دلیل کاهش سلطه دلار یک جانبه‌گرایی تحریم‌های آمریکاست
اصغر زارعی   گفت:دلایل کاهش سلطه دلار یک جانبه گرایی تحریم های آمریکاست. وی با اشاره به بی اخلاقی حاکم بر دولتمردان آمریکا گفت: با توجه به زمان عملیاتی شدن اعمال تحریم ها از سوی امریکا که تعهدات مندرج در برجام را نقض نموده است, یک بار دیگر شاهد به نمایش گذاشتن کمال بی اخلاقی، بی صداقتی و بی تعهدی امریکا  نسبت به تعهدات بین المللی هستیم امروز در برابر نمایش غیر اخلاقی و بی نزاکتی اخلاقی دولتی قرار گرفته اند که مدعی آزادی خواهی ، دموکراسی و مدیریت جهان است.
 وی ضمن یادآوری وضعیت تحریم های ایران ودرباره تحریم های 5 نوامبر افزود:آنچه که به عنوان تحریم عنوان می شود از مدتها قبل اتفاق افتاده و موضوع جدیدی نیست. چنانچه می دانیم بحث مادر تحریمها از زمان آقای کلینتون و اوباما در دوره های مختلف وجود داشته و قانون ایسا که تحریم های جمهوری اسلامی را در دوره های قبل عملیاتی کرده و به اجرا گذاشته همچنان ادامه دارد، هر چند بعد از توافق برجام در زمان محدودی بخشی از تحریم ها به صورت موقت برداشته شد و فرصتی فراهم شد تا دولت جمهوری اسلامی ایران بتواند بخشی از نیازهای مالی و صادرات خود را از نفت از سقف یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز به دو میلیون و صد هزار بشکه در روز افزایش بدهد و منبع درآمد جدیدی را برای ایران تعریف کند.
تحلیلگر مسائل بین الملل خاطر نشان شد: با آنکه میزان صادرات نفت ایران افزایش یافت اما دولت به واسطه تحریم و فشار آمریکا بر سایر کشورها حتی درآن دوره نیز نتوانست مبالغ حاصل از فروش نفت را  به صورت مستقیم وارد کند, بنابراین شاهد تداوم محدودیت ها، مضایق مالی و عدم  همکاری بازارهای جهانی و نهادهای پولی و مالی بودیم. 
علی اصغر زارعی درخصوص تصمیم گیری کشورها در کاهش سلطه دلار بر روابط تجاری بین الملل گفت: مهمترین مسئله ای که امروز نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران, بلکه برای نظام مالی دنیا به عنوان یک بحث جدی مطرح است نظام سلطه دلار بر تجارت جهانی است که متاسفانه وزارت خزانه داری آمریکا انحصار معاملات دلاری و تجاری در تجارت جهانی را تحت سیطره خود دارد و دنیا شاهد تاثیرات سوء اقتصادی این سیطره شده است. افزایش رفتارهای خلاف اخلاقی و بی صداقتی های دولت آمریکا در افراطی گری و یک جانبه گرایی، خصوصا با روی کار آمدن دولت اقای ترامپ باعث کلید زدن حرکت ها و جریانات جدیدی در بین دولت های مستقل شد تا انحصار چرخه دلار را  در تجارت جهانی کاهش داده و تصمیمات و راهکارهای جدیدی برای برون رفت از این مشکل اندیشیده شود.
وی دراین باره افزود: خوشبختانه موج کشورهایی که مایل هستند در راستای کاهش سلطه و نفوذ دلار بر تجارت خارجی خود معاملات را به سمت استفاده از ارزهای غیر دلار وارزهای مشترک هدایت کردند افزایش یافته است. تداوم این خواسته منجر به تشکیل نشست سران هشت کشور در ترکیه در روزهای اخیر شد تا در راستای موضوع مطرح شده به توافقی در خصوص استفاده از ارزهای مشترک و محلی برای تجارت بین المللی برسند. 
 کارشناس مسائل بین الملل دراین باره خاطر نشان شد: دولت های بزرگی چون چین و روسیه و حتی هند نیز تمایل خود را برای استفاده از ارزهای ملی عنوان نموده اند. خوشبختانه اقدامات افراطی و یک جانبه گرایانه امریکا در تحمیل سیاست های مالی و پولی خود منجر به ائتلافی علیه سلطه دلار در جهان شده است. 
اصغر زارعی با اشاره به عدم تاثیر گذاری جدی تحریم ها بر اقتصاد کشور با توجه به اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: با بازگشت تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پیش از این روز  نیز پیش بینی شده بود عموما تحریمها به دلیل سابقه آن تاثیر چندانی بر بازارهای ایران نداشته است, چرا که ایران از ظرفیت ها و توانمندی های بسیار بالایی برخوردار است و تدابیر اندیشیده شده درچارچوب اقتصاد مقاومتی و فرامین مقام معظم رهبری یک بار دیگر می تواند توانمندی و قدرت جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت اقتصاد و تجارت خارجی به نمایش بگذارد.
وی افزود: انتظار می رود مسوولین سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ  تدابیر و راهکارهایی در راستای مقابله با تحریم ها براساس تکیه بر  ظرفیت های داخلی و با همکاری کشورهای دوست وهمراه مسیرموجود را طی کنند. قطعا تحریم ها در شرایط جدید تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران وارد نمی کند.
کارشناس بین الملل درباره راهبردهای اروپا در برابر مواضع تحریمی آمریکا خاطر نشان شد: هر چند که اروپائیان درتلاش هستند تا با مقاومت در برابر آمریکا درباره چگونگی تنظیم ساختار تجارت خارجی با جمهوری اسلامی ایران رو به رو شوند تا ساز وکار مناسبی برای تداوم همکاری های اقتصادی با ایران در دستور کار قرار دهند و این مقاومت  منتج به بیانیه اخیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد که بیانیه توسط  خانم موگرینی اعلام شد،  اما باید گفت اروپایی ها همچنان در چارچوب انحصار سلطه دلار و سیستم خزانه داری امریکا محدود هستند و اعمال سیاست های تنبیهی و محدود کننده آمریکا در برابر متحدین اروپایی در بخش دولتی و بخش خصوصی اتحادیه اروپا تداوم خواهد داشت.
علی اصغر زارعی تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: بسیاری از شرکت ها و 
کمپانی های اروپایی امروز فعالیت های اقتصادی و تجاری خود را با جمهوری اسلامی ایران به حالت تعلیق درآورده اند ومتاسفانه دولت های اروپایی چارچوب همکاری های تجاری ومالی خود را با ایران به دوره چهار ماهه ای موکول کرده اند.این رفتار به معمای همسویی اروپا با سیاست های امریکا در چارچوب تصویب کامل «اف ای تی اف» «سی اف تی»است.
وی سیاست‌های اروپا در زمینه ارتباط با ایران را این‌گونه تشریح نمود:  با توجه به اینکه در شورای نظارتی «اف ای تی اف» برنامه تعلیق چهار ماهه ای برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده, این موضوع بیانگر فشار و همراهی و همسویی اروپا با آمریکا در پیوستن به کنوانسیون های یاد شده است.به این معنا که اگر جمهوری اسلامی ایران خود را در چارچوب مقررات و محدودیت های 
«اف ای تی اف» و  «سی اف تی»پیش بینی شده تنظیم کند اروپایی ها ممکن است با ما همکاری هایی داشته باشند،در غیر این صورت به نظر 
می آید اروپایی ها کاملا با سیاست های خزانه داری آمریکا هماهنگ عمل خواهند کرد, بنابراین نمی توان با تکیه بر وعده های اروپا سیاست های خود را تنظیم نمود چرا که اروپا نشان داده همواره با ایران در حال بازی دیپلماتیک بوده است.