تاکید مقامات ایرانی بر تحقق وعده اروپایی‌ها

کمال دهقانی فیروزآبادی در توضیح آثار سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران، گفت: سفری در حد وزیر خارجه به کشورمان تنها در روابط دوجانبه ایران و انگلیس یا ایران و اتحادیه اروپا نمی‌گنجد، این سفر بیشتر در چارچوب نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. ایران در طول سال‌های گذشته سیاست‌های حکیمانه در خصوص مسائل بین المللی و منطقه‌ای اتخاذ کرده که نمونه بارز آن برجام و مذاکرات با 5 کشور عضو دایم شورای امنیت بود که به قطعنامه 2231 این شورا منتهی شد.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: انگلیس عضو دایم شورای امنیت است و از اثرات بین المللی این قطعنامه به خوبی اطلاع دارد، از این رو با خروج آمریکا از برجام به همراه سایر کشورهای اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و سایر متعهدان برجام چین و روسیه بر تدام و حفظ برجام تاکید کردند.

لزوم تعیین تکلیف روابط مالی با ایران در دیدار با وزیر خارجه انگلیس

وی افزود: در روابط دو جانبه باید در مورد باز نگه داشتن کانال مالی و روابط تجاری و دوری جستن از تحریم‌های آمریکا تاکید شود. این کشورها باید تکلیف جایگاه خود در روابط با ایران را مشخص کنند.

دهقانی فیروز آبادی در ادامه به بحران‌های منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: انگلیس به خوبی از نقش ایران در برقراری نظم و امنیت در منطقه مطلع است، آنها بر مبارزات ایران با تروریسم در منطقه اِشراف کامل دارند همچنین از آسیب‌هایی که جمهوری اسلامی از تروریست‌دیده و مواضع حکیمانه و منطقی ایران در حل بحران سوریه و یمن خبر دارد. این در حالی است که برخی دیگر از کشورهای منطقه راه حل نظامی را همیشه پیشنهاد و از تروریست‌ها حمایت می‌کردند.

انگلیس به ظرفیت ایران در تامین امنیت و برقراری صلح در منطقه اِشراف دارد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حال حاضر انگلستان به سیاست‌های درست ایران پی برده و به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی نقش بسزایی در امنیت و برقراری صلح می‌تواند داشته باشد لذا در مذاکرات دوجانبه با مسئولان ایران قطعا به این موارد اشاره خواهند کرد تا از ظرفیت کشورمان در حل و فصل این بحران‌ها استفاده کند.

مواردی که مقامات ایرانی باید به طرف انگلستانی متذکر شوند/ اروپایی‌ها باید به وعده برجامی خود عمل کنند

وی معتقد است: مسائل دو جانبه حتما مورد تقاضای مقامات ایرانی خواهد بود، مقامات ایرانی در مذاکرات خود با طرف انگلستانی باید متذکر شوند که جمهوری اسلامی ایران برجام را پذیرفته و به تعهدات خود پایبند بوده، لذا باید شفاف شود که طرف‌های مقابل چون انگلیس چه میزان به تعهدات خود پایبند بودند و متاسفانه بعد از خروج آمریکا اقدام عملی از سوی طرف‌های اروپایی انجام نشده است.

دهقانی فیروز آبادی یادآور شد: چرا کشورهای اروپایی از جمله انگلیس باید در اقدامات خود برای عادی نگه داشتن مبادلات تجاری یا ارتقاء مبادلات تجاری با ایران یا مبارزه با تحریم‌های یک جانبه تعلل کنند؟ اروپایی‌ها هرچند پیوسته موضع گیری می‌کنند و بر تداوم روابط با ایران تاکید می‌کنند اما مباحث نباید در حد شعار باقی بماند.

وی افزود: جمهوری اسلامی نمی‌تواند بیش از این منتظر یک حرکت موثر از سوی طرف اروپایی باشد، لذا مقامات ایرانی باید به وزیر خارجه انگلیس این موضوعات را گوشزد کنند زیرا منافع ملی، صلح و امنیت در منطقه، جلوگیری از کانون های تنش و بحران و مقابله با تروریست برای ایران در اولویت است.

ظریف باید گزارش وزیر خارجه انگلیس به تهران را به کمیسیون امنیت ملی ارایه کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وزیر امور خارجه بعد از سفر جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس باید گزارش از ملاقات‌ها و مطالب مطرح به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارایه کند تا نمایندگان در جریان موضوع قرار گیرند.

 «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس روز گذشته در رأس یک هیأت سیاسی و به منظور انجام سفری یک روزه وارد تهران شد و با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و برخی از مقامات کشورمان از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقات کرد.