گفتگوی میهمانان الیزه درباره ایران، کره شمالی، سوریه و عربستان

کاخ الیزه اعلام کرد در جریان ناهاری که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه میزبان آن بود، رهبران روسیه و آمریکا در کنار شماری دیگر از رهبران جهان گفتگوی آزاد و پرعمقی در مورد ایران، عربستان، سوریه و کره شمالی داشتند.

این گفتگوی غیررسمی در جریان گردهمایی رهبران جهان در فرانسه برای شرکت در مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول انجام شده است.

پیشتر این احتمال مطرح شده بود که ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ در جریان سفر به فرانسه، دیدار و گفتگویی رو در رو خواهند داشت. احتمال ها وقتی پررنگ‌تر شد که در جریان سفر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به مسکو و دیدار با پوتین، گفته بود او و ترامپ می‌توانند در پاریس گفتگویی داشته باشند و بولتون نیز در پاسخ گفته بود فکر می‌کنم رئیس‌جمهوری ترامپ علاقمند خواهد بود که در حاشیه صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول با شما دیدار کند.

اما کاخ سفید اعلام کرد این دیدار انجام نخواهد شد و حالا این احتمال مطرح است که دو رئیس‌جمهوری در جریان نشست گروه ۲۰ در آرژانتین در اواخر ماه میلادی دیدار کنند.

در هر صورت پوتین و ترامپ در جریان مهمانی ناهار به میزبانی امانوئل ماکرون، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و دبیر کل سازمان ملل دور یک میز نشستند.

کاخ الیزه می‌گوید در همان زمان «گفت‌وگوی آزاد و پرعمقی» در مورد مسائل مهم جهانی، ایران، سوریه، عربستان و کره شمالی انجام شد.

پوتین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ریا نووستی که آیا موفق شده با ترامپ گفتگویی کند، پاسخ داده «بله» و در واکنش به این که صحبت‌ها چطور پیش رفت نیز پاسخ داده «خوب بود». اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌است.

البته خود پوتین پیشتر به شبکه دولتی «راشا تودی» گفته بود قرار گذاشته شده کسی مزاحم ماکرون نشود و او را مجبور نکند که در این مراسم بزرگ و طبیعتا پرمشغله، ترتیب دیدار خصوصی بین رهبران دیگر را بدهد.