پایان " SPV" پایان برجام ؟

 مهم‌ترین بخش از تلاش‌های ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام، مربوط به تعهدات و اقداماتی بود که اروپایی‌ها باید برای جبران خلاء حضور هم‌پیمان مهم‌شان یعنی آمریکا انجام می‌دادند تا ایران بتواند از مزایای برجام و رفع تحریم‌ها در ازای اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش بهره‌مند شود.

بر همین اساس ایران و سه کشور اروپایی خیلی زود توانستند بر روی یک چارچوب مشخص برای ادامه همکاری‌ها در نبود آمریکا در برجام توافق کنند. توافقی موسوم به " SPV ".

بعد از آن بود که فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روزهای پایانی مسئولیتش در این سمت را می‌گذراند اعلام کرد، سازوکار ویژه اروپا تا قبل از 13 آبان اعلام خواهد شد و در حقیقت شکل اجرایی به خود می گیرد. اما حالا رفته رفته روی دیگر اروپاییان نمایان شده و بعد از آنکه اتریش و لوکزامبورگ رسما اعلام کردند آمادگی میزبانی از این سازکار را ندارند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در اظهاراتی تصریح کرد: هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار مالی بین ایران و اروپا را قبول کند؛ و اروپا ناتوان از ثبت SPV" "است.  وچه اروپا نخواهد با ما کار کند و در حال بازی با ما باشد و چه می خواهد و قادر نیست، در نتیجه فرقی نمی کند  اما ما تا زمانی که باقی ماندن در برجام به نفع کشور باشد در آن می مانیم و اگر این نباشد ماندن در برجام فایده ای ندارد.

اما نمایندگان مجلس معتقد به اقدام جدید درمقابل این بد عهدی ها هستند.

اردشیر نوریان  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دراین باره معتقد است: فرصت اروپا برای سازکار مالی بی انتها نیست و باید وزارت خارجه ضرب العجلی را برای طرف های غربی مشخص کند چرا که آنها متعهد شدن در ازای ماندن ایران در برجام به تعهدات خود بدون امریکا عمل کنند وزمینه توسعه تجارت و فروش نفت را برای کشورمان فراهم نمایند.

وی افزود: اتفاقاتی نظیر ادعا های دانمارک بر نهایی شدن این توافق تاثیر گذاشته اما اگر روند فعلی ادامه یابد ارکان عالی نظام باید تصمیمی جدید در مورد برجام بگیرند.

همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نائب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز بر این باور است که نرمش بیش از حد ایران در مقابل اروپاییان برای ما مساله ساز شده و اتحادیه اروپا باید بداند منافع ملی ایران برای ما در الویت است وحق ندارد با وعده های مختلف فضا را برای پیشبرد اهداف آمریکا آرام کند وبلاخره روزی کاسه صبر ایران لبریز می شود.

وی تصریح کرد:باید وزارت خارجه به طور شفاف برای اروپایی ها زمان تعیین کتند و پس از آن مقدمات خروج از برجام یا حداقل تعلیق برخی تعهدات در قالب برنامه جامع اقدام مشترک را آغاز کند

اما علاءالدین بروجردی  رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظر متفاوت تری دارد و می گوید:پایان کار عدم همکاری اروپا با ایران را وزیر خارجه باید اعلام کند و اظهار نظر در این باره از مسئولیت ما خارج است اما هنوز به نقطه نا امیدی نرسیدیم.