گفتگوی معاون پمپئو با اشرف غنی درباره ایران

همزمان با آغاز دور جدیدی از تحریم‌های یکطرفه واشنگتن علیه جمهوری اسلامی نگرانی‌ها درباره تبعات مخرب آن بر کشورهای منطقه افزایش یافته است.

با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا در سال‌های گذشته روابط تجاری افغانستان و جمهوری اسلامی به صورت چشمگیری گسترش یافته و ایران به بزرگترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شده است.

رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که «آلیس ویلز» معاون وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو درباره بندر تجاری چابهار با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیدار کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد که دو طرف درباره اثرات تحریم‌های آمریکا بر بندر تجاری چابهار صحبت کردند اما این بیانیه از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده است.

مقامات آمریکایی پیش از این تصریح کردند که 8 کشور از دور جدید تحریم‌های یکطرفه واشنگتن معاف هستند اما تا کنون اسامی این کشورها اعلام نکرده است.

کشورهای منطقه و جهان مخالف وضع تحریم‌های جدید بر جمهوری اسلامی ایران هستند زیرا این تحریم‌ها تبعات مخربی را برای برخی از کشورها حتی متحدین آمریکا نیز در پی خواهد داشت.

چین، روسیه، هند و افغانستان در منطقه از کشورهای هستند که روابط اقتصادی گسترده تجاری با جمهوری اسلامی ایران دارند.

دولت افغانستان در نزدیک به دو دهه اخیر هرگز از اعمال تحریم‌های آمریکا بر ایران حمایت نکرده است.

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است.

افغانستان در سال‌های اخیر شاهد مشکلات فراوان ترانزیتی و تجاری با پاکستان بوده است که در نتیجه روابط تجاری دو کشور به صورت قابل توجهی کاهش یافته است.

از سوی دیگر، روابط تجاری کابل با تهران افزایش داشته است و ایران به بزرگترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شده است.