واگذاری مرزها به ارتش یا سپاه بدون تقویت امکانات بی‌فایده است

اصغر مسعودی با اشاره به مرز گسترده جمهوری اسلامی ایران با افغانستان و پاکستان و اهمیت تامین امنیت این حوزه، گفت: امنیت مرز به این گستردگی با حفاظت و حراست به تنهایی تامین نشود، حجم زیاد امکانات، اعتبارات گسترده و نیروی انسانی کافی برای تامین امنیت مرزهای کشور لازم است.

تزلزل در امنیت مرزهای کشور در سایه جولان آمریکا در افغانستان

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سویی آمریکا حدود بیست سال است که در کشور افغانستان حضور دارد و در این کشور جولان می‌دهد، از طرفی هم با توجه به شکست گروه تکفیری داعش در عراق و سوریه موضوع انتقال این افراد به افغانستان کلید خورده به شکلی که گروه‌های افراطی جایگاهی را در افغانستان پیدا کردند و نگاه خاصی به ایران هراسی دارند.

 

وی افزود: علاوه بر حضور طولانی مدت آمریکا در افغانستان، تولید مواد مخدر، ترانزیت کالا و درآمدهای ناشی از صادرات مواد مخدر از افغانستان موضوع مهم دیگری است که حراست از مرزهای کشور را دو چندان می‌کند.

واگذاری امنیت مرز به سپاه و ارتش بدون ارتقاء تجهیزات و امکانات موثر نخواهد بود

مسعودی یادآور شد: تروریست‌ها دست پروده مزدوران استکبار هستند لذا تحت هر شرایط، هر کاری را علیه ایران انجام می‌دهند بنابراین ما برای حفاظت از مرزهای خود باید به سمت افزایش تجهیزات و ارتقاء زیرساخت‌ها به ویژه در همسایگی با افغانستان و پاکستان پیش رویم. واگذاری تامین امنیت مرزها به سپاه پاسداران یا ارتش بدون تکمیل زیرساخت‌ها و ارتقاء تجهیزات به معنای رفع مشکلات به صورت کامل نیست.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر مشکلات مرزی و مباحث قومی و قبیله‌ای بین افغانستان و پاکستان مشکلات امنیتی مرزها را تشدید کرده است، بنابراین علاوه بر ارتقاء تجهیزات و امکانات، حمایت همه جانبه دولت‌ و مجلس ضروری است.

لزوم توجه به نقش دیپلماسی پارلمانی در تقویت روابط دولت‌ها با هدف مبارزه با تروریسم و امنیت مرزها

مسعودی موضوع دیپلماسی پارلمانی را در شکل‌گیری حمایت همه جانبه دولت‌ها موثر دانست و گفت: دیپلماسی پارلمانی نقش موثری در ارتقاء امنیت مرزها و مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ویژه در مرز با افغانستان دارد،  دیپلماسی پارلمانی می‌تواند سطح روابط و همکاری ها را افزایش دهد.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: گروه‌های پر نفوذ تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر در افغانستان و درآمدهای میلیاردی آمریکا در این زمینه را نباید نادید گرفت، بنابراین با هدف ارتقاء امنیت مرزهای کشور می‌توان از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده کرد تا روابط بین دولت‌ها تقویت و زمینه مبارزه با تروریسم و مواد مخدر افزایش یابد.