جروزالم پست: ایران نشست ضدتروریسم را به تریبونی برای درخواست نظم جدید منطقه‌ای تبدیل کرد

نشریه صهیونیستی جروزالم پست با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به دومین کنفرانس رؤسای مجالس افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه با موضوع «چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون‌منطقه‌ای» نوشت ایران این نشست ضدتروریسم را به تریبونی برای درخواست نظم جدید منطقه‌ای تبدیل کرد.

در این گزارش آمده است ایران با میزبانی از نشست های بلندپایه مهم و ارائه کردن تصویری از آمریکا و متحدانش به عنوان کشورهای منزوی، به تلاش ها برای افزایش نفوذ خود در منطقه و فراتر از آن ادامه می دهد.

در ادامه این گزارش آمده است روز شنبه یک نشست مهم میان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و مقاماتی از چین، پاکستان، روسیه، ترکیه و افغانستان در تهران برگزار شد. روحانی از این نشست برای حمله به «آمریکا، متحدان غربی اش و رژیم صهیونیستی» استفاده کرد که به (گفته) وی حامیان تروریسم هستند. روحانی از این دیدار برای حمله به دشمنان ایران استفاده کرد. اجلاس تهران یک روز پیش از نشست شورای همکاری خلیج فارس (که متشکل از متحدان منطقه‌ای کشورهای غربی است) در شهر ریاض، برگزار شد.

این گزارش می افزاید: در نشست روز گذشته که دومین گردهمایی از این نوع بود، بر یکپارچگی منطقه تأکید شد. نشست روز گذشته از این لحاظ مورد اهمیت است که ترکیه، افغانستان و پاکستان از متحدان آمریکا به شمار می روند و روسیه و چین از قدرتمندترین کشورها در سطح بین الملل هستند که آمریکا را در چندین جبهه به چالش کشیده اند. چین با دولت ترامپ اختلافات تجاری دارد و روسیه نیز متحدان غربی (واشنگتن) از جمله اوکراین را –از طریق توقیف کشتی های اوکراینی، مانع تراشی بر سر کشتیرانی آنها و حمایت از نیروهای نیابتی خود– تحت فشار قرار داده است.

در ادامه گزارش جروزالم پست آمده است ایران که مثلا باید تحت تحریم های آمریکا قرار داشته باشد و کشوری که دولت ترامپ در تلاش برای مقابله با آن بوده است، (با برگزاری اجلاس تهران) توانایی خود را برای برنامه ریزی اجلاس بلندپایه در تهران و انتقاد از آمریکا در جمع متحدان و دشمنان واشنگتن، به رخ کشید.

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه مقامات ایرانی در دیدار با مقامات پاکستانی بر مبارزه با تروریسم و مقابله با قلدربازی آمریکا تأکید کردند، به برخی دلایل گسترش روابط میان ایران و ترکیه در سال های اخیر برشمرده شده است. این گزارش می افزاید روسیه نیز بخشی از این محور مهم و رو به گسترش مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه است. نگارنده مطلب با اشاره به نشست های آتی درباره آینده سوریه که آمریکا در آنها جایی ندارد، افزوده است روابط رو به گسترش روسیه، ایران، چین، ترکیه و پاکستان برای سیاست خاورمیانه ای و جهانی آمریکا، خبر خوشایندی نیست.

این گزارش همچنین می افزاید پیام دیگری که نشست تهران دارد این است که یک کشور می تواند هم متحد آمریکا باشد و هم با دشمنان واشنگتن همکاری کند.

نگارنده مطلب با اشاره به نشست شورای همکاری خلیج فارس که متشکل از متحدان آمریکا بود، می افزاید این نشست به دلیل بحران قطر و موج محکومیت هایی که عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد محمد بن سلمان، با آنها مواجه شده است و همچنین بحران به وجودآمده در اوپک پس از تصمیم قطر برای خارج شدن از این سازمان، به موفقیت چندانی دست نیافت. همه اینها باعث شده است که این متحدان کشورهای غربی (اعضای شورای همکاری خلیج فارس) دچار نابسامانی و آشفتگی باشند. در حالی که تهران در حال تقویت محور نفوذ خود با گردهم آوردن کشورهای همسایه و ارائه تصوری از خود به عنوان یک کشور باثبات است که به ثبات منطقه نیز کمک می کند.