سیاست ترامپ در قبال ایران بدون حمایت متحدان آمریکا شکست خواهد خورد

«جیمز کلپر» مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا و «توماس پیکرینگ» سفیر سابق آمریکا در سازمان‌ ملل، روسیه و هند در یادداشتی مشترک تأکید کردند، سیاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران نمی‌تواند بدون حمایت متحدان آمریکا موفقیت آمیز باشد.

در این یادداشت که نشریه «نشنال اینترست» آن را منتشر کرده، تأکید شده که فشار دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی چند جانبه بر ایران صرفا در شرایطی می تواند نتایجی که واشنگتن به دنبال آن است را به ارمغان آورد که از حمایت طیف گسترده‌ای از شرکای آمریکایی برخوردار باشد.

این دو مقام ارشد و سابق دولت آمریکا این یادداشت را با اشاره به یکی از داستان‌های نویسنده معروف داستان‌های جنایی «آگاتا کریستی» آغاز می‌کنند که داستان آن حول یک مهمانی اتفاق می‌افتاد و میهمانان یک به یک کشته شده بودند. کلپر و پیکرینگ تأکید می‌کنند: «سیاست ترامپ در قبال ایران نیز تقریبا مشابه همین داستان است: شرکای آمریکایی یکی پس از دیگری کنار گذاشته شدند. شرکایی که قبلا حامی رهبری آمریکا در مهار ایران به ویژه در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور بودند».

این گزارش می‌افزاید: «دهها کشوری که طی دهه‌ها رهبری آمریکا در تلاش برای متوقف کردن قابلیت‌های هسته‌ای ایران، به سختی و با زحمت فراوان به حیات خود ادامه داده بودند، حالا به راحتی رفته‌اند. یکی از سه متحد باقیمانده آمریکا در رابطه با این مسائل، عربستان سعودی است که به بازیگر اصلی در استراتژی آمریکا در سراسر منطقه خاورمیانه تبدیل شده است. اما سعودی‌ها نیز به دلیل مرگ خاشقچی و دیگر دلایل ممکن است از بازی کنار بروند. امارات عربی متحده نیز که به سعودی‌ها بسیار نزدیک است هم ممکن است کناره‌گیری کند».

این یادداشت اینطور ادامه می‌دهد: «چنین حمایت اندک بین‌المللی به طرز خطرناکی دولت ترامپ را منزوی کرده است. شعار «آمریکا نخست» به این معنا نیست که آمریکا تنهاست. آمریکا خطر از دست دادن همکاری متحدان ثابت شده و تاریخی خود را در پیگیری منافع امنیت ملی خود در سراسر جهان حتی فراتر از ایران را به جان خریده است».

خروج ترامپ از برجام، آمریکا را منزوی کرده است

این دو مقام ارشد و سابق آمریکا افزودند: «چه کسی این کار را انجام داده؟ این مسئله اصلا راز نیست. عقب‌نشینی و خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در بهار گذشته باعث از بین رفتن حمایت‌ها از سیاست آمریکا شد. این توافق میان ایران و شش قدرت مهم جهانی و اتحادیه اروپا به مذاکره گذاشته شده بود و در نهایت نیز حمایت کامل شورای امنیت سازمان ملل را داشت تقریبا اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل از آن حمایت کرده بودند».

این یادداشت ادامه می‌دهد: «متحدان اروپایی نیز بسیاری از نگرانی‌ها ما درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را دارند اما آنها شدیدا با برقراری مجدد تحریم‌های ثاویه آمریکا علیه ایران مخالفت کرده‌اند. آنها تحریم‌های جدید دولت ترامپ را نقض توافق هسته‌ای و قطعنامه‌های شورای امنیت می‌دانند و معقتدند که این اقدام، تلاش‌ها برای اثرگذاری بر رفتار ایران را تضعیف کرده است. تحریم‌های جدید آمریکا و بویژه آنهایی که در تاریخ 5 نوامبر اعلام شد صرفا منافع اروپا در همکاری برای متوقف کردن ایران را از بین خواهد برد».