توصیه هاشمی رفسنجانی به امریکا

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، آیتالله اکبر هاشمی رفسنجانی امروز چهارشنبه در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه، به سؤالات آنها درباره مهمترین مسائل روز پاسخ گفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط لاینفک سیاست داخلی و خارجی کشور و چگونگی تعامل با دنیا در سه دهه گذشته، اصل اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را ارتباط با تمام کشورهای دنیا به غیر از رژیم غاصب صهیونیستی خواند.

وی با اشاره به قطع رابطه آمریکا با جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی گفت: مردم ما خاطره خوبی از حضور آمریکا در ایران به لحاظ دخالت‌های استعماری در ایران به‌ویژه حمایت‌های بی‌پرده این کشور از رژیم پهلوی ندارند اما آمریکا می‌تواند دیوار بی‌اعتمادی با ایران را بر اساس احترام متقابل و روابط برابر و سازنده کوتاه‌تر کند.

هاشمی رفسنجانی ارتباط و تعامل با تمام کشورهای دنیا به جز رژیم اشغالگر قدس را از سیاست‌های کلی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام خواند و تصریح کرد: از ابتدای انقلاب نیز قرار به این نبوده که با دنیا قطع ارتباط کنیم، چرا که گشایش در امور داخلی کشور و پیشرفت در اقتصاد و زیربناها، مواقعی که دنیا مواضع به حق ایران را درک کرده و با دنیا تعامل سازنده و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته‌ایم، بهتر محقق شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤالی در مورد مبنای ارتباط و تعامل نسل جوان کشور با نظام جمهوری اسلامی، اسلام، قرآن و منافع ملی و پیشرفت کشور را مبنای ارتباط و تعامل درست مردم و نظام خواند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: اگر مسیر و راه زیست اجتماعی انسان درست و در جهت صحیح باشد، ابزار و سلایق متفاوت نیز می‌تواند او را در رسیدن به هدف اصلی اسلام که تعالی مادی و معنوی و اخلاقی است یاری برساند.

وی با تأکید بر لزوم رفع ابهام و پاسخ به سؤالات مردم و به خصوص نسل جوان کشور گفت: متأسفانه در حال حاضر ممکن است پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به پرسش‌های جوانان داده نشود و در این حالت این نگرانی وجود دارد که این قشر پویا پاسخ ابهامات خود را از مراجع دیگری بگیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره نحوه اداره و هدایت کشور در طول سه دهه گذشته و تشدید بداخلاقی‌ها در جامعه، افراط و تفریط گروه‌ها را از نقایص اساسی اداره کشور در ادوار گوناگون خواند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: به‌ویژه افراط در تمام طول تاریخ بشر و حتی تاریخ صدر اسلام وجود داشته و حضور تندروها و متعصبان در مراکز قدرت و تصمیم‌گیری همواره پیشرفت کشورها را دچار مشکل و مردم را دلزده کرده است.

وی افزود: بسیاری از بداخلاقی‌ها، تهمت‌زنی‌ها و فحاشی‌های موجود، ناشی از تعصبات کور و غلبه افراط و دگم‌اندیشی به جای تعقل و منطق انسانی و اخلاقی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی پیرامون آینده نظام و کشور، اتکا به ملت را مبنای پیروزی و دوام نظام اسلامی خواند و تأکید کرد: در طول تاریخ انقلاب و نظام اسلامی، هرگاه ارتباط و اعتماد مردم را مبنای حرکت خود قرار داده‌ایم، مشکلات کشور برطرف و به پیشرفت‌های شایان توجه دست پیدا کرده‌ایم.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی کمک حوزههای علمیه برای حل مشکلات کشور، اجتهاد پویا را مبنای حرکت فکری و عملی حوزههای علمیه برای ورود به مشکلات و معضلات جامعه خواند و گفت: اصلاح کشور و نظام از رأس و نخبگان آن امکانپذیر است و حوزههای علمیه میتوانند با آگاهیبخشی و پاسخ صحیح و مستدل به سؤالات کمک شایان توجهی برای برونرفت از مشکلات بنمایند.