یادداشت ریچارد دالتون در گاردین درباره رویکرد خصمانه آمریکا علیه ایران

در این مطلب آمده است: آمریکا علیه ایران جنگ اقتصادی به راه انداخته است و در حالیکه شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق هسته‌ای ایران را تایید کرده است، اینک دولت ترامپ مخالف تجارت قانونی با ایران است.

دالتون همچنین نوشته است: این سیاست بر این ادعا استوار است که ایران یک تهدید امنیتی مهم برای مردم آمریکاست، اما به ‌وضوح در این رابطه مبالغه شده است. 

او همچنین اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها با این هدف اعمال شده که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند را غیرقابل قبول خوانده و افزوده است: این آمریکاست که یک کشور عادی نیست. همدستی در خشونت‌های هراس‌آور علیه یمن و حمایت از استعمار اسرائیل علیه فلسطین، رفتارهای نرمال نیستند.

دیپلمات سابق انگلیسی در ادامه تأکید کرده است: به نظر من ایران به ‌رغم وضعیت اقتصادی کنونی یک کشور با ثبات خواهد بود. تنها به شرطی که آمریکا رفتار خود در قبال ایران را تغییر دهد، به این کشور احترام بگذارد و درباره شروط واقعی بخواهد با ایران مذاکره کند، این مذاکره کارساز خواهد بود، اما آمریکا اینطور خواسته است که مواضعش در قبال ایران خصمانه باشد.

دالتون نوشته است: انگلیس بایستی با همکاری فرانسه و آلمان ائتلافی را مانند آنچه در سال ۲۰۱۳ با ایران مذاکره کرد، دوباره ایجاد کند.