دیپلمات ایرانی: در صورت پایبند نبودن دیگر کشور‌ها به برجام، ایران می‌تواند سناریو‌های دیگر را بررسی کند

«مهدی سنایی»، سفیر ایران در روسیه روز گذشته (سه شنبه) در مصاحبه با شبکه «روسیا 24» اعلام کرد تهران قطعا به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای ایران (برجام) پایبند خواهد بود؛ اما در صورت پایبند نبودن دیگر اعضای این توافق، سناریوهای زیادی در این خصوص وجود دارد.

وی در این خصوص گفت: در حال حاضر هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است؛ اما سناریوهای زیادی وجود دارد. در صورتی که دیگر اعضای توافق هسته ای ایرانبر تعهدات خود در برجام پایبند نباشند، ایران می تواند از دیگر سناریوها استفاده کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه مه سال جاری میلادی کشورش را از توافق هسته ای ایران خارج کرد و گفت تحریم هایی را علیه این کشور اعمال خواهد کرد. تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران از 5 نوامبر اعمال شد. آمریکا 8 کشور را برای انجام مبادلات نفتی از فهرست این تحریم ها معاف کرده است. آمریکا مدعی شده است که این تحریم ها با هدف وادار کردن تهران به تغییر سیاست های خود به ویژه سیاست هایش در خاورمیانه و مسئله برنامه های موشکی این کشور اعمال شده است.

دیگر اعضای توافق هسته ای ایران –شامل چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و اتحادیه اروپا—اعلام کرده اند حتی با وجود خروج آمریکا از این توافق همچنان به آن پایبند خواهند ماند.