استانی شدن انتخابات مجلس ضریب شناخت مردم از کاندیداها را کاهش می‌دهد

عباس گودرزی، با اشاره به موضوع استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: استانی شدن انتخابات در تغایر با برخی اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات و قوانین بالادستی است، از جمله مغایرت‌های قانونی استانی شدن انتخابات مجلس به بند یک سیاست های کلی انتخابات مربوط می‌شود که در آنجا ضرورت شناخت مردم از کاندیداها را مورد تاکید قرار داده و با استانی شدن انتخابات مجلس این موضوع محقق نمی‌شود.

استانی شدن انتخابات مجلس ضریب شناخت مردم نسبت به کاندیداها را کاهش می‌دهد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صورت استانی شدن انتخابات ضریب شناخت مردم نسبت به کاندیداها کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: استانی شدن، مشارکت مردم در انتخابات مجلس را کاهش می‌دهد که این مسئله خلاف مصالح کلی نظام است.

وی افزود: چنانچه کاندیدایی ۸۰ درصد آرا را در شهرستانی کسب کند و کاندیدای دیگر ۲۰ درصد آرا را کسب کند ولی تعداد آرا کاندیدای ۲۰ درصدی شهرستانی در سطح استان بیشتر از کاندیدایی باشد که در سطح شهرستان ۸۰ درصد آرا را کسب کرده، کاندیدای 80 درصدی از راه یابی به مجلس باز می‌ماند که تبعا در این شرایط موجبات دلسردی و ناامیدی مردم نسبت به رای خود ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: روستاها و شهرستان‌های کوچک در شیوه استانی شدن انتخابات مورد کم لطفی قرار می‌گیرند زیرا تمرکز آرا در شهرهای بزرگ خواهد بود و ممکن است که توجه بیشتری به آن مناطق شود و از این جهت هم باعث کاهش مشارکت می‌شود.

دلسردی مردم از مشارکت سیاسی با استانی شدن انتخابات مجلس

گودرزی با بیان اینکه اگر در شهرستان کوچکی کاندیدایی نصاب بیشتری را کسب کند و رقیب شهرستانی وی با نصاب کمتر، در سایر شهرها رای بیشتری را کسب کند، کاندیدایی که در شهرستان رای کمتری داشته نماینده مردم در مجلس خواهد بود و این موضوع منجر به کاهش مشارکت می شود، زیرا فردی که در شهرستان بیشتر رای آورده به مجلس راه پیدا نکرده و در ادوار بعدی مردم انگیزه‌ای برای مشارکت در انتخاب نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس، وابستگی کاندیداها به کانون های ثروت و قدرت را افزایش می‌دهد، افزود: تبعا کاندیدایی که با سرمایه‌داران نسبتی ندارد و نمی‌خواهد به کانون های ثروت و قدرت وابسته شود، نمی‌تواند در سطح استان تبلیغات کند، تبلیغات بیشترین هزینه در سطح استان را دارد و چنین کاندیدایی توان رقابت نخواهد داشت و ممکن است زمینه وام‌دار شدن کاندیداها به سرمایه‌داران را افزایش دهد.

استانی شدن انتخابات مانع رویش‌های انقلاب می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مانع رویش‌های انقلاب می‌شود، گفت: افرادی که در مجلس و دولت مسئولیت داشته‌اند از طریق تریبون‌های در اختیار و ظرفیت رسانه‌ها به مردم معرفی شده‌اند و این افراد شناخته شده‌تر هستند، اما جوان متدین،  توانمند و انقلابی که توان گره گشایی از کار مردم را دارد ، به دلیل عدم شناخت مردم نسبت به وی، ممکن است که زمینه ورودش به مجلس فراهم نشود.

فراهم شدن زیرساخت‌ها، لازمه استانی شدن انتخابات مجلس

وی با بیان اینکه زمانی ما باید به سمت این مساله برویم که زیرساخت استانی شدن فراهم باشد، افزود: وقتی که نتوانسته‌ایم مدیریت واحد شهری را تصویب و اجرائی کنیم و شوراها بعنوان پارلمان‌های محلی متولی حل مشکلات منطقه‌ای شناخته نشده‌اند، تبعا اگر انتخابات استانی شود، بازهم مراجعات مردم به نمایندگان استانی وجود خواهد داشت و در واقع مشکلی حل نمی‌شود.

گودرزی ادامه داد: ادعای موافقان این طرح این است که مردم زیاد مراجعه می‌کنند و این باعث می‌شود که نماینده از کار خود باز ماند، تغییر رفتار مردم ریشه‌اش در تغییر نگرش مردم است و با تغییر شیوه انتخابات، رفتار مردم تغییر نخواهد کرد و اکنون زمینه استانی شدن انتخابات مجلس فراهم نیست.

حرکت به سمت تحزب نیز مخالف اصل سوم قانون اساسی است چرا که به گونه ای تبعیض تلقی می‌شود و افرادی که وابستگی به هیچ جناحی نداشته باشند و بخواهند از طریق توده‌های مردم به مجلس راه پیدا کنند، کار سختی خواهند داشت

حرکت به سمت تحزب نیز مخالف اصل سوم قانون اساسی است

وی با بیان اینکه سازوکار کشور ما با سایرین متفاوت است، افزود: حرکت به سمت تحزب نیز مخالف اصل سوم قانون اساسی است چرا که به گونه ای تبعیض تلقی می‌شود و افرادی که وابستگی به هیچ جناحی نداشته باشند و بخواهند از طریق توده‌های مردم به مجلس راه پیدا کنند، کار سختی خواهند داشت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فردی که به گروه‌های فرهنگی، ورزشی و مردمی منتسب باشد و گرایش سیاسی نداشته باشد به دلیل عدم ارتباط با احزاب ممکن است که این فرد از راه یافتن به مجلس باز بمانند و این طرح به دلایل متعدد به نفع مردم و نظام نیست.