واکنش پزشکیان به دستور لاریجانی برای قفل کردن درهای مجلس

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بستن در‌های مجلس به روی نمایندگانی که در جلسه بررسی اصلاحیه لایحه CFT قصد آبستراکسیون داشتند، می‌گوید: منطقی نیست عده‌ای به صرف اینکه مخالف‌اند جلسه را ترک کنند. نماینده‌ای که مخالف است نیز نظرش را بگوید نه اینکه با از نصاب انداختن جلسه، مانع از رأی‌گیری شود.

مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، درباره اینکه «روز بررسی اصلاحات لایحه CFT به دستور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و به‌منظور جلوگیری از نصاب افتادن جلسه علنی، درهای صحن قفل شده بود»، توضیح می‌دهد: من اطلاع ندارم. اما اگر چنین کاری هم کرده باشند، رئیس جلسه بودند و بنا داشتند جلسه را مدیریت کنند. ما جلسه را با موضوعی شروع کردیم و در اکثریت بودیم، منطقی نیست عده‌ای به صرف اینکه مخالف‌اند جلسه را ترک کنند. نماینده‌ای که مخالف است نیز نظرش را بگوید، نه اینکه با از نصاب انداختن جلسه مانع از رأی‌گیری شود. چرا عده‌ای باید جلسه را بر هم بزنند؟ رئیس هم در مقابل آن‌ها باید جلسه را مدیریت کند.

پزشکیان در واکنش به اینکه «آیا آیین‌نامه چنین اجازه‌ای به رئیس می‌دهد یا نه؟» می‌گوید: ما در بیشتر مواقع که در مجلس رأی‌گیری است، می‌گوییم اجازه ندهید بروند تا رأی‌گیری تمام شود. ما یا نباید جلسه‌ای را تشکیل دهیم، یا اگر جلسه‌ای با اکثریت تشکیل شده است، باید به سرانجام برسد. اگر مدیر نتواند یک جلسه را اداره کند پس چرا مدیر شده است؟! مدیر در اینجا حق دارد مانع از برهم خوردن جلسه توسط عده‌ای شود.

پزشکیان در پاسخ به این پرسش که «او پیش از تشکیل مجلس دهم به نحوه اداره مجلس انتقاد داشته است، اما بعد از انتخاب به‌عنوان نائب رئیس همچنان شاهد تداوم آن رویه هستیم»، به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: درست است. علت آن هم این است که مجلس با خواست یک نفر اداره نمی‌شود، بلکه به صورت جمعی و با رأی همه نمایندگان از گروه‌ها و جناح‌های مختلف اداره می‌‌شود.

وی می‌افزاید: اگر زمانی رسید که بتوانیم به یک زبان و نگاه مشترک دست یابیم، می‌توانیم به آرزویی که داریم برسیم. تا زمانی که نگاه‌ها و رویکردها مختلف و متنوع است، تصمیم واحد بر سر موضوعات و عالمانه نگریستن به مسائل کار سختی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه «شما از نحوه اداره مجلس از سوی خودتان رضایت دارید یا نه؟»، می‌گوید: خیر!

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه «نظر شما درباره اداره مجلس از سوی علی لاریجانی که بسیاری به آن اعتراض دارند، چیست؟»، تصریح می‌کند: تفاوتی ندارد. آیین‌نامه داخلی مجلس که نمایندگان آن را مصوب کردند، اختیار را به ایشان این‌گونه داده است.

وی در پاسخ به اینکه «بعضی معتقدند برخورد ایشان با دیگر نمایندگان مناسب نیست»، می‌گوید: اختیار را همین مجلس به ایشان داده است. به‌علاوه، هر کسی سلیقه‌ای دارد و مبرا از خطا و اشتباه نیست. نمایندگان هم حق دارند نظرشان را در این باره بگویند، اما اینکه اختیار را چه کسی به آقای دکتر لاریجانی داده است پاسخ، همین مجلس است. آیین‌نامه مجلس اختیار نیروی انسانی و مالی و... را به رئیس داده است، حتی بنده که نایب رئیس هستم چنین اختیاراتی ندارم.