چين قصد دارد از ماه مارس سال جاري ميلادي واردات سنگآهن خود را از ايران كاهش دهد.

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا، روزنامه داون چاپ پاکستان در گزارشی نوشت: چین که بزرگترین مصرف کننده سنگ‌آهن در جهان به شمار می‌رود، اعلام کرده که در پی تشدید تحریمهای بین‌المللی علیه ایران واردات سنگ‌آهن خود را از این کشور از مارس ۲۰۱۲ کاهش خواهد داد. ایران سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار سنگ‌آهن به چین صادر می‌کند ماده‌ای که در صنعت فولادسازی چین کاربرد دارد.

ایران که بزرگترین تامین کننده نفت خام موردنیاز چین است، در سال ۲۰۱۱ پنجمین تامین کننده بزرگ سنگ‌آهن مورد نیاز چین بود. ایران حدود ۱۷ میلیون تن سنگ‌آهن به چین صادر می‌کند.

ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی سهمی معادل ۲.۴ درصد از کل واردات ۶۸۶ میلیون تنی سنگ‌آهن چین را به خود اختصاص داد. به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند کاهش واردات سنگ‌آهن موردنیاز چین از ایران تاثیر چندانی بر صنایع فولادسازی این کشور نخواهد داشت.

بدون سنگ‌آهن وارداتی از ایران متقاضیان چینی مجبور خواهند شد برای تامین این ماده اولیه صنعت فولادسازی به تامین کنندگان آسیای جنوبی شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا مراجعه کنند. چین همچنین نیم نگاهی به تولیدکنندگان سنگ‌آهن در استرالیا و برزیل دارد.

خریداران چینی معمولا پول صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران را از طریق یک نماینده در دفتر در دوبی و یا دیگر کشورها به طرف ایرانی می‌رسانند.

سال گذشته نیز وزارت بازرگانی چین به تاجران این کشور درباره واردات سنگ آهن از ایران هشدار داده بود.

همچنین وال استریت ژورنال در همین گزارش داد که واردات مواد معدنی چین در ماه ژانویه سال ۲۰۱۲ نسبت به ماه قبل از آن یعنی دسامبر ۲۰۱۱ کاهش یافته است. واردات سنگ آهن چین از دسامبر سال قبل روند کاهشی داشته است. در ماه ژانویه امسال نیز واردات سنگ آهن چین با کاهش هفت درصدی به ۵۹.۳ میلون تن رسید.

بلومبرگ نیز گزارش داد که محدودیتهای اعمال شده علیه ایران تاثیری بر بازار جهانی سنگ آهن و به ویژه روی خرید سنگ آهن چین از بازارهای جهانی نخواهد داشت.

در حال حاضر قسمت اعظم سنگ‌آهن صادراتی ایران از محصولات تولیدی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، ‌سنگ‌آهن مرکزی ایران، سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو تامین می‌شود.

فرایند صادرات سنگ‌آهن به این صورت است که تولیدکنندگان سنگ‌آهن داخلی، محصولات صادراتی خود را از طریق مزایده به تجار ایرانی واگذار کرده و تجار نیز این محصول را به کشورهای خارجی از جمله چین صادر می‌کنند.

براساس آخرين آمار سازمان زمين شناسي آمريكا ايران در سال ۲۰۱۱ ميلادي با توليد ۳۰ ميليون تن سنگ آهن دهمين توليدكننده اين ماده معدني استراتژيك لقب گرفت. چين، استراليا و برزيل نيز ردههاي اول تا سوم جهان را بدست آوردند.