اروپا به دنبال ایجاد ساز و کاری در مقابل سوئیفت است

حمید گرمابی، در خصوص معافیت‌های تحریمی که آمریکا برای برخی کشورها تعیین کرده است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها گفته‌اند که ایران برای موضوعات انسان دوستانه‌ای مانند خرید غذا و دارو می‌توانند از سوئیفت استفاده کنند ولی در سایر مصارف ایران دسترسی به سوئیفت ندارد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همین که دسترسی‌های ایران به سوئیفت کاملا قطع نشده و روزنه‌هایی وجود دارد، جای امیدواری است، بیان کرد: اگر چه در این شرایط لازم است به همکاری‌های ایران با اتحادیه اروپا و روسیه نیز توجه داشته باشیم.

ترامپ از مواضع سابق خود کوتاه آمده است

وی افزود: همین که دسترسی ایران بطور کامل قطع نشده، نشان می‌دهد که ترامپ از مواضع سابق خود کوتاه آمده است.

گرمابی با اشاره به علت کوتاه آمدن ترامپ از مواضع قبلی خود، ادامه داد: عقب نشینی‌های مختلفی را از ترامپ شاهد هستیم که شاید دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله اینکه دولت‌های ثالث برای عدم تبعیت از تحریم‌های ضد ایرانی، به ترامپ فشار آورده‌اند و نهایتا رئیس جمهور آمریکا از درشت گویی‌های سابق خود کوتاه آمده است.

اجماعی در جهان علیه ایران وجود ندارد

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که به صورت توافقات ایران و اروپا برای ایجاد کانال مالی مستقل از آمریکا اجرایی نشود، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از توافقات داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همکاری‌های مالی ایران با چین و روسیه را نیز باید در آینده بررسی کنیم، که آیا این تحریم‌ها می‌تواند به خوبی آثار تحریم را کاهش دهند یا خیر؟.

اروپا به دنبال ایجاد ساز و کاری در مقابل سوئیفت است

وی افزود: همین که اروپا و دنیا به فکر راه چاره‌ای افتاده‌اند تا جدای از سوئیفت، مبادلات جهانی و بین المللی شکل بگیرد، نکته مثبتی است.

گرمابی با اشاره به اینکه اکنون اجماعی در جهان علیه ایران وجود ندارد، اظهار داشت: در سابق هنگامی که ایران تحریم می‌شد، همه کشورها آمریکا را حمایت می‌کردند ولی اکنون ایالات متحده تنها به دنبال تحریم ایران است.

گستردگی تحریم‌های ضدایرانی افزایش یافته ولی حامیان تحریم ایران کمتر شده است

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: البته باید توجه داشت که آمریکا از تحریم‌های قبلی تجربه کسب کرده و راه‌هایی که ایران تحریم را دور می‌زد، بسته شده است، همچنین گستردگی تحریم‌ها، نسبت به دور قبلی بیشتر شده است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت باید در این شرایط همه راه‌های ممکن را برای خنثی کردن تحریم‌ها انجام دهد، گفت: توافقات مالی که با روسیه، اروپا و همسایگان حاصل شده، اجرائی شود، همچنین افزایش مبادلات ارزی داخلی با کشورهایی مانند ترکیه و عراق می‌تواند اثر تحریم‌ها را کاهش دهد.