برجام نقطه عطفی در روابط ایران با اتحادیه اروپا است

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه، 14 آذرماه) با تاریا آنلی کرونبرگ مدیر اجرائی شبکه رهبری اروپا در امور خلع سلاح هسته ای و امنیت اروپا دیدار و گفت وگو کردند.

فلاحت پیشه در ابتدای این دیدار با اشاره به یکجانبه گرایی آمریکا و خروج ترامپ از برجام، گفت:« برجام نقطه عطفی در روابط ایران با اتحادیه اروپا و سایر کشورها بود که توسط ترامپ نادیده گرفته شد و اتحادیه اروپا هم تلاش ملموسی برای حفظ آن ننمود این در حالیست که جمهوری اسلامی به واسطه اعتماد به اروپا و سایر طرفهای مذاکره به تمامی تعهدات خود در این رابطه عمل نمود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر نقش کشورش در از بین بردن ناامنی و ایجاد ثبات در منطقه، افزود: معتقدیم قدر این رویکرد مشارکت جویانه جمهوری اسلامی ایران توسط برخی کشورها نادیده گرفته شد. انتظار کمک نداریم اما حداقل طبق مقررات منشور سازمان ملل و سازمانهای تابعه نباید بیش از این تحت فشار قرار گیریم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود مثلث پول، اسلحه و نفت را مانعی در برابر نگاه واقعگرایانه غرب به منطقه دانست.

فلاحت پیشه سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کشورهای جهان را داشتن تعامل سازنده با دنیا عنوان کرد.

وی همچنین رابطه با کشورهای شرق را به دلیل صرفه اقتصادی و کاهش موانع سیاسی به نفع کشورش دانست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان ضمن تأکید بر گذر شرایط دشوار تحریمی در کشورش بار دیگر خواستار پایبندی اروپاییان به تعهدات خود در قبال ایران شد.

تاریا آنلی کرونبرگ مدیر اجرائی شبکه رهبری اروپا در امور خلع سلاح هسته ای و امنیت اروپا در این دیدار با اشاره به سیاست چند جانبه گرایی اتحادیه اروپا، اظهار داشت: همه کشورهای اروپایی معتقدند عمل آمریکا در خروج  یکجانبه از برجام نقض قوانین و قراردادهای بین المللی است و هیچ شکی در آن وجود ندارد.»

وی در ادامه افزود: شرکت های اروپایی تحت نظر اتحادیه اروپا نیستند ضمن اینکه ایجاد کانال مالی بین ایران و اروپا روند سخت و دشواری دارد. انجام این عمل هرچند ممکن است سرعت نداشته باشد اما اتحادیه اروپا در این زمینه صادق است و در همه سطوح تلاش می کند.»

وی در پایان ابراز امیداری کرد شاهد تقویت روابط دوستانه ایران و اروپا باشیم.