اتحادیه اروپا و آفریقای جنوبی در بیانیه مشترک، از برجام حمایت کردند

به دنبال پایان نشست مشترک اتحادیه اروپا و آفریقای جنوبی در مقر این اتحادیه، دو طرف بار دیگر ضمن حمایت از برجام بر لزوم حفظ این توافق تاکید کردند.

آنطور که خبرگزاری کویت گزارش داده، در پایان نشست سران اتحادیه اروپا و آفریقای جنوبی در بروکسل دو طرف در بیانیه‌ای مشترک درباره ایران، برجام و مسائل منطقه‌ای اظهارنظر کردند.

در بیانیه مشترک آمده است: «ما بر اهمیت حفظ و ادامه اجرای کامل و موثر همه ابعاد برجام تاکید می‌کنیم که این موضوع شامل رفع تحریم‌‌ها و نتایج ناشی از آن می‌شود و (حفظ برجام) به نفع صلح و امنیت منطقه و بین‌المللی است».

 اتحادیه اروپا و آفریقای جنوبی درباره مسائل منطقه غرب آسیا هم اینطور اظهارنظر کردند: «ما از ایران می‌خواهیم که نقشی سازنده در منطقه ایفا کند و از هرگونه اقدامات متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اجتناب کند».

در بخش دیگری از این بیانیه، دو طرف همچنین بر اهمیت روابط و ارزش‌ها، اصول و منافع مشترک اتحادیه اروپا و آفریقای جنوبی تاکید کردند.

پس از حصول ایران و گروه ۱+۵ به توافق برجام، این توافق ۲۹ تیر ۱۳۹۴ در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، به تائید این شورا رسید.

تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر و منجر به تحریم‌ها در رابطه با موضوع هسته‌ای شده بودند را ملغی کرد.