قاسمی: روند پیشرفت کانال ویژه مالی اروپا کُند است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره کانال ویژه مالی اروپا عنوان کرد: اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی عضو برجام  متعهد به برجام هستند و باید تعهداتشان نسبت به ایران را انجام دهند این توقع هست که در اسرع وقت مکانیسمهای مورد نظر ایران را عملیاتی کنند. متاسفانه این روند به دلایل مختلف با کندی مواجه است و توقع ما از سه کشور عمده ۱+۴ که متعهد به برجام و خواستار حضور ایران در برجام بودند این است سازوکار تجربه نوینی است که برای اجرایی شدن آن برخی ابهامات وجود دارد ولی این مسایل دلیلی نیست که اروپا در رفتار خود از سرعت لازم برخوردار نباشد. امیدواریم اروپا بتواند در اسرع وقت این سازوکار را به مرحله اجرا بگذارد و ما منتظر تفاهمات این کشورها برای اجرایی شدن این سازوکار هستیم و امیدوار هستیم این سه کشور توانایی خود را نشان دهند.

قاسمی در واکنش به سوالی درباره اظهارات کریمی قدوسی نماینده مجلس که به نقل از آقای اژه ای گفته بود که قوه قضاییه خواستار ارائه اسناد مربوط به پولشویی از سوی وزیر خارجه است، گفت: هیچ درخواستی از آقای اژه ای دریافت نکردیم و بیان آن نماینده محترم مثل دیگر بیاناتش با واقعیت تطبیق ندارد و احتمالا بر اثر سوتفاهم و‌ توهم مطرح کرده باشد. چنین نامه ای به وزارت خارجه ارسال نشده است. بیان ظریف درباره پولشویی روشن بود و نیاز به روشنگری بیشتر ندارد و از آسیب در اقتصاد ایران صحبت کرد و در گذشته از سوی دیگر مقامات کشور این موضوع مطرح شده بود.

وی اضافه کرد؛ ظریف چیز خارق العاده ای عنوان نکرد، نه ارگان و نه فرد خاصی را متهم کرد و تعجب می کنم چرا این سخن و گفتار تا این حد با بازتابهای تند و عجیب نزد برخی سیاستمداران مواجه شده است. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین خبر استعفای ظریف را تکذیب کرد. قاسمی طرح این شایعات را حساب شده و دقیق و در راستای تضعیف وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه خواند و آن را شدیدا تکذیب کرد.

وی مجددا در پاسخ به سوال دیگری در سازوکار مالی اروپا ضمن ابراز امیدواری به اجرایی شدن آن گفت که ایران منتظر هیچ کشوری نخواهد بود.