" گزارش جدید آژانس؛ خصومت با ایران "

به گزارش افکار نیوز به نقل از پرس تی وی ،جان گليسر در مقالهاي که در وب سايت آنتي وار منتشر شد، نوشت: "اظهارات افشا شده در مورد گزارش آتي که قرار است در ماه مارس منتشر شود، حاکي از اين است که اين گزارش شامل جزئيات جديدي در مورد اتهام عليه ايران مبني بر تلاش اين کشور براي ساخت کلاهک هستهاي براي موشکهاي زمين به زمين ميشود."

قرار است شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۵ مارس در وین نشستی را ترتیب دهند.

گلیسر افزود: " گزارش جنجالی ماه آینده این پتانسیل را دارد که واکنش جنگجویانه‌تری را از سوی امریکا و اسرائیل رقم بزند و می‌تواند زمینه را برای احتمال حمله نظامی به ایران فراهم کند. "

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر ۲۰۱۱ با انتشار گزارشی، ایران را به انجام فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح اتمی قبل از سال ۲۰۰۳ متهم کرد و مدعی شد، این فعالیت‌ها " ممکن است هنوز ادامه داشته باشد ".

این گزارش به امریکا و اتحادیه اروپا دست‌آویز داد تا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده و درخواست خود برای جنگ با ایران را افزایش دهند.

این کشورها بانک مرکزی ایران و بخش نفت ایران را هدف تحریم‌های خود قرار دادند.

گزارش آژانس تکرار اتهامات امریکا، رژیم اسرائیل و متحدان آن‌ها علیه ایران مبنی بر وجود بعد نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور است.

این کشورها این اتهامات را بهانه‌ای برای اعمال چهار دور تحریم علیه ایران از سوی شورای امنیت و دیگر تحریم‌های یک جانبه قرار داده‌اند.

تهران ضمن رد قاطعانه این اتهامات، می‌گوید، به عنوان یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عضوی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد.

ایران همچنین مکررا درهای تاسیسات هسته‌‎ای خود را به روی بازرسان بین‌المللی گشوده و خواستار گفت‌وگو و روش‌های دیپلماتیک برای فرونشاندن به اصطلاح نگرانی کشورهای غربی در مورد برنامه هسته‌ای خود شده است.

تهران، در آخرین تلاش‌های خود در راستای اعتمادسازی، ۲۰ ژانویه از هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکائرتس معاون مدیرکل آژانس دعوت و استقبال کرد.

ناکائرتس به دنبال سفر به ایران اظهار داشت، هر دو طرف پایبندی خود برای حل مسئله هسته‎ای را ابراز داشته‌اند.

وی تصریح کرد: " ما سه روز به طور جامع در مورد تمام اولویت‌های خود مذاکره کردیم. ما متعهد به حل تمام مسائل مهم هستیم و ایرانی‌ها نیز پایبندی خود را ابراز داشته‌اند. "

آژانس همچنین فورا بعد از خروج هیات خود از ایران از برنامه برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات در تهران از ۲۱ فوریه تا ۲۲ این ماه خبر داد.

ایران نیز ضمن اعلام آمادگی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با گروه ۵ به علاوه ۱(انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، آمریکا و آلمان)، گفته است که منتظر پیشنهاد اتحادیه اروپا در مورد زمان و مکان مذاکرات است.