اتهام‌زنی دوباره نیکی هیلی علیه ایران در شورای امنیت

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، عصر امروز (سه شنبه) در نشست شورای امنیت، ایران را به انجام آزمایش موشکی و نقض قطعنامه‌‌های سازمان ملل متهم کرد.

هیلی مدعی شد: آزمایش اخیر موشک بالستیک توسط ایران خطرناک و نگران کننده بود. آمریکا همواره به جهان درباره تلاش های عامدانه ایران برای بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه و نقض قواعد بین المللی هشدار داده است. جامعه بین الملل نمی تواند هر زمان که ایران آشکارا قطعنامه های شورای امنیت را نادیده می گیرد، با بی تفاوتی از کنار آن بگذرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه اتهام‌زنی‌های همیشگی مقامات واشنگتن علیه کشورمان گفت: اگر شورای امنیت درباره بازخواست ایران و اجرای قطعنامه های ما جدی است، حداقل کاری که می توانیم بکنیم این است که این آزمایش تحریک آمیز موشکی ایران را متفق القول محکوم کنیم.

آمریکا مدعی است ایران چند روز پیش یک موشک بالستیک میان‌بُرد را آزمایش و قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است. فرانسه، آلمان و انگلیس نیز از این اتهامات آمریکا علیه ایران حمایت کرده‌اند.

مایک پمپئو روز شنبه در یک پیام توئیتری مدعی شد ایران به‌تازگی یک فروند موشک بالستیک میان‌بُرد آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعددی را حمل کند. وی همچنین مدعی شد: «این آزمایش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

این در حالی است که ایران انجام چنین آزمایشی را تایید نکرده است. افزون بر این، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (قطعنامه ضامن برجام) نیز انجام آزمایش موشکی را برای ایران ممنوع نکرده است؛ همچنانکه مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی آمریکا نیز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه این کشور در توئیتی نوشت آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست.

فیتزپاتریک در این توئیت نوشت: «قصد توجیه آزمایش موشکی ایران را ندارم، اما این آزمایش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست؛ چراکه این قطعنامه تنها از ایران می‌خواهد این گونه آزمایش‌ها را صورت ندهد. این قطعنامه همچنین از همه کشور‌های عضو می‌خواهد از اقداماتی که اجرای تعهدات برجام را تضعیف می‌کند، خودداری کنند؛ بنابراین اگر ایران این قطعنامه را نقض کرده آمریکا نیز چنین کرده است.»