درخواست بی شرمانه آمریکا از عربستان

مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از رژیم عربستان سعودی علی‌رغم رسوایی ترور «جمال خاشقجی» انتقاد کرده و گفته که سعودی‌ها با آمریکایی‌ها برای امنیت اسرائیل همکاری می‌کنند. 

پامپئو در این مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «آمریکا یک متحد مهم در پادشاهی عربستان سعودی دارد. آنها با ما در موضوعاتی که تأمین‌کننده امنیت آمریکا و اسرائیل است همکاری می‌کنند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا اضافه کرد: «برای عربستان هم این رابطه مهم است و ما قصد داریم از مردم آمریکا به نحوی که خودشان با رأیشان چند سال پیش مطالبه کردند، محافظت کنیم.»

پامپئو به رسم عادت گذشته بار دیگر به جای متهم کردن رژیم سعودی بابت مشارکت در ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی به انتقاد از ایران پرداخت: «ایران دارد کل خاورمیانه را به هم می‌ریزد. مرگ هر انسانی وحشتناک است. مرگ صدها هزار آدم در اروپا و خاورمیانه یا آمریکا هم بسیار اهمیت دارد.»

این نوع اظهارات وزیر خارجه آمریکا با مخالفت‌های گسترده جهانی درباره قتل خاشقجی رو به رو شده است. در داخل خود آمریکا هم نمایندگان کنگره این روزها به شدت از «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی بابت نقش‌آفرینی در ترور خاشقجی انتقاد کرده‌اند.

انتقادات از محمد بن سلمان بعد از افشای نقش‌آفرینی او در رسوایی ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به شدت بالا گرفته است. 

خاشقجی 2 اکتبر (10 مهر) برای دریافت اسناد مربوط به ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما بعد از آن هرگز رویت نشد. افشاگری‌های دولت ترکیه نشان داد او داخل ساختمان کنسولگری کشته شده و جسدش قطعه قطعه شده است. 

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این جمع‌بندی رسیده که این قتل به دستور بن سلمان انجام شده است. علی‌رغم این، ترامپ بر حمایتش از ولیعهد سعودی تأکید کرده است.