حیات سیاسی وزیرخارجه در گرو صداقت با مردم و جبران اتهام زنی‌ها

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی و هسته‌ای با اشاره به غیرمسوولانه بودن سخنان ظریف مبنی بر پولشویی در ایران، گفت: نکته اول حائز اهمیت آن است که لحن و محتوای صحبت آقای ظریف بسیار غیرمسوولانه، عصبی و خلاف بدیهیات منافع ملی کشور بود؛ مسلما پولشویی در ایران به میزانی که آقای ظریف بدان اشاره داشتند نیست؛ پایش نهادهای بین المللی در موضوع پولشویی ایران بیانگر عدم واقعیت موضوع مورد اشاره آقای ظریف است.

وی دراین باره افزود: مطرح کردن پولشویی از سوی آمریکا یا چند نهاد خاص وابسته به این کشور با هدف باج گیری سیاسی از ایران به ویژه در حوزه برنامه های نظامی است و مبتنی بر هیچ داده واقعی از اقتصاد ایران نیست، از این رو با جرات می توان گفت اطلاعات و اظهارات آقای ظریف غلط و نادرست بوده است.

کارشناس سیاسی با اشاره به رد " سی اف تی "(CFT) و تلاش دولت برای تصویب آن، خاطر نشان کرد: موضع گیری و بیان مطالب پولشویی از سوی آقای ظریف نشان دهنده عصبانیت ایشان از رد شدن "سی اف تی" در شورای نگهبان و مقاومت بخشی از مسوولان کشور در مقابل تصویب آن است؛ بی شک سخنان اخیر آقای ظریف در خصوص "حجم گسترده پولشویی در ایران" نوعی انتقام‌گیری از کسانی است که تلاش کردند برجام خطرناک‌تری در حوزه پولی و مراودات بانکی به کشور تحمیل نشود.

 مهدی محمدی با بیان اینکه اظهارات اخیر ظریف بزرگترین خطای سیاسی ایشان است، گفت: سخنان آقای ظریف به هیچ وجه خیرخواهانه و به صلاح منافع ملی نبود، بلکه به لحاظ محتوی مبتنی بر اطلاعات غلط حتی بر اساس آنچه که دشمنان می گویند و از لحاظ نیت نیز مبتنی بر انتقام جویی وعصبیت بود؛ به نظر می رسد ظریف بزرگترین خطای سیاسی تاریخ مدیریتی خود را با اتهام زنی اخیر انجام داد، موضوعی که به سادگی نمی توان از کنار آن عبور کرد.

وی با اشاره به دلایل عصبانیت دولت، افزود: اصلی ترین دلیل عصبانیت آقای ظریف یا دولت آقای روحانی آن است که آنها تمامی فرصت های پسابرجامی را از دست داده اند، از این رو چشم امید به اروپا دارند و تمام فرصت های آتی را به تعامل با اروپا گره زده اند؛ دولت امیدوار است اروپا در ماه های آتی تمامی عواید و منافع اقتصادی ناشی از برجام را علی رغم خروج آمریکا از برجام برای ایران تضمین کند.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر باج خواهی اروپا، تصریح کرد: اروپایی ها هنگامی که با دست خالی ایران رو به رو می شوند و به وضوح می بینند که  دولت ایران همه گزینه ها را به یک گزینه یعنی تعامل با اروپا تقلیل داده و عملا خود را در بن بست اروپا گیر انداخته و راهی جز تعامل وهمکاری با اروپا برای خود باقی نگذاشته است، آنها نیز بر اساس پیش بینی های قبلی کارشناسان، اقدام به باج خواهی از ایران می کنند.

مهدی محمدی با اشاره به چند باج خواهی اروپا از ایران، گفت: اولین باج مد نظر اروپا قبل از آغاز هر گونه تعاملی تصویب  "سی اف تی" از سوی ایران است؛ با اینکه CFT تبعات امنیتی هولناکی برای ایران دارد و برنامه اقدام "سی اف تی" به شکلی که دولت آقای روحانی مطرح کرده اند در ایران قابل اجرا نیست و خود غربی ها از این حجم از تعهدات ضد امنیتی  در یک برنامه اقدام محرمانه بین دولت روحانی و غربی ها متعجبند! اما دولت بر تصویب آن پافشاری می‌کند.

وی افزود:  موضوع  مذاکرات موشکی و منطقه ای نیز فشار دیگری از اروپا بر ایران است که همه آنها را در ازای به کاراندازی مکانیزم مالی از ایران مطالبه می کنند؛ بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی اروپاییان، مکانیزم های مالی اروپا حتی قادر به رفع تحریم های ثانویه آمریکا و صیانت از تجارت خارجی ایران نیست؛ به‌نحوی که ممکن است منجر به شناسایی مشتریان تجارت خارجی ایران و تسهیل تحریم ها برای آمریکا شود.

این کارشناس سیاسی با طرح چند پرسش از ظریف خاطر نشان کرد: سوال بزرگی که آقای ظریف باید پاسخگوی آن باشد این است که وارد کردن چنین اتهامی به کشور برای انجام کدام ماموریت محول شده از طرف خارجی به نظام بوده است؟ آیا قابل پذیرش است که دستگاه دیپلماسی کشور تعهداتی را به غربی ها که عموما  دشمنان ملت هستند، بدهد و سپس برای اینکه بتواند تعهدات را در داخل کشور عملیاتی کند، دست به چنین اقدامات و طرح چنین اتهاماتی بزند؟

مهدی محمدی با تاکید براینکه آیا ظریف نماینده مردم ایران است یا نماینده غربی ها، گفت: آیا ضایع کردن و زایل کردن منافع ملی کشور پیش پای توافقات عموما مشکل دار با طرف خارجی که هم محرمانه است و هم مردم از جزییات آن بی‌اطلاعند و به ضرر ایران تمام می شود، در زمره فعالیتهای مدیریتی شما به نفع مردم ایران است یا دشمنان آنها؟ بی شک آقای ظریف باید نسبت به طرح موضوع پولشویی در ایران پاسخگو باشد و به این سوال پاسخ دهد که آیا نماینده ملت ایران در بیرون از ایران است؟ یا نماینده دشمنان ملت ایران در داخل ایران؟ ایشان نماینده چه کسی پیش چه کسی است؟ این سوال بزرگی است که پاسخ به آن الزامی است.

وی با تاکید بر ارائه سند و مدرک از سوی آقای ظریف، اظهار داشت: متاسفانه بعد از بیان مواضع دشمن پسند، دولتی ها نتوانستند با صداقت و شجاعت بر مواضع خویش ایستادگی کنند و دائم سخنان خود را پس زده و به نوعی فرار را بر قرار ترجیح دادند؛ بنده معتقدم نظام جمهوری اسلامی در راستای عزت خون صدها هزار شهید و آبروی مردم مقاوم ایران نباید به سادگی از کنار چنین تهمت هایی بگذرد؛ دستگاه قضایی باید به اتهام وارد شده از سوی ظریف بپردازد و از ایشان سند و مدرک مطالبه کند؛ اگر سند و مدرکی در کار نبود، که نیست، حتما آقای ظریف باید بابت ضربه به منافع ملی بازخواست شود.

این کارشناس سیاسی تبعات اظهارات آقای ظریف را به طور خلاصه اینگونه عنوان نمود: " FATF" درراستای اظهارات آقای ظریف می تواند مجازاتهای خود را علیه ایران بازگرداند، چرا که  وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به صراحت از پولشویی قابل توجهی در ایران سخن گفته است. آیا برای غرب سندی بالاتر از سخنان وزیر امور خارجه ایران وجود دارد؟ مسلما سخنان اخیر آقای ظریف در خصوص پولشویی هدیه بزرگی به صهیونیستها و دشمن در مقطع خاص کنونی بوده است که با مسولیت ناپذیری و فرار از پاسخگویی نمی توان این مساله را جمع کرد.

 مهدی محمدی در پایان با بیان اینکه در صورت عدم توضیح صادقانه آقای ظریف آینده سیاسی ایشان در معرض مخاطرات سیاسی است، گفت: انتظار می رود آقای ظریف به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران  مسوولانه با امور برخورد نماید و حتی المقدور از مردم عذر خواهی کند یا دست به جبران زند؛ هر چند که جبران این موضوع به سادگی امکان پذیر نیست و بخشی از ضربه وارد شده قابل جبران نیست؛ به هر حال اگر ایشان یا دولت گامی دراین خصوص بردارند می توان نگاه مثبت تری داشت اما رفتار دولت بیانگر تلاش برای شانه خالی کردن از مسوولیت و متهم کردن این و آن است؛ بی شک  تاریخ حیات سیاسی آقای ظریف وابسته به مدیریت این موضوع است و اگر سربلند از این موضوع بیرون نیاید و نتواند توضیح صادقانه ای به ملت بدهد، آینده سیاسی ایشان در معرض مخاطرات سیاسی خواهد بود.