شینهوا: سامانه اروپا ابزار عبور ایران از تحریم های آمریکا است

خبرگزاری رسمی چین گزارش کرد که سامانه مستقل مالی که اتحادیه اروپا در حال تکمیل آن است اصلی ترین و مهمترین ابزار برای عبور از تحریم های آمریکا علیه ایران است.

شینهوا روز سه شنبه گزارش کرد سامانه مذکور به نام 'اس وی پی' در واقع نوعی موتور محرکه عملیاتی ویژه است که می تواند تضمین کننده استمرار مبادلات تجاری و اقتصادی شرکت های اروپایی با ایران باشد.
خبرگزاری رسمی چین در ادامه نوشته است تلاش اروپا بر این است که این بار با تحریم های آمریکا که آنها را تاسف بار خوانده است، مقابله کرده و اجازه ندهد این فشارها شرکت های اروپایی را از تجارت بین المللی و با ایران محروم کند.
خبرگزاری چین ادامه می دهد اتحادیه اروپا در بیانیه ای که بی درنگ پس از اعلام آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها منتشر کرده، آمریکا را تقبیح کرده و از این حرکت ابزار تاسف نموده و باز هم تاکید کرده است به دنبال پیشبرد برنامه ایجاد سامانه یاد شده است.
بیانیه ای که شینهوا به آن اشاره کرده است می افزاید ما می خواهیم به صادر کنندگان و وارد کنندگان اروپایی و ایرانی امکان بدهیم تا تجارت و مبادلات را بدون دغدغه ادامه دهند.
خبرگزاری چین می نویسد که این سامانه بدجوری معادلات آمریکا را برهم ریخته است و برای همین 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا آن را غیرسازنده و چالشی برای موفقیت تحریم های آمریکا علیه ایران توصیف کرده است.
شینهوا نوشت ولی اروپا ارزشی برای این اظهار نظرها قایل نشده و افزوده است که نمی تواند اجازه دهد‌ آمریکا با این رفتار و عملکرد خود، حقوق مشروع شرکت های اروپایی را پایمال کند.
این رسانه خبری مهم چین تاکید می کند که اروپا عزم خود را برای پیشبرد این برنامه و تکمیل این سامانه بدون توجه به اظهارات وزیر خارجه آمریکا جزم کرده و در بیانیه خود هم آورده است که این کار را عملی خواهد کرد.
شینهوا افزود اروپا می خواهد همه جوانب ذی ربط دیگر به تعهداتشان در قبال توافق هسته ای سال 2015 میلادی پایبند باشند و اعلام کرده است که تزلزلی در ایجاد سامانه اس وی پی به خود راه نخواهد داد.
'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.