سرهنگ مهرداد اميدي در گفتوگو با فارس گفت: ۵۶ درصد شكايت در بحث جرائم رايانهاي مربوط به برداشت غيرمجاز از حسابهاي بانكي است.

وی اظهار داشت: بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد طی ۷ ماه گذشته هیچ گونه نفوذی در سیستم بانکی کشور نداشته‌ایم و عمده شکایات به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از خدمات الکترونیک بانکی است.

سرهنگ امیدی افزود: هر ایرانی به طور متوسط بیش از یک کارت بانکی دارد و خدمات الکترونیک بانک‌ها گسترش یافته است، لذا رعایت هشدار و نکات ایمنی و امنیتی توسط مردم می‌تواند جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرد.

معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی گفت: شهروندان اطلاعات خود را در زمینه خدمات الکترونیکی و استفاده از کارت‌های الکترونیکی افزایش دهند.

این مقام پلیس آگاهی اعلام کرد: این روزها با استفاده از دوربین‌های کوچکی که در کنار خودپردازها نصب می‌شود، زاغ‌زنی الکترونیکی شده و رمز کارت‌های اعتباری را به سرقت می‌برند.

وی اظهار داشت: شهروندان هنگام استفاده از عابربانک ها مراقب زاغ‌زنانی که در کنار ایستاده‌اند، باشند تا رمز ورودشان لو نرود. هرچند این موضوع در خارج از کشور اتفاق افتاده است.

سرهنگ امیدی در ادامه افزود: این گونه مسائل هنوز به صورت حرفه‌ای در کشورمان اتفاق نیفتاده است اما احتمال انجام آن بعید نیست.

معاون مبارزه با جرایم رایانه‌ای پلیس آگاهی توصیه کرد: شهروندان قبل از استفاده از عابربانک‌ها مراقب باشند و اطراف را بررسی کنند که هیچ‌گونه وسیله اضافی روی عابربانک و اطراف آن نصب نشده باشد.

این مقام پلیس آگاهی تصریح کرد: سارقان و زاغزنان دوربین‌های خیلی ریز نصب می‌کنند و آن را در قاب‌های تبلیغاتی و... جاسازی می‌کنند.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده هنگام استفاده از عابربانک‌ها، دست خود را روی صفحه کلید رمز قرار دهید تا به هیچ عنوان قابل مشاهده نباشد.

* رعایت نکات و توصیه‌های ایمنی و امنیتی

سرهنگ امیدی اظهار داشت: از نوشتن رمز عبور در کنار کارت خودداری کرده و کارت و رمز عبور خود را جهت دریافت وجه در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید. هنگام برداشت وجه از عابربانک‌ها مراقب باشید افراد سودجو رمز عبور کارت عابربانک شما را مشاهده نکنند و موجودی حساب‌های بانکی مخصوصاً حساب‌های عابربانک را در فاصله‌های زمانی مناسب چک کنید.

این مقام پلیس آگاهی گفت: در صورت نیاز به کسب اطلاع یا بروز اشکال در عملیات بانکی از توسل به افراد ناشناس و غیرمطمئن خودداری کنید. برگ رسیدی که از دستگاه خودپرداز دریافت می‌کنید در محل رها نکرده، در صورت عدم نیاز آن را معدوم کنید.

وی اظهار داشت: از کارت‌های بانکی خود کاملاً حفاظت کرده و اگر آن را لازم ندارید حتماً با اطلاع بانک آن را باطل کرده و رمز عبور آن را به هیچ صورت فاش نکنید.

سرهنگ امیدی به شهروندان توصیه کرد در فروشگاه‌هایی که امکان خرید با استفاده از کارت خودپرداز وجود دارد از دادن رمز عبور به فروشنده خودداری کنند. فروشندگان ملزم هستند که دستگاه کارت‎خوان را در مقابل دید قرار داده به‎طور‌ی که خریداران بتوانند عملیات بانکی را خودشان انجام دهند.

این مقام پلیس آگاهی افزود: از ارائه اطلاعات مالی و بانکی خود از قبیل شماره حساب، شماره کارت‌های اعتباری و اعلام رمز آنها و... به سایت‌های متفرقه و مشکوک خودداری کنید و از عملکرد اینترنتی و قانونی بانک‌ها و سایر مراکز دولتی و رسمی اطمینان حاصل کنید.

وي اظهار داشت: قبل از اطمينان از اتمام پردازش و خاتمه عمليات بانكي به هيچ وجه محل را ترك نكنيد.