ذوق‌زدگی آمریکا از تصویب قطعنامه ضد ایرانی سازمان ملل

رابرت پالدینو معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت که آمریکا از قطعنامه اخیر سازمان ملل در محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران استقبال می‌کند.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، پالیدنو افزود: ایالات متحده از بیانیه‌های صادر شده اخیر توسط فرانسه و پارلمان اتحادیه اروپا و قطعنامه پیشنهاد شده توسط کانادا در سازمان ملل که توسط اکثریت آرا پذیرفته شد و توجه جهان را بار دیگر متوجه سابقه حقوق بشری ایران کرد، استقبال می‌کند.

وی در ادامه مدعی شد که تصویب این‌گونه بیانیه‌ها نشان دهنده نگرانی عمیق جامعه جهانی از موارد نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) با ۸۴ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف قطعنامه علیه حقوق بشر در ایران را به تصویب رساند.

این قطعنامه با استناد به گزارش‌های جاوید رحمان، گزارشگر ویژه‌ سازمان ‌ملل در امور حقوق‌بشر در ایران و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‌ ملل درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران تهیه شده است. 

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه این نشست خبری در اظهاراتی مداخله جویانه گفت که آمریکا خواستار تحقیق درباره بازداشت و مرگ وحید صیادی نصیری و همچنین مرگ تمام کسانی که در بازداشت درگذشته‌اند، است.

وی علاوه‌براین، خواستار آزادی فوری نسرین ستوده و فرهاد میثمی شد و مدعی شد که واشنگتن همچنان از مردم ایران حمایت می‌کند.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات روز سه‌شنبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در ژنو بازهم این ادعا را تکرار کرد که کشورش از راه‌حل سیاسی در سوریه حمایت می‌کند و معقتد است که این تنها راه پایان دادن به بحران کنونی در این کشور است.

به گزارش ایسنا، پیش از این تصویب قطعنامه‌ای درباره وضعیت حقوق‌بشر ایران در نشست کمیته سوم مجمع‌عمومی سازمان ملل با واکنش‌ مقام‌های ایران مواجه شد و آنچه که ازسوی آنها «استفاده ابزاری از حقوق‌بشر» خوانده شده بود را مورد انتقاد قرار دادند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان پس از تصویب این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده بود که این قطعنامه بدون در نظر گرفتن «واقعیات موجود ایران» و مبتنی بر «نگرشی گزینشی، تبعیض‌آمیز، غرض‌ورزانه و با اهداف سیاسی» تهیه و تصویب شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین این نهاد و کشورهای مختلف را به «استفاده ابزاری از حقوق‌بشر» متهم کرد و در ادامه افزود: عملکرد اسراییل، برخی کشورهای غربی و «برخی کشورهای مرتجع منطقه» باعث تضعیف «اعتماد به جامعه بین‌المللی» می‌شود.