خاتمی: جنبش سبز به انحراف کشیده شدو سران آن هم مقصر اصلی هستند


خاتمی در این دیدار ابتدا از فرصت‌های فراروی جریان اصلاح‌طلبی سخن گفت و افزود: بنده نسبت به انحلال غیرقانونی حزب مشارکت و سازمان مجاهدین چندان نگران نیستم، چون اگر اصلاحات به مسیر اجتماعی خود ادامه دهد، همه مشکلات از جمله انحلال احزاب را پشت سر گذاشته‌ایم. مشکل اصلی زمانی پدیدار می‌شود که جریان اصلاحات به بن‌بست برسد و پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهد.
خاتمی در ادامه تصریح کرد: شرط دوام یک فعالیت سالم و مؤثر سیاسی، مشارکت در ساختار سیاسی کشور است و این را نباید به تسلیم شدن در برابر وضع موجود تفسیر کرد، آنچه که مذموم است تسلیم شدن است و نه سازش و سازش همیشه چیز مذمومی نیست.
رئیس بنیاد باران، جنبش اصلاحات را یک جنبش در کُما رفته خواند و تأکید کرد: اگر همچنان دست روی دست بگذاریم مرگ آن فرا خواهد رسید و زمانی متوجه این فاجعه خواهیم شد که دیگر پشیمانی فایده‌ای ندارد.
وی با انتقاد از فقدان استراتژی در جبهه اصلاحات تأکید کرد: چرا همه دست روی دست گذاشته‌ایم و سکوت کرده‌ایم و سرگردان هستیم.
خاتمی یکی از مشکلات فعلی جبهه اصلاحات را فقدان مقصدیابی عنوان کرد و افزود: اینکه بنشینیم و زانوی غم در بغل بگیریم و دنبال مقصر بگردیم هنر نیست. اینکه من مقصر بودم یا موسوی یا کروبی، چه دردی را دوا می‌کند. برای برون‌رفت از شرایط فعلی و مرگ کامل، باید فعالیت‌های اجتماعی خود را در قالب NGO ها و فضای مجازی گسترش دهیم.
وی در ادامه افزود: در عین حال باید بپذیریم که روش‌های گذشته دیگر جواب نمی‌دهد. انتخابات تمام شد و ما انتخابات جدیدی پیش رو داریم. اینکه بنشینیم و مدام بیانیه بدهیم که کاری از پیش نمی‌رود. باید واقعیت‌های جامعه را قبول کنیم و هرگونه ریزشی که در بدنه اجتماعی، مجازی و نخبگان داشته‌ایم را بررسی نمائیم.
رئیس بنیاد باران در ادامه تصریح کرد: من نظر شخصی‌ام آن است که جنبش سبز با شکست مواجه شده و به انحراف کشیده شده است و سران آن هم مقصر اصلی هستند. ما حرکتی را شروع کردیم که به تقابل با نظام انجامید و اصلاحاتی که خون دل خورده بودیم و برای آن زحمت‌های فراوان کشیده بودیم را در مسیر و شمایل براندازی قرار دادیم و بزرگترین ضربه را به آن وارد آوردیم.
خاتمی بار دیگر با انتقاد از حرکات ساختارشکنانه گفت: آخر و عاقبت این حرکات رادیکالی، انحلال حزب مشارکت و سازمان مجاهدین و زندانی شدن اعضای آن بود و به خاطر این تندروی‌هاست که ضربات پی‌درپی را تحمل می‌کنیم.
وی در تبیین دلایل شکست جریان سبز و اصلاح‌طلبی اضافه کرد: به من می‌گویند توعافیت‌طلبی، تو باعثشکست جریان اصلاحات شده ای، اما یکی نیست از این آقایان بپرسد که دلایل بن‌بست فعلی در جریان اصلاحات، زنانه کردن عالم سیاست و خود‌بزرگ‌بینی‌ها و اقدامات خوشایند اجنبی بوده یا مشی اعتدال و آینده‌نگری بنده؟ آنها که فقط نوک بینی خود را می‌بینند و تنها به کف خیابان دل خوش کرده‌اند، نمی‌توانند فرجامی بهتر از این برای جنبش سبز تدارک ببینند، فرجامی که با یأس، بلاتکلیفی و سرخوردگی و شکست همراه شده است.
وی بزرگترین مشکل موجود در میان اصلاح‌طلبان را منیت‌ها و خودخواهی‌هایی دانست که بر دور افراد تنیده شده است.
خاتمی در عین حال نسبت به آینده جریان اصلاح طلبی اظهار امیدواری کرد و تاکید کرد: برای ادامه فعالیت سیاسی خود باید در درون نظام باشیم. نباید اپوزیسیون خارج نظام باشیم، اپوزیسیون بودن به معنای رسیدن به خط پایان عمر سیاسی است.
رئیس بنیاد باران در پایان یکی از مهمترین هدفگذاری های جریان اصلاحات را تمرکز بر ظرفیت های قانون اساسی دانست و عنوان کرد: با توجه به ناکارآمدی های دولت دهم درمدیریت جامعه و فساد اقتصادی موجود و همچنین تحریم هایی که روز به روز دایره آن وسیع تر می شود در حالی که می توانستیم مانع شکل گیری این تحریم ها باشیم، ما می توانیم نسبت به آینده سیاسی خود و اقبال دوباره مردم امیدوار باشیم.