریم ها هم خبرداد ، پیش از آغاز اجرایی شدن تحریم ها، کشورهای چین و هند به عنوان دو کشور بزرگ خریدار نفت ایران اقدام به خرید مقادیر زیادی نفت از ایران کردند به نحوی که چین دو میلیون بشکه نفت ایران را به خاک خود منتقل کرده ودهلی نو نیز 9 میلیون بشکه نفت را پیش از آغاز اجرایی شدن تحریم ها از ایران خریداری کرد.

یکی دیگر از گزارش های این هفته یسرائیل هیوم به جنگ متقابل رسانه ای ادعایی صهیونیست ها علیه خود باز می گردد.

آیساف گالان تحلیلگر این روزنامه با ادعای اقدامات رسانه ای ایران علیه جامعه صهیونیستی مدعی شد سه پایگاه اطلاع رسانی اسرائیلی که یکی از آنها عبری زبان است اصولا متعلق به ایران بوده و افکار عمومی جامعه صهیونیستی را مورد هدف قرار می دهد.

این روزنامه نگار صهیونیست در چارچوب ادعاهای خود می نویسد ایران بیش از 100 پایگاه خبری با 29 زبان در شبکه های مختلف مجازی در اختیار دارد که برخی از آنها افکار عمومی جامعه صهیونیستی را مورد هدف قرار داده است.

روزنامه معاریو دیگر روزنامه پر تیراژ رژیم صهیونیستی هم به کابوس در حال نزدیک شدن جنگ با حزب الله اشاره کرده و از چالش ها و مشکلات آن برای صهیونیست ها سخن می گوید.

الون بن دیوید نویسنده این یادداشت که تحلیلگر ارشد شبکه 10 تلویزیون رژِیم صهیونیستی است ، با اعتراف به این مسئله که هیچ کس در رژیم صهیونیستی از انجام جنگ با حزب الله طرفداری نمی کند می نویسد.

هنوز پرسش های زیادی درباره میزان آمادگی ارتش اسرائیل برای جنگ با حزب الله وجود دارد به ویژه که حزب الله همچنان معادلات بازدارندگی را با اسرائیل حفظ کرده و در صورتی که اسرائیل تصمیم به اقدامی علیه حزب الله بگیرد امکان واکنش این حزب هم بسیار زیاد است.

معاریو همچنین خبر دیدار رئیس سازمان اطلاعات سعودی با مسئولین اسرائیلی منتشر کرده و هدف ازآن را بررسی نحوه سرنگونی دولت ایران عنوان می کند.

گزارش این روزنامه عبری زبان حکایت از آن دارد که این نشست در نیویورک برگزار شده و در آن افرادی نزدیک به دولت امارات متحده عربی هم حضور داشتند در حالی که شماری از متخصصان شبکه اجتماعی نیز به ابراز نظر پرداختند.

در این حال روزنامه عبری زبان گلوبس هم در گزارشی از خشم کنگره آمریکا از پس رفت تحریم های ترامپ علیه ایران خبر داده و می نویسد ، در آستانه اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران ، اعضای کنگره و محافل حامی اسرائیل در واشنگتن از پس رفت و بروز شکاف در تحریم ها علیه ایران ابراز ناراحتی کرده و از ترامپ می خواهند تا حداکثر فشار را بر تهران وارد کند.

در بخش دیگری از گزراش که به قلم ران داگانی خبرنگار این روزنامه در واشنگتن تهیه شده آمده است : منتقدین بر این باورند که کاخ سفید بر خلاف اعلامیه ها و خط و نشان هایش برای اعمال فشار بر ایران، شکاف های وسیعی را در تحریم ها باقی نگه داشته است تا از این طریق ایران بتواند به ساختار بانکی جهانی دسترسی پیدا کند.

این منتقدین بر این باورند که این شکاف ها به ایران اجازه ادامه فروش مخفیانه نفت و پر کردن خزانه خود از در آمدهای نفتی را می دهد این در حالی است که وزیر خزانه داری آمریکا هم از ایده و رویکرد اتحادیه اروپا برای همکاری اقتصادی با ایران حمایت می کند.

روزنامه هاآرتص هم در گزارشی حمایت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از محمد بن سلمان در مسئله قتل جمال خاشقجی نویسنده عربستانی را منعکس و تاکید می کند گرچه قتل خاشقجی اقدامی فجیع است، اما مشکل اصلی ایران است و پیشنهاد می کند به جای پیگیری جنایت قتل این نویسنده به فکر مبارزه علیه ایران و مهار این کشور باشیم.