سرلشکر جعفری: تنها راه نجات منطقه و ملت، مقاومت اسلامی است

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم "مقاومت" امشب (دوشنبه پنجم آذرماه) به‌همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری مراکز و سازمان‌های مختلف کشور همزمان با هفته بسیج، با حضور سرلشگر جعفری فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، نادر طالب‌زاده، جمشید هاشم‌پور، مریلا زارعی، مسعود ده‌نمکی، مجید شاه‌حسینی، احمد میرعلایی و نرگس آبیار در تالار وحدت برگزار شد. این جشنواره قرار است از فردا ششم آذرماه در تهران و اصفهان با اکران فیلم‌های مختلف ایران و جهان رسماً کار نقد و بررسی و کارگاه‌ها و اکران‌های خود را آغاز کند و روز جمعه نهم آذرماه هم با اعلام برگزیدگان خود در برج میلاد، پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را به مرحله اختتامیه برساند.

محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: جبهه فرهنگی مقاومت کار خودش را پیش می‌برد و هیچ زرق و برقی هم نمی‌تواند جلوی این پیشروی‌ها را بگیرد. جبهه مقاومت با فتح سنگر به سنگر و موضع به موضع در این مسیر به پیشروی خود ادامه خواهد داد؛ پیروزی نزدیک است و آینده از آن ماست.

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در آیین افتتاحیه جشنواره مقاومت، گفت: حضرت امام (ره) هنر مقاومت را به ملت‌های آزادی‌خواه جهان آموخت و یاد او و شهدای گرانقدر مقاومت را گرامی می‌داریم. هرچه داریم از عزت ایران اسلامی از این هنر مقاومت ایران است که این مقاومت و هنر مقاومت ریشه در تاریخ و قدمت مردم مؤمن و انقلابی ایران دارد که در برابر نظام سلطه و استکبار نشان دادند و امروز به‌عنوان یک الگوی بلامنازع هستند.

وی با ابراز "ممزوج شدن کلمه اسلامی کنار مقاومت که به انقلاب ما معنا بخشیده است"، تأکید کرد: این معنای عمیق مقاومت اسلامی امروز مفهومی را ساخته که می‌توان گفت: خیلی از محاسبات بین المللی را رقم زده و محور سرنوشت ملت‌ها قرار گرفته است. امروز این مفهوم مقاومت اسلامی با قداستش در جهان و منطقه در حال گسترش و انتشار است. همین چندی پیش مقام معظم رهبری تنها راه نجات منطقه و ملت را در راه مقاومت اسلامی دانستند. علما و هرمندان رسالت بیشتری در این راستا دارند که به مقاومت هرچه بیشتر عمق ببخشند تا اثربخش‌تر باشد. کاری که شما می‌کنید و راهی که شما می‌روید در این مسیر مقدس است.

فرمانده کل سپاه با طرح این سؤال که "مقاومت اسلامی به‌چه‌معناست؟ "، افزود: ایستادگی مؤمنانه در برابر باطل، کفر، الحاد و در برابر همه پلیدی‌هاست. ایستادگی جانانه در این راه الهی است؛ این راه همان راهی است که امام حسین (ع) و یارانش ۱۴۰۰ سال پیش پیمودند و این راه را به همه آزادگان جهان آموختند. ملت بزرگ ایران با پیروی از سید و سالار شهیدان در حال پیمودن این راه است.

سرلشکر جفری درباره معنای جوهره مقاومت و ایستادگی، خاطرنشان کرد: ما باید به‌دنبال نشان دادن و هرچه بیشتر عمق بخشیدن به جوهره مقاومت اسلامی باشیم که امروز در جهان رو به گسترش است. آینده تاریخ و قرن پیش‌ِروی‌مان تعیین می‌کند که اراده انسان‌هاست. اساس مبارزه و پیروزی را اراده انسان‌ها شکل می‌دهد. با تأمل در قرآن می‌فهمیم اراده بزرگ ملت ایران و سایر ملت‌ها در مقاومت و ایستادگی، دنباله همان اراده الهی است.

فرمانده کل سپاه رمز پیروزی را مقاومت و ایستادگی در برابر ددمنشی‌های استکبار دانست و گفت: علت پیروزی‌ها و نصرت الهی که با وجود این همه مشکلات، تهدیدات و توطئه‌ها نصیب ملت‌ها و ملت‌های مقاوم منطقه می‌شود. همین است رمز این پیروزی‌ها که امروز دنیای استکبار را به هم ریخته و آن‌ها را گیج و سردرگم کرده است. همین است که اراده ملت ایران در مقاومت و ایستادگی دنباله اراده الهی است.

وی با اشاره به اینکه جنگ نرم محور مقاومت اسلامی است، خاطرنشان کرد: در سوره صف، خداوند همین رمز را به ما می‌آموزد. تعبیر دهان‌ها در آیه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» شاید با جنگ نرم یکسان باشد، چرا که جنگ نرم محور مقاومت اسلامی است، شرط آن جهاد و مبارزه مستمر در این راه است. جهاد در عرصه جنگ سخت، همان قتال است و در عرصه جنگ نرم و فرهنگی، مبارزه، ایستادگی، توسعه و تعمیق این راه با روحیه جهادی است.

فرمانده کل سپاه در ادامه با طرح این سؤال که "چرا روحیه جهادی؟ "، اضافه کرد: جهاد را در عرصه‌های جنگ نرم یعنی در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیار مهمتر از جهاد در عرصه‌های سخت است. بدون تردید، یک هنرمند جبهه مقاومت که می‌خواهد در این عرصه تلاش کند، حتماً باید تلاشش با کار و روحیه جهادی همراه باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: ارزش این جهاد دست کمی از جهاد در جنگ سخت ندارد. کار جهادی مشروط بر سه شرط اساسی است؛ کار برای رضای خدا (نیت خالص)، همراه با سخت‌کوشی و تلاش شبانه‌روزی است، کار جهادی بدون سختی امکان ندارد و سومین شرط برمی‌گردد که عده‌ای دنبال مانع‌تراشی و مخالفت فقط آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود نیستند و دشمنان داخلی و بعضاً خودی هم هستند.

سرلشکر جعفری تأکید کرد: در مقابل سنگ‌اندازی‌های این راه اگر آگاهانه باشد، برای یک جهادگر هنرمند یک آینده‌ای بسیار تعیین کننده ما را خواهد ساخت. راه مقاومت اسلامی که با انقلاب شروع شده و روز به روز دارد درخشان‌تر می‌شود و با کلمه مقدس دیگری به‌نام بسیج ممزوج شده، در آینده نزدیک پیروزی‌های بسیار بیشتری را نصیب رزمندگان جبهه مقاومت خواهد کرد.

وی در خاتمه افزود: در دفاع مقدس برخی تردید داشتند که بیایند یا نه، بسیاری از آن‌ها بعد از جنگ به‌شدت پشیمان شدند که چرا نتوانستند در این دوران ۸ ساله برای انقلاب نقش مؤثری را ایفا کنند، امروز هم همین است. اکنون در جبهه مقاومت شاهد رقم خوردن اتفاقات بسیار بزرگی هستیم. تلاش کنیم به جبهه مقاومت عمق ببخشیم و به آن با کار جهادی توسعه کمی دهیم.

در ادامه مراسم حجت الاسلام قائم مقامی، خانواده سردار شهید حسین همدانی، رئیس حوزه هنری، فرمانده سپاه، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین و جمشید هاشم پور در جایگاه حاضر شدند تا از تلاش‌های چهار بزرگمرد در عرصه جهادی، فرهنگی و هنری تقدیر کنند. فرزند حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده فقید سینمای ایران را از جمشید هاشم پور گرفت. علیرضا رضاداد هدیه خانواده مرحوم آخوندی را تقدیم کرد.

نکوداشت‌ها با حضور مریلا زارعی و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای اهدای جوایز مرحوم سیدضیاءالدین دری و مرحوم یدالله صمدی در جایگاه حاضر شدند. سپس هدیه ویژه‌ای به پاس اقدامات جهادی و حماسه آفرینی‌های سردار شهید حسین همدانی به فرزندش اهدا شد.

در بخش دیگری از این مراسم به بهترین آثار سینمای مقاومت در چهل سال انقلاب اسلامی معرفی شدند؛ در بخش برگزیدگان فیلمنامه، نرگس آبیار ("شیار ۱۴۳")، ابراهیم حاتمی کیا ("چ") و محمدحسین مهدویان ("ماجرای نیمروز") انتخاب شدند.

در بخش بازیگری، پرویز پرستویی، هادی حجازی فر و مریلا زارعی برگزیده شدند. جایزه کارگردان‌های برگزیده هم به ابراهیم حاتمی کیا، مسعود ده نمکی و رسول ملاقلی پور رسید.

ابراهیم حاتمی کیا در پشت تریبون حاضر شد و گفت: "من تازه نفس نیستم، کهنه نفس هستم. خودم را نماینده همه عزیزانی می‌دانم که در حوزه دفاع مقدس کاری کردند حتی استادم بهرام بیضایی؛ آن‌هایی که چشم شان به جنوب کشور افتاد و فیلم ساختند همه شان جای تقدیر و تشکر دارند. من به نمایندگی از آن‌ها این جایزه را گرفتم. "

مسعود ده نمکی هم درباره جایزه‌ای که گرفت این طور گفت: "پیش بینی اثر برای من خیلی سخت نبود. این جایزه برای من خیلی ارزشمند است، چون انتخاب مردم است. اگر باعث می‌شود برخی احساس کنند که حق خیلی‌ها ادا می‌شود، من این جایزه را به دو نفر تقدیم کنم؛ به "دیده بان" ابراهیم حاتمی کیا و "ویلایی های" منیر قیدی.

در بخش بهترین فیلم مقاومت چهل سال انقلاب اسلامی، "آژانس شیشه ای"، "اخراجی ها" و "شیار ۱۴۳" انتخاب شدند. سپس نوبت به بخش جلوه گاه نور یا همان فیلم‌های مستند رسید؛ جواد موگویی دیپلم افتخار این بخش را به خاطر ساخت مستند "نیمه شب ۲۴ آوریل" به خود اختصاص داد. مصطفی رزاق کریمی هم به خاطر ساخت "بانو قدس ایران" یکی از برگزیدگان این بخش بود.