خروج آمریکا از پیمان های بین المللی به مسابقات تسلیحاتی در دنیا دامن می‌زند

مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به خروج آمریکا از پیمان INF گفت:تقریباً از دوره ترامپ،آمریکایی‌ها از یک سری پیمان های مهم بین المللی خارج شدند.

وی افزود:آمریکایی ها ممکن است تعهداتی راکه در این حوزه‌ها داشتند،نادیده بگیرند و شروع بکنند به کارهایی که خود علاقه مند هستند.

نماینده مردم نطنز و قمصر درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خروج آمریکا از پیمان های بین المللی  آثار خوبی را نخواهد داشت،ادامه داد:خارج شدن  یک طرفه آمریکا از این پیمان ها مانند INF ،هم پیمان های بین المللی و منطقه ای را تضعیف می کند،هم با توجه به نوع پیمان به خصوص در حوزه موشکی است،مسائل امنیتی در جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

صفاری نطنزی با بیان اینکه برهم زدن پیمان های جهانی امنیت بین الملل را به خطر می اندازد،تاکید کرد:من فکر نمی کنم که هیچ کشور دنیا موافق این عملکرد دولت آمریکا باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمریکا با این رفتار مخالفان خود را در دنیا زیاد می کند،مطرح کرد:خارج شدن آمریکا از پیمان ها به انزوای آمریکا بیشتر کمک خواهد کرد و فکر می‌کنم که این کار صحیحی در شرایط امروز دنیا نیست.

صفاری نطنزی در پاسخ به اینکه واکنش روسیه در این موضوع چه خواهد بود،گفت:این کار به مسابقات تسلیحاتی دامن می‌زند و حتما اگر که آمریکا در حوزه موشک‌های تدابیر جدیدی را اتخاذ کند؛حتما روس ها هم عمل متقابل را انجام خواهند داد و کشورهای دیگر هم ممکن است در تکاپوی این مسئله برآیند.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه خارج شدن از پیمان های موشکی به مسابقات تسلیحاتی در دنیا دامن می‌زند،ادامه داد: بالاخره هر کشوری که نگران امنیت و حوزه حیات خودش و منطقه است؛تدابیر جدیدی را ممکن است اتخاذ کند.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به ورود مجامع وسازمان های بین المللی به موضوع خروج آمریکا ازپیمان INF تصریح کرد:حتما آنهایی که در گذشته در این حوزه با آمریکارقیب بودند، اقداماتی را خواهند کرد؛ولی متاسفانه ما در شرایطی هستیم که شورای امنیت سازمان ملل با با قائل بودن حق وتو برای کشورهایی مانند آمریکا،نمی توتند تصمیم گیری کند واین موضوع تصمیم‌گیری را سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر برنامه ای برای شورای امنیت و محکومیت آمریکا در این قضیه تدارک دیده بشود، حتما وتو خواهند کرد و نتیجه نخواهد داشت،ادامه داد:به نظر من باید حتما کشورهای بزرگ تصمیمات جمعی در رابطه با آمریکا داشته باشند.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این موضوع می تواند دنیا را ناامن کند،تصریح کرد:خروج از پیمان هایی مانندINF ،صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند.

به گزارش خانه ملت؛ میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق شوروی که بیش از 30 سال قبل پیمان INF را امضا کرده، در مقاله خود قصد امریکا برای خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد (INF) را به منزله اعلام مسابقه تسلیحاتی جدید نامید.

پیشتر دونالد ترامپ، اعلام کرد کشور وی به دلیل نقض پیمان INF از سوی روسیه از آن خارج می شود.به گفته وی ایالات متحده تا زمانی که "دیگران به خود آیند"، توان هسته ای خود را افزایش خواهد داد.