آقایان برادران دو قوّه، کلاً در جلسات شورا شرکت نمی‌کنند و این خلاف قانون است

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، طی سخنانی در پیش از خطبه‌های امروز(۲۳ آذرماه) با بیان اینکه دو قرائت از نمازجمعه وجود دارد گفت: نمازجمعه محمّدی و علوی و نمازجمعه انقلاب، با بقیه نمازجمعه‌ها متفاوت است. نمازجمعه تریبونی است که باید هم خدمات حکومتی‌ها را توضیح دهد تا مردم سوءظن پیدا نکنند هم مسئولین به جای پاسخگویی به برخی مفاسد که چهار نفر دزد یا بی‌عرضه کاری نکنند به کل سیستم تعمیم داده شود و ولی نعمت‌ها را متهم به تشویش اذهان و ضدانقلابی‌گری نکنند.

وی با بیان اینکه رهبری را پاسخگوی چند میلیون کارمند در سه قوه نکنیم، تصریح کرد: آنها را اینجا بیاوریم تا پاسخگوی عملکرد خود باشند؛ رهبری هم باید پاسخگوی وظایف خود باشد نه وظایف بر زمین‌مانده صدها هزار مسئول در حوزه‌ها مختلف.

رحیم‌پور ادامه داد: نمازجمعه‌ای که دهه به دهه نتواند مخاطبان خود را به شکل کمی و کیفی تجدید نکند و نمازجمعه‌ای که با بطن جامعه ارتباط نگیرد، نمازجمعه‌ انقلاب نیست.

وی با بیان اینکه نباید تریبون نمازجمعه را تبدیل به تریبون تکرار مکررات کم فایده و بی‌فایده کنیم، اظهار داشت: برخی از نمازجمعه‌های ما اینطور هستند و برخی نیز اینطور نیستند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بین دو قرائت از نمازجمعه اید مواظب باشیم کدام طرف می‌رویم. نباید گذاشت کارگری که قربانی اقتصاد برجامی شده، بی‌جواب بماند. هم خدمات حوزه و دانشگاه را بگوییم و هم صدماتی که زده‌اند با کوتاهی‌هایشان باید شفاف در نمازجمعه مطرح شود. حوزه و دانشگاه و مدیریت‌ها، همگی باید شجاعانه  پاسخگو باشند و مسئولیت‌ها را بپذیرند.

رحیم‌پور با اشاره به تأکیدات اخیر رهبر انقلاب در درس خارج از فقه خود مبنی بر لزوم پاسخگو بودن مسئولین و شفاف‌سازی نسبت به مسئولیت‌های خود گفت:  همه نهادها باید پاسخگو باشند؛ اینکه چقدر امکانات گرفته‌اند و چه کرده‌اند. یکی از نهادهایی که باید پاسخگو باشد، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و در رأس آن رئیس‌جمهور و دبیرخانه شوراست. همچنین اعضای حقوقی باید پاسخگو باشند. اعضای حقیقی نیز باید پاسخگوی مواضعی که گرفته‌اند و نگرفته‌اند باشند.

وی با بیان اینکه باید پاسخگو باشیم که به خودمان رسیدیم یا محرومین، تصریح کرد: رهبری هم باید پاسخگوی وظایف خود باشد که پاسخگوست. اما نباید کاری کرد که رهبری مجبور باشد پاسخگوی کوتاهی‌های ما و از جمله قصوری باشد که از سوی سه قوه و مخصوصاً رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد.

رحیم پور ادامه داد: نمازجمعه انقلابی نمازجمعه امیرالمؤمنین است که خانمی به نام «سوده» از دیار خود می‌آید و نزد حضرت می‌رود و می‌گوید قبل از اینکه نماز را بخوانی، پاسخ مرا بده. مسئول شما در شهر ما آدم خشن و بی‌ادبی است و حق‌الناس را رعایت نمی‌کند. امیرالمؤمنین همان‌جا از برخی مسئولین توضیح می‌خواهند و وقتی که سخنان آن خانم تأیید می‌شود، همان‌جا نامه عزل آن مسئول را به آن خانم می‌دهد تا به دست او برساند؛ این می‌شود مدیریت علوی.

وی، نمازجمعه بدون امر به معروف و نهی از منکر را به نمازشب با حالت جنابت تشبیه کرد و گفت: باید به این روح مقدسی که در نسل سوم و جمهوری سوم جوانه می‌زند سلام بگوییم. امر به معروف حکم‌الله و نیاز قطعی است. هزار سال غربت شیعه را از یاد نبریم. با شتاب و بی‌فکر حرف نزنیم اما حتماً حرف بزنیم. نمازجمعه زنده، جریان خون را در رگ‌ها جامعه حفظ می‌کند.

«بار سنگینی از دهه پنجاه بر دوش ما قرار دارد استخوان‌هایمان درد می‌کند و این بار سنگین را باید به دوش فرزندان‌مان بسپاریم. همه ما رفتنی هستیم و می‌رویم و اسلام می‌ماند. انقلاب باید بماند و ما باید فدای انقلاب شویم. نگذاریم کسانی از مسئولیت‌ها آویزان شوند و اسلام را فدای خودشان کنند؛ اگرچه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی.»

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مراقب باشیم نمازجمعه عقیم نباشد، تصریح کرد: نمازجمعه باید تریبون دوطرفه باشد؛ دادگاه اخلاقی و حق‌الناس است اینجا. نمازجمعه جای لالایی خواندن و تکرار مکررات بی‌اثر نیست؛ جای طرح مسائل جدید است.تریبون پاسخگو کردن سران سه قوه و معاونانشان است و شفاف‌سازی درباره اینکه چه کسی چقدر از بیت‌المال گرفته و در قبال آن چه‌کار کرده است. نمازجمعه تریبون پاسخگو کردن دانشگاه‌ها و حوزه‌هاست؛ مدیریت‌های حوزه‌های علمیه، مدرسین تا مراجع تقلید همه باید پاسخگو باشند؛ پاسخگوی مسئولیت‌های معرفتی خود.